Má bakalářská práce se zabývá profesním vzděláváním pracovníků oddělení sociálně-právní ochrany dětí ve městech Most, Litvínov a Chomutov. Cílem práce je identifikovat přístupy sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách ke vzdělávání a následně identifikovat samotnou realizaci procesu vzdělávání na OSPOD v Mostě, Chomutově a Litvínově, včetně možných rozdílů a shod v přístupu ke vzdělávání optikou samotných účastníků - pracovníků a vedoucích pracovníků, s cílem využít získaná data jako podklad pro návrh realizovatelných změn a inovací v procesu vzdělávání pracovníků.
Práce je zpracována formou kvalitativního výzkumu, kdy pomocí rozhovoru identifikuji přístupy pracovníků OSPOD ke vzdělávání a následně samotnou realizaci procesu vzdělávání na vybraných OSPOD. Z kvalitativního šetření je zřejmé, že pracovníci OSPOD mají velmi kladný vztah k profesnímu vzdělávání. Přestože je systém vzdělávání na OSPOD legislativně ukotven, jednotlivá OSPOD mají své interní standardy kvality, podle kterých se řídí. Z výsledků šetření je patrné, že na každém OSPOD probíhá odlišný proces realizace vzdělávání pracovníků. Závěr věnuji hodnocení výsledku šetření, na základě, kterého je vypracován návrh realizovatelných změn, které jsou zaměřeny na ucelení systému vzdělávání na OSPOD.
Anotace v angličtině
My bachelor's thesis deals with the professional education of employees of the department of social and legal protection of children in the cities of Most, Litvínov and Chomutov. My aim is to identify the approaches of social workers and social services workers to education and subsequently identify the actual implementation of the education process at OSPOD in Most, Chomutov and Litvínov, including possible differences and similarities in the approach to education from the perspective of participants - workers and managers, use the obtained data as a basis for the design of feasible changes and innovations in the process of staff training.
The work is processed in the form of qualitative research, where I use an interview to identify the approaches of OSPOD employees to education and subsequently the actual implementation of the education process at selected OSPOD. It is clear from the qualitative survey that OSPOD employees have a very positive attitude towards vocational training. Although the OSPOD education system is enshrined in legislation, individual OSPODs have their own internal quality standards according to which they follow. The results of the survey show that each OSPOD has a different process of implementing staff training. In conclusion, I evaluate the results of the survey, based on which a proposal for feasible changes is developed, which are aimed at consolidating the education system at OSPOD.
Klíčová slova
Profesní vzdělávání, oddělení sociálně-právní ochrany dětí, celoživotní vzdělávání, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, vzdělávání v sociální sféře.
Klíčová slova v angličtině
Vocational education, department of social and legal protection of children, lifelong learning, Social worker, worker in social services, education in the social spher
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Má bakalářská práce se zabývá profesním vzděláváním pracovníků oddělení sociálně-právní ochrany dětí ve městech Most, Litvínov a Chomutov. Cílem práce je identifikovat přístupy sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách ke vzdělávání a následně identifikovat samotnou realizaci procesu vzdělávání na OSPOD v Mostě, Chomutově a Litvínově, včetně možných rozdílů a shod v přístupu ke vzdělávání optikou samotných účastníků - pracovníků a vedoucích pracovníků, s cílem využít získaná data jako podklad pro návrh realizovatelných změn a inovací v procesu vzdělávání pracovníků.
Práce je zpracována formou kvalitativního výzkumu, kdy pomocí rozhovoru identifikuji přístupy pracovníků OSPOD ke vzdělávání a následně samotnou realizaci procesu vzdělávání na vybraných OSPOD. Z kvalitativního šetření je zřejmé, že pracovníci OSPOD mají velmi kladný vztah k profesnímu vzdělávání. Přestože je systém vzdělávání na OSPOD legislativně ukotven, jednotlivá OSPOD mají své interní standardy kvality, podle kterých se řídí. Z výsledků šetření je patrné, že na každém OSPOD probíhá odlišný proces realizace vzdělávání pracovníků. Závěr věnuji hodnocení výsledku šetření, na základě, kterého je vypracován návrh realizovatelných změn, které jsou zaměřeny na ucelení systému vzdělávání na OSPOD.
Anotace v angličtině
My bachelor's thesis deals with the professional education of employees of the department of social and legal protection of children in the cities of Most, Litvínov and Chomutov. My aim is to identify the approaches of social workers and social services workers to education and subsequently identify the actual implementation of the education process at OSPOD in Most, Chomutov and Litvínov, including possible differences and similarities in the approach to education from the perspective of participants - workers and managers, use the obtained data as a basis for the design of feasible changes and innovations in the process of staff training.
The work is processed in the form of qualitative research, where I use an interview to identify the approaches of OSPOD employees to education and subsequently the actual implementation of the education process at selected OSPOD. It is clear from the qualitative survey that OSPOD employees have a very positive attitude towards vocational training. Although the OSPOD education system is enshrined in legislation, individual OSPODs have their own internal quality standards according to which they follow. The results of the survey show that each OSPOD has a different process of implementing staff training. In conclusion, I evaluate the results of the survey, based on which a proposal for feasible changes is developed, which are aimed at consolidating the education system at OSPOD.
Klíčová slova
Profesní vzdělávání, oddělení sociálně-právní ochrany dětí, celoživotní vzdělávání, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, vzdělávání v sociální sféře.
Klíčová slova v angličtině
Vocational education, department of social and legal protection of children, lifelong learning, Social worker, worker in social services, education in the social spher
Zásady pro vypracování
Cílem BP je identifikovat přístupy ke vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách ve státní správě a následně identifikovat samotnou realizaci procesu vzdělávání na OSPOD Most, Chomutov a Litvínov, včetně možných rozdílů a shod v přístupu ke vzdělávání optikou samotných účastníků - pracovníků a vedoucích pracovníků. Sběr dat bude proveden kvalitativně a získaná data budou využita jako podklad pro návrh realizovatelných změn a inovací v procesu vzdělávání pracovníků.
Struktura (obsah) práce:
Vzdělávání pracovníků ve veřejné správě
Výkon sociální práce na OSPOD
Přístupy pracovníků ke vzdělávání v rámci profesního rozvoje
Vlastní šetření: identifikace přístupů pracovníků ke vzdělávání a náhledu na celý vzdělávací proces na vybraných OSPOD
Návrh realizovatelných změn a inovací v procesu vzdělávání pracovníků na základě zjištěných dat
Zásady pro vypracování
Cílem BP je identifikovat přístupy ke vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách ve státní správě a následně identifikovat samotnou realizaci procesu vzdělávání na OSPOD Most, Chomutov a Litvínov, včetně možných rozdílů a shod v přístupu ke vzdělávání optikou samotných účastníků - pracovníků a vedoucích pracovníků. Sběr dat bude proveden kvalitativně a získaná data budou využita jako podklad pro návrh realizovatelných změn a inovací v procesu vzdělávání pracovníků.
Struktura (obsah) práce:
Vzdělávání pracovníků ve veřejné správě
Výkon sociální práce na OSPOD
Přístupy pracovníků ke vzdělávání v rámci profesního rozvoje
Vlastní šetření: identifikace přístupů pracovníků ke vzdělávání a náhledu na celý vzdělávací proces na vybraných OSPOD
Návrh realizovatelných změn a inovací v procesu vzdělávání pracovníků na základě zjištěných dat
Seznam doporučené literatury
Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing.
Matoušek, O. a kol. (2008). Metody a řízení sociální práce. 2. vydáni. Praha: Portál.
Mužík, J. (2012). Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. Vzdělávání dospělých.
Veteška, J. (2010). Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
Seznam doporučené literatury
Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing.
Matoušek, O. a kol. (2008). Metody a řízení sociální práce. 2. vydáni. Praha: Portál.
Mužík, J. (2012). Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. Vzdělávání dospělých.
Veteška, J. (2010). Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.