Bakalářská práce je zaměřena na integraci žáků s Aspergerovým syndromem do běžné třídy malotřídní základní školy.
Teoretická část se zabývá specifiky této poruchy autistického spektra. Jsou zde popsány její příčiny, příznaky, prevence, diagnostika a vhodné pedagogické přístupy.
Praktická část vychází z proběhlých sociometrických měření, které byly prováděny v malotřídních školách na Českolipsku a Novoborsku. Konkrétně se jedná o standardizovanou testovou metodu KLIT. Ta nám pomůže obsáhnout 3 základní prvky klimatu třídy, suportivní klima, motivaci k negativnímu školnímu výkonu a sebeprosazení. Zjištěné výsledky nám pomůžou objasnit cíl naší práce - jaký vliv má integrování žáka na třídní klima. Dosažené výsledky jsou přeneseny na doporučení, která by měla být využitelná v praxi pedagogiky a dalších vědních disciplínách.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis will focus on integrating pupils with Asperger's syndrome into the regular classroom of a small-class primary school.
The theoretical part will look at the specifics of this autism spectrum disorder. It will describe its causes, symptoms, prevention, diagnosis and appropriate pedagogical approaches.
The practical part will be based on passed sociometric measurements, which will be carried out in small-class schools in Českolipsko and Novoborsk. Specifically, it will be a standardised KLIT test method. This will help us encompass the classroom's 3 essential elements of the climate, the suppressive climate, the motivation for negative school performance and self-assertion. The results identified will help us to clarify the objective of our work. And that is whether and what effect the integration of the pupil has on the class climate. The results achieved will be devolved to recommendations that should be applicable in the practice of pedagogy and other scientific disciplines.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, integrace, třídní klima
Klíčová slova v angličtině
Asperger's syndrome, integration, class climate
Rozsah průvodní práce
47s (47 938)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na integraci žáků s Aspergerovým syndromem do běžné třídy malotřídní základní školy.
Teoretická část se zabývá specifiky této poruchy autistického spektra. Jsou zde popsány její příčiny, příznaky, prevence, diagnostika a vhodné pedagogické přístupy.
Praktická část vychází z proběhlých sociometrických měření, které byly prováděny v malotřídních školách na Českolipsku a Novoborsku. Konkrétně se jedná o standardizovanou testovou metodu KLIT. Ta nám pomůže obsáhnout 3 základní prvky klimatu třídy, suportivní klima, motivaci k negativnímu školnímu výkonu a sebeprosazení. Zjištěné výsledky nám pomůžou objasnit cíl naší práce - jaký vliv má integrování žáka na třídní klima. Dosažené výsledky jsou přeneseny na doporučení, která by měla být využitelná v praxi pedagogiky a dalších vědních disciplínách.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis will focus on integrating pupils with Asperger's syndrome into the regular classroom of a small-class primary school.
The theoretical part will look at the specifics of this autism spectrum disorder. It will describe its causes, symptoms, prevention, diagnosis and appropriate pedagogical approaches.
The practical part will be based on passed sociometric measurements, which will be carried out in small-class schools in Českolipsko and Novoborsk. Specifically, it will be a standardised KLIT test method. This will help us encompass the classroom's 3 essential elements of the climate, the suppressive climate, the motivation for negative school performance and self-assertion. The results identified will help us to clarify the objective of our work. And that is whether and what effect the integration of the pupil has on the class climate. The results achieved will be devolved to recommendations that should be applicable in the practice of pedagogy and other scientific disciplines.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, integrace, třídní klima
Klíčová slova v angličtině
Asperger's syndrome, integration, class climate
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na integraci žáků s Aspergerovým syndromem do běžné třídy malotřídní základní školy.
Teoretická část se bude zabývat specifiky této poruchy autistického spektra. Budou zde popsány její příčiny, příznaky, prevence, diagnostika a vhodné pedagogické přístupy.
Praktická část bude vycházet z proběhlých sociometrických měření, které budou prováděny v malotřídních školách na Českolipsku a Novoborsku. Konkrétně se bude jednat o standardizovanou testovou metodu KLIT. Ta nám pomůže obsáhnout 3 základní prvky klimatu třídy, suportivní klima, motivaci k negativnímu školnímu výkonu a sebeprosazení. Zjištěné výsledky nám pomůžou objasnit cíl naší práce. A to je, zda a jaký vliv má integrování žáka na třídní klima. Dosažené výsledky budou přeneseny na doporučení, která by měla být využitelná v praxi pedagogiky a dalších vědních disciplínách.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na integraci žáků s Aspergerovým syndromem do běžné třídy malotřídní základní školy.
Teoretická část se bude zabývat specifiky této poruchy autistického spektra. Budou zde popsány její příčiny, příznaky, prevence, diagnostika a vhodné pedagogické přístupy.
Praktická část bude vycházet z proběhlých sociometrických měření, které budou prováděny v malotřídních školách na Českolipsku a Novoborsku. Konkrétně se bude jednat o standardizovanou testovou metodu KLIT. Ta nám pomůže obsáhnout 3 základní prvky klimatu třídy, suportivní klima, motivaci k negativnímu školnímu výkonu a sebeprosazení. Zjištěné výsledky nám pomůžou objasnit cíl naší práce. A to je, zda a jaký vliv má integrování žáka na třídní klima. Dosažené výsledky budou přeneseny na doporučení, která by měla být využitelná v praxi pedagogiky a dalších vědních disciplínách.
Seznam doporučené literatury
BITTMANNOVÁ, Lenka a Julius BITTMANN. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. [Praha]: Pasparta, [2017]. ISBN 978-80-88163-53-4.
BOGDASHINA, Olga. Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. Přeložil Helena ČÍŽKOVÁ. V Praze: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-06-0.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
ČERNOUŠKOVÁ, Viola. Sociální psychologie: užití sociometrie v pedagogické praxi. Olomouc: Univerzita Palackého, 1987
MIKOLÁŠ, Přemysl. Autismus-Aspergerův syndrom: psychologie rozvoje dovedností pro život. Ostrava: Montanex, 2014. ISBN 978-80-7225-398-2.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
Seznam doporučené literatury
BITTMANNOVÁ, Lenka a Julius BITTMANN. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. [Praha]: Pasparta, [2017]. ISBN 978-80-88163-53-4.
BOGDASHINA, Olga. Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. Přeložil Helena ČÍŽKOVÁ. V Praze: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-06-0.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
ČERNOUŠKOVÁ, Viola. Sociální psychologie: užití sociometrie v pedagogické praxi. Olomouc: Univerzita Palackého, 1987
MIKOLÁŠ, Přemysl. Autismus-Aspergerův syndrom: psychologie rozvoje dovedností pro život. Ostrava: Montanex, 2014. ISBN 978-80-7225-398-2.