Bakalářská práce je zaměřena na podporu čtenářské pregramotnosti v prostředí mateřských škol. Teoretická část obsahuje náhled na mateřské školy v dnešní době a uvádí jejich možnosti při tvorbě školního vzdělávacího programu. Dále stručně charakterizuje předčtenářskou gramotnost a čtenářské strategie. Výzkumná část mapuje úroveň čtenářské pregramotnosti v mateřských školách i v rodinách předškolních dětí. Praktická část obsahuje tvorbu školního vzdělávacího programu a uvádí konkrétní aktivity s knihami a příběhy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the promotion of reading literacy in kindergarten settings. The theoretical part provides an insight into kindergartens today and presents their possibilities in the development of the school curriculum. It also briefly characterizes pre-reading literacy and reading strategies. The research section maps the level of pre-reading literacy in kindergartens and in families of preschool children. The practical part includes the development of a school curriculum and presents concrete activities with books and stories.
Klíčová slova
mateřská škola, čtenářská pregramotnost, dítě, rodina
Klíčová slova v angličtině
kindergarten,literacy,child,family
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na podporu čtenářské pregramotnosti v prostředí mateřských škol. Teoretická část obsahuje náhled na mateřské školy v dnešní době a uvádí jejich možnosti při tvorbě školního vzdělávacího programu. Dále stručně charakterizuje předčtenářskou gramotnost a čtenářské strategie. Výzkumná část mapuje úroveň čtenářské pregramotnosti v mateřských školách i v rodinách předškolních dětí. Praktická část obsahuje tvorbu školního vzdělávacího programu a uvádí konkrétní aktivity s knihami a příběhy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the promotion of reading literacy in kindergarten settings. The theoretical part provides an insight into kindergartens today and presents their possibilities in the development of the school curriculum. It also briefly characterizes pre-reading literacy and reading strategies. The research section maps the level of pre-reading literacy in kindergartens and in families of preschool children. The practical part includes the development of a school curriculum and presents concrete activities with books and stories.
Klíčová slova
mateřská škola, čtenářská pregramotnost, dítě, rodina
Klíčová slova v angličtině
kindergarten,literacy,child,family
Zásady pro vypracování
1.Při zpracování bakalářské práce se budu řídit novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání bakalářských prací na PF UJEP.
2.K danému tématu bakalářské práce prostuduji odbornou literaturu či výzkumy a budu z nich čerpat potřebné informace.
3.Cílem práce bude zhodnotit dosavadní úroveň čtenářské pregramotnosti a její podpora ve vzdělávání u dětí v MŠ do budoucna.
4.Teoretická část bude věnována vysvětlení odborných termínů, které se vztahují k problematice daného tématu nebo s ním úzce souvisí. Např. management, školský management, školní management, školský systém a jeho struktura, mateřská škola, strategie rozvoje a plánování, legislativa a dokumentace MŠ.
5.Výzkumná část se zaměří na image MŠ Arnoltice nyní, čtenářskou pregramotnost v rodinách dětí z MŠ Arnoltice, čtenářskou pregramotnost v školkách okolí Děčínska, návrh na MŠ se čtenářskou pregramotností. Metodami šetření výzkumné části budou dotazníky pro respondenty s cílem zjistit úroveň Čtenářské gramotnosti v MŠ,v samotných rodinách i zájem rodin o inovaci ve vzdělávání dětí z MŠ Arnoltice se čtenářskou pregramotností.
Praktická část bude zaměřena na důležitost čtenářské pregramotnosti v praxi MŠ, její použití jako strategii při vzdělávání dětí a vytvoření vlastního návrhu ŠVP.
6.Realizace výzkumného šetření bude uskutečněna ve školním roce 2021 u oslovených respondentů z MŠ Arnoltice a u 4 MŠ z okolí Děčína. Zpracování údajů a jejich výsledky budou sloužit k vyhodnocení úrovně čtenářské gramotnosti, ke zhodnocení a k vytvoření návrhu ŠVP pro MŠ Arnoltice. Získané výsledky budou prezentovány v případě souhlasu oslovených respondentů v příloze. Jinak poslouží zcela soukromě pouze mé osobě pro vyhodnocení na jehož základě vypracuji návrh ŠVP.
Zásady pro vypracování
1.Při zpracování bakalářské práce se budu řídit novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání bakalářských prací na PF UJEP.
2.K danému tématu bakalářské práce prostuduji odbornou literaturu či výzkumy a budu z nich čerpat potřebné informace.
3.Cílem práce bude zhodnotit dosavadní úroveň čtenářské pregramotnosti a její podpora ve vzdělávání u dětí v MŠ do budoucna.
4.Teoretická část bude věnována vysvětlení odborných termínů, které se vztahují k problematice daného tématu nebo s ním úzce souvisí. Např. management, školský management, školní management, školský systém a jeho struktura, mateřská škola, strategie rozvoje a plánování, legislativa a dokumentace MŠ.
5.Výzkumná část se zaměří na image MŠ Arnoltice nyní, čtenářskou pregramotnost v rodinách dětí z MŠ Arnoltice, čtenářskou pregramotnost v školkách okolí Děčínska, návrh na MŠ se čtenářskou pregramotností. Metodami šetření výzkumné části budou dotazníky pro respondenty s cílem zjistit úroveň Čtenářské gramotnosti v MŠ,v samotných rodinách i zájem rodin o inovaci ve vzdělávání dětí z MŠ Arnoltice se čtenářskou pregramotností.
Praktická část bude zaměřena na důležitost čtenářské pregramotnosti v praxi MŠ, její použití jako strategii při vzdělávání dětí a vytvoření vlastního návrhu ŠVP.
6.Realizace výzkumného šetření bude uskutečněna ve školním roce 2021 u oslovených respondentů z MŠ Arnoltice a u 4 MŠ z okolí Děčína. Zpracování údajů a jejich výsledky budou sloužit k vyhodnocení úrovně čtenářské gramotnosti, ke zhodnocení a k vytvoření návrhu ŠVP pro MŠ Arnoltice. Získané výsledky budou prezentovány v případě souhlasu oslovených respondentů v příloze. Jinak poslouží zcela soukromě pouze mé osobě pro vyhodnocení na jehož základě vypracuji návrh ŠVP.
Seznam doporučené literatury
Bečvářová, Z.Současná MŠ a její řízení
Bečvářová, Z.Kvalita, efektivita v řízení MŠ
Bacík a kol. kapitoly ze školského managementu
Prášilová, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky
Pitra, Z Základy managementu
Šmelová, E. Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte
Moravcová, E., Horáčková, J., Ludvíková, M., Raková, I., a
Černá, M. (2011). Tematické čtení: pohádkové příběhy v tematických krátkodobých projektech třídních vzdělávacích programů pro realizaci RVP PV
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál
Seznam doporučené literatury
Bečvářová, Z.Současná MŠ a její řízení
Bečvářová, Z.Kvalita, efektivita v řízení MŠ
Bacík a kol. kapitoly ze školského managementu
Prášilová, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky
Pitra, Z Základy managementu
Šmelová, E. Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte
Moravcová, E., Horáčková, J., Ludvíková, M., Raková, I., a
Černá, M. (2011). Tematické čtení: pohádkové příběhy v tematických krátkodobých projektech třídních vzdělávacích programů pro realizaci RVP PV
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál