Diplomová práce je zaměřena na problematiku komparace morality dětí s vrozenými abnormalitami v evropských zemích. Teoretická část přibližuje charakterizaci vrozených vad' deformací a chromozomálních abnormalit a jejich ekvivalentní pojmenování v celosvětovém měřítku. Jako vodítka byla použita tuzemská odborná literatura, ale i zahraniční zdroje. V praktické části probíhá statistická analýza za použití statistického software, jako je Matlab a R. Použity jsou metody deskriptivní statistiky (četnost, průměr, směrodatná odchylka, minimum a maximum), metody inferenční statistiky (testy normality distribuce dat, korelační koeficienty, komparační analýzy a metoda založené na metodách maximální věrohodnosti). Základními zdroji dat jsou portály Evropská statistická databáze a data Světové banky. Hlavním cílem bude zjistit, zda mezi jednotlivými zeměmi Evropy existují statisticky významné rozdíly v oblasti úmrtnosti dětí s vrozenými abnormalitami a dále nalezení trendu v zemích, které lze v této oblasti označit za nejvíce problematické v porovnání s ostatními státy Evropy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of comparing the morality of children with congenital abnormalities in European countries. The theoretical part approximates the characterization of congenital defects, deformations and chromosomal abnormalities and their equivalent names on a global scale. Domestic specialist literature, as well as foreign sources, were used as guides. In the practical part, statistical analysis is carried out using statistical software such as Matlab and R. Methods of descriptive statistics (frequency, average, standard deviation, minimum and maximum), inferential statistics methods (tests of normality of data distribution, correlation coefficients, comparative analyzes and method based on maximum likelihood methods). The basic sources of data are the European Statistical Database portals and World Bank data. The main goal will be to find out whether there are statistically significant differences between the individual countries of Europe in the area of mortality of children with congenital abnormalities and also to find a trend in the countries that can be characterized as the most problematic in this area compared to other European countries.
Gini index, congenital malformations, cluster analysis, infant mortality, time series
Rozsah průvodní práce
113
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku komparace morality dětí s vrozenými abnormalitami v evropských zemích. Teoretická část přibližuje charakterizaci vrozených vad' deformací a chromozomálních abnormalit a jejich ekvivalentní pojmenování v celosvětovém měřítku. Jako vodítka byla použita tuzemská odborná literatura, ale i zahraniční zdroje. V praktické části probíhá statistická analýza za použití statistického software, jako je Matlab a R. Použity jsou metody deskriptivní statistiky (četnost, průměr, směrodatná odchylka, minimum a maximum), metody inferenční statistiky (testy normality distribuce dat, korelační koeficienty, komparační analýzy a metoda založené na metodách maximální věrohodnosti). Základními zdroji dat jsou portály Evropská statistická databáze a data Světové banky. Hlavním cílem bude zjistit, zda mezi jednotlivými zeměmi Evropy existují statisticky významné rozdíly v oblasti úmrtnosti dětí s vrozenými abnormalitami a dále nalezení trendu v zemích, které lze v této oblasti označit za nejvíce problematické v porovnání s ostatními státy Evropy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of comparing the morality of children with congenital abnormalities in European countries. The theoretical part approximates the characterization of congenital defects, deformations and chromosomal abnormalities and their equivalent names on a global scale. Domestic specialist literature, as well as foreign sources, were used as guides. In the practical part, statistical analysis is carried out using statistical software such as Matlab and R. Methods of descriptive statistics (frequency, average, standard deviation, minimum and maximum), inferential statistics methods (tests of normality of data distribution, correlation coefficients, comparative analyzes and method based on maximum likelihood methods). The basic sources of data are the European Statistical Database portals and World Bank data. The main goal will be to find out whether there are statistically significant differences between the individual countries of Europe in the area of mortality of children with congenital abnormalities and also to find a trend in the countries that can be characterized as the most problematic in this area compared to other European countries.
Gini index, congenital malformations, cluster analysis, infant mortality, time series
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat porovnáním úmrtnosti dětí s vrozenými abnormalitami v evropských zemích. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. V praktické části budou data spracována prostřednictvím programu Matlab a programu R. Použity budou metody deskriptivní statistiky (četnost, průměr, směrodatná odchylka, minimum a maximum), metody inferenční statistiky (testy normality distribuce dat, korelační koeficienty, komparační analýzy a metoda maximální věrohodnosti). Základními zdroji dat budou Český statistický úřad a Evropská statistická databáze. Hlavním cílem bude zjistit, zda v jednotlivých státech Evropy existují statisticky významné rozdíly v oblasti úmrtnosti dětí s vrozenými abnormalitami. Teoretická část se zaměří na charakterizaci vrozených vad‚ deformací a chromozomálních abnormalit. Jako vodítka poslouží tuzemská odborná literatura, ale i zahraniční zdroje.
Součástí práce budou také výsledky a doporučení pro pomáhající profese.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat porovnáním úmrtnosti dětí s vrozenými abnormalitami v evropských zemích. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. V praktické části budou data spracována prostřednictvím programu Matlab a programu R. Použity budou metody deskriptivní statistiky (četnost, průměr, směrodatná odchylka, minimum a maximum), metody inferenční statistiky (testy normality distribuce dat, korelační koeficienty, komparační analýzy a metoda maximální věrohodnosti). Základními zdroji dat budou Český statistický úřad a Evropská statistická databáze. Hlavním cílem bude zjistit, zda v jednotlivých státech Evropy existují statisticky významné rozdíly v oblasti úmrtnosti dětí s vrozenými abnormalitami. Teoretická část se zaměří na charakterizaci vrozených vad‚ deformací a chromozomálních abnormalit. Jako vodítka poslouží tuzemská odborná literatura, ale i zahraniční zdroje.
Součástí práce budou také výsledky a doporučení pro pomáhající profese.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 80-7184-867-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 5., rozšířené vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2.
PRASHER, Vee P. Neuropsychological Assessments of Dementia in Down Syndrome and Intellectual Disabilities. 2. vydání. Gewerbestrasse 11, 6330 Cham, Switzerland: Springer International Publishing, 2017. ISBN 9783319617206.
REISS, R.-D. a M. THOMAS. Statistical analysis of extreme values: from insurance, finance, hydrology and other fields. Boston: Birkhäuser, c1997. ISBN 3-7643-5768-1.
Valenta, Milan. 2008. Herní specialista v somatopedii. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.
ICD-11 - Mortality and Morbidity Statistics". icd.who.int. Retrieved 1 October 2020.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 80-7184-867-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 5., rozšířené vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2.
PRASHER, Vee P. Neuropsychological Assessments of Dementia in Down Syndrome and Intellectual Disabilities. 2. vydání. Gewerbestrasse 11, 6330 Cham, Switzerland: Springer International Publishing, 2017. ISBN 9783319617206.
REISS, R.-D. a M. THOMAS. Statistical analysis of extreme values: from insurance, finance, hydrology and other fields. Boston: Birkhäuser, c1997. ISBN 3-7643-5768-1.
Valenta, Milan. 2008. Herní specialista v somatopedii. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.
ICD-11 - Mortality and Morbidity Statistics". icd.who.int. Retrieved 1 October 2020.