Práce se zabývá bariérami a důvody ovlivňující účast jednotlivců na dalším vzdělávání, konkrétně pak na rekvalifikačních kurzech se zaměřením na Ústecký kraj. Aktivní politika zaměstnanosti se snaží vytvářet vhodné podmínky ke zvýšení účasti dospělých osob na dalším vzdělávání. Hlavním cílem je určit bariéry, kterým čelí osoby při vstupu, v samotném průběhu a následně úspěšným dokončením rekvalifikačních programů. Rozlišit překážky vnitřní a vnější a zároveň identifikovat důvody vedoucí k účasti na rekvalifikačních kurzech.
Anotace v angličtině
This thesis discusses barriers to retraining opportunities, especially to retraining courses within the region of Usti nad Labem. Active employment politics focuses on creating suitable conditions that would increase adult participation in requalification programmes. The primary objective is to identify key barriers and blockers that individuals face wither prior to commencing the course or throughout the coyrse itself. These barriers will then be segmented into internal and external factors and identify reasons leading to the participation of the program.
Klíčová slova
Rekvalifikace, trh práce, aktivní politika zaměstnanosti, úřad práce, nezaměstnanost, zaměstnatelnost
Klíčová slova v angličtině
Retraining, labour market, active employment politics, job centre, unemployment, employment
Rozsah průvodní práce
34 s. (60 529 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá bariérami a důvody ovlivňující účast jednotlivců na dalším vzdělávání, konkrétně pak na rekvalifikačních kurzech se zaměřením na Ústecký kraj. Aktivní politika zaměstnanosti se snaží vytvářet vhodné podmínky ke zvýšení účasti dospělých osob na dalším vzdělávání. Hlavním cílem je určit bariéry, kterým čelí osoby při vstupu, v samotném průběhu a následně úspěšným dokončením rekvalifikačních programů. Rozlišit překážky vnitřní a vnější a zároveň identifikovat důvody vedoucí k účasti na rekvalifikačních kurzech.
Anotace v angličtině
This thesis discusses barriers to retraining opportunities, especially to retraining courses within the region of Usti nad Labem. Active employment politics focuses on creating suitable conditions that would increase adult participation in requalification programmes. The primary objective is to identify key barriers and blockers that individuals face wither prior to commencing the course or throughout the coyrse itself. These barriers will then be segmented into internal and external factors and identify reasons leading to the participation of the program.
Klíčová slova
Rekvalifikace, trh práce, aktivní politika zaměstnanosti, úřad práce, nezaměstnanost, zaměstnatelnost
Klíčová slova v angličtině
Retraining, labour market, active employment politics, job centre, unemployment, employment
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, zda a jakým bariérám čelí osoby při vstupu, v samotném průběhu a následně úspěšným dokončením rekvalifikačních programů. Snahou práce bude rozlišit bariéry vnitřní, které mohou být spojeny s předsudky, motivací nebo předešlou osobní zkušeností a bariéry externí spojené s legislativou, byrokracií či nastavenými podmínkami poskytujících organizací. Zároveň budeme hledat souvislosti spojené s motivací na účasti kurzů. Na základě zjištěných závěrů vytvořím doporučení poskytovatelům dalšího vzdělávání pro zvýšení efektivních motivátorů a kroky ke snížení či odstranění bariér. Cílovou skupinou budou nezaměstnané osoby vedené na úřadu práce jako uchazeči o zaměstnání v Ústeckém kraji.
Struktura (obsah) práce:
Vymezení základních pojmů
Vzdělávání dospělých osob
Nástroje aktivní politiky zaměstnanosti se zaměřením na rekvalifikační programy
Specifikace motivátorů a bariér účastníků kurzů
Doporučení
Závěr
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, zda a jakým bariérám čelí osoby při vstupu, v samotném průběhu a následně úspěšným dokončením rekvalifikačních programů. Snahou práce bude rozlišit bariéry vnitřní, které mohou být spojeny s předsudky, motivací nebo předešlou osobní zkušeností a bariéry externí spojené s legislativou, byrokracií či nastavenými podmínkami poskytujících organizací. Zároveň budeme hledat souvislosti spojené s motivací na účasti kurzů. Na základě zjištěných závěrů vytvořím doporučení poskytovatelům dalšího vzdělávání pro zvýšení efektivních motivátorů a kroky ke snížení či odstranění bariér. Cílovou skupinou budou nezaměstnané osoby vedené na úřadu práce jako uchazeči o zaměstnání v Ústeckém kraji.
Struktura (obsah) práce:
Vymezení základních pojmů
Vzdělávání dospělých osob
Nástroje aktivní politiky zaměstnanosti se zaměřením na rekvalifikační programy
Specifikace motivátorů a bariér účastníků kurzů
Doporučení
Závěr
Seznam doporučené literatury
Horák, P. (2014). Role lokálních projektů v české politice zaměstnanosti: evaluační studie projektu zaměřeného na zvýšení zaměstnatelnosti zdravotně postižených osob a osob starších padesáti let. Brno: Masarykova univerzita.
Horák, P. (2009). Implementace české aktivační politiky na lokální úrovni a princip individualizace. Boskovice: Albert.
Horáková, M., & Rákozcyová, M. (2003). Přínosy rekvalifikací pro znevýhodněné skupiny osob. Brno: FSS MU.
Keller, J. (2011). Nová sociální rizika a proč se jim nevyhneme. Praha: Slon.
Kuchař, P. (2007ú. Trh práce: sociologická analýza. Praha: Karolinum.
Leidermanová, I. (2008). Vzdělávání osob dlouhodobě znevýhodněných na trhu práce: (metodika pro lektory). Praha: Evropské sociální zdravotní centrum.
Mareš, P., & Sirovátka, T. (2004). Marginalizace na trhu práce a materiální deprivace nezaměstnaných. Brno: Masarykova univerzita a Georgtown.
Seznam doporučené literatury
Horák, P. (2014). Role lokálních projektů v české politice zaměstnanosti: evaluační studie projektu zaměřeného na zvýšení zaměstnatelnosti zdravotně postižených osob a osob starších padesáti let. Brno: Masarykova univerzita.
Horák, P. (2009). Implementace české aktivační politiky na lokální úrovni a princip individualizace. Boskovice: Albert.
Horáková, M., & Rákozcyová, M. (2003). Přínosy rekvalifikací pro znevýhodněné skupiny osob. Brno: FSS MU.
Keller, J. (2011). Nová sociální rizika a proč se jim nevyhneme. Praha: Slon.
Kuchař, P. (2007ú. Trh práce: sociologická analýza. Praha: Karolinum.
Leidermanová, I. (2008). Vzdělávání osob dlouhodobě znevýhodněných na trhu práce: (metodika pro lektory). Praha: Evropské sociální zdravotní centrum.
Mareš, P., & Sirovátka, T. (2004). Marginalizace na trhu práce a materiální deprivace nezaměstnaných. Brno: Masarykova univerzita a Georgtown.