Cílem diplomové práce je prostřednictvím výtvarné hry s otisky různých druhů a forem přimět žáky primárního vzdělávání spontánní a uvolněnou cestou k přirozenému rozvoji jejich výtvarného myšlení. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část shrnuje témata souvisejícími s realizací výtvarné řady žáky 4. ročníku základní školy: výtvarná výchova a její didaktická
a metodologická východiska, výtvarné techniky, inspirační zdroje z oblasti výtvarného umění. Praktickou část tvoří 12 příprav výtvarných činností, jejichž výsledná žákovská tvorba vytváří metodickou výtvarnou řadu. Důraz je kladen na reflektivní formu výuky výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The goal of my thesis is a support and development of thinking within an art-frame through the art method of staples and imprints of different types of materials. The thesis is divided into two parts - theoretical and research. The theoretical part consists of an output rising from summary of topics of realization of art work of pupils of the 4th grade of primary school - art lessons and its didactical and methodical point of view, art techniques and inspiring sources. The practical part consists of 12 lesson plans and art techniques with the sole result - pupils work making a natural line of methodical materials with the emphasis on reflective methods of art approach and art lessons.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, výtvarná řada, techniky vedoucí ke grafice, dětský výtvarný projev, výtvarná hra, reflektivní forma výuky
Klíčová slova v angličtině
Art lessons, the row of art methods and results, leading to graphics, children's artistic expressions, art game - technique, reflective methods of art lessons.
Rozsah průvodní práce
114 s. (127 489 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je prostřednictvím výtvarné hry s otisky různých druhů a forem přimět žáky primárního vzdělávání spontánní a uvolněnou cestou k přirozenému rozvoji jejich výtvarného myšlení. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část shrnuje témata souvisejícími s realizací výtvarné řady žáky 4. ročníku základní školy: výtvarná výchova a její didaktická
a metodologická východiska, výtvarné techniky, inspirační zdroje z oblasti výtvarného umění. Praktickou část tvoří 12 příprav výtvarných činností, jejichž výsledná žákovská tvorba vytváří metodickou výtvarnou řadu. Důraz je kladen na reflektivní formu výuky výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The goal of my thesis is a support and development of thinking within an art-frame through the art method of staples and imprints of different types of materials. The thesis is divided into two parts - theoretical and research. The theoretical part consists of an output rising from summary of topics of realization of art work of pupils of the 4th grade of primary school - art lessons and its didactical and methodical point of view, art techniques and inspiring sources. The practical part consists of 12 lesson plans and art techniques with the sole result - pupils work making a natural line of methodical materials with the emphasis on reflective methods of art approach and art lessons.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, výtvarná řada, techniky vedoucí ke grafice, dětský výtvarný projev, výtvarná hra, reflektivní forma výuky
Klíčová slova v angličtině
Art lessons, the row of art methods and results, leading to graphics, children's artistic expressions, art game - technique, reflective methods of art lessons.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č.5D/2019 a bude dbát jejího dodržování. Realizace práce bude v souladu s dodržováním autorského zákona a zákona o ochraně osobních údajů a s tím související nařízení vlády (GDPR). Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce se zaměřením na otisk ve výtvarné výchově 1. stupně. Cílem diplomové práce je zpracování metodologických listů pro realizaci výtvarného projektu, který se bude zabývat přípravnými grafickými technikami a jejich možnosti využití ve výtvarné výchově. Důraz bude kladen na hru, experiment, výtvarné myšlení a uvolněný spontánní výtvarný projev.
Výukové jednotky budou připraveny v kontextu Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Výsledné žákovské práce budou kvalitativně vyhodnoceny a prezentovány rodičům a veřejnosti formou výstavy. Součástí diplomové práce je také autorská tvorba, která koresponduje s tématem kvalifikační práce.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č.5D/2019 a bude dbát jejího dodržování. Realizace práce bude v souladu s dodržováním autorského zákona a zákona o ochraně osobních údajů a s tím související nařízení vlády (GDPR). Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce se zaměřením na otisk ve výtvarné výchově 1. stupně. Cílem diplomové práce je zpracování metodologických listů pro realizaci výtvarného projektu, který se bude zabývat přípravnými grafickými technikami a jejich možnosti využití ve výtvarné výchově. Důraz bude kladen na hru, experiment, výtvarné myšlení a uvolněný spontánní výtvarný projev.
Výukové jednotky budou připraveny v kontextu Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Výsledné žákovské práce budou kvalitativně vyhodnoceny a prezentovány rodičům a veřejnosti formou výstavy. Součástí diplomové práce je také autorská tvorba, která koresponduje s tématem kvalifikační práce.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete si s námi. Ilustroval Vladimír ROCMAN. Praha: Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4.
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. Praha: Aventinum, 1993. ISBN 80-7151-468-3.
CIKÁNOVÁ, Karla. Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2002. Publikace. ISBN 80-7044-424-X.
KREJČA, Aleš. Grafika. Praha: Aventinum, 2010. Výtvarné techniky (Aventinum). ISBN 9788074420030.
LINAJ, Evžen a Alois KRAČMAR. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903293-0-6.
LOSOS, Ludvík. Malba. Praha: Aventinum, 2010. Výtvarné techniky (Aventinum). ISBN 9788074420085.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 2000, c1995. ISBN 80-902267-4-4.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha 8: SARAH, 1997. ISBN 80-902267.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F., ed. Umění 20. století. Praha: Slovart, c2004. ISBN 80-7209-521-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN isbn978-80-7367-527-1.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete si s námi. Ilustroval Vladimír ROCMAN. Praha: Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4.
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. Praha: Aventinum, 1993. ISBN 80-7151-468-3.
CIKÁNOVÁ, Karla. Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2002. Publikace. ISBN 80-7044-424-X.
KREJČA, Aleš. Grafika. Praha: Aventinum, 2010. Výtvarné techniky (Aventinum). ISBN 9788074420030.
LINAJ, Evžen a Alois KRAČMAR. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903293-0-6.
LOSOS, Ludvík. Malba. Praha: Aventinum, 2010. Výtvarné techniky (Aventinum). ISBN 9788074420085.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 2000, c1995. ISBN 80-902267-4-4.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha 8: SARAH, 1997. ISBN 80-902267.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F., ed. Umění 20. století. Praha: Slovart, c2004. ISBN 80-7209-521-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN isbn978-80-7367-527-1.