Tato bakalářská práce se zabývá literárním zobrazením kolaborace s nacistickým režimem v románu Klause Manna "Mefisto" (1936). Zkoumána je především psychologická motivace protagonisty románu, Hendrika Höfgena, pro jeho jednání ve střetu s nacistickým režimem. Jelikož se jedná o herce, jsou při analýze zohledněny následující otázky: Jakou roli hraje skutečnost, že je Hendrik Höfgen herec? Zaujímá ve společnosti privilegované postavení? Pokud ano, v čem spočívá jeho privilegovanost? Kromě tématu kolaborace je v románu reflektováno německé umělecké prostředí. Práce se tedy zabývá také tím, jak se pod vlivem politických změn umění v Německu vyvíjelo a jak umělci na tyto změny reagovali. Jedna kapitola práce je věnována recepci románu v Československu, jedné z prvních zemí, kde byl román přeložen a vydán. Zhodnoceny jsou dobové recenze.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with literary depiction of colloboration with the Nazi regime in Klaus Mann's novel "Mephisto" (1936). The thesis focuses mainly on psychological motivation of the novel's protagonist, Hendrik Höfgen, for his actions as he is confronted with the Nazi regime. Since he is an actor, the following questions are considered: What role plays the fact, that Hendrik Höfgen ist an actor? Does he hold a privilled position in society? If so, what is the character of his privillege? Besides the topic of collaboration, the novel relfects German artistic and bohemian circles. Therefore, the thesis deals with the question how political evetns in Germany affected art and how artists responded to them. In the last chapter, the reception of the novel in Czechoslovakia - one of the first countries, where the novel was translated from German and published - is analyzed by evaluating contemporary reviews.
Klíčová slova
Klaus Mann, Mefisto, Kolaborace s nacistickým režimem, nacistická kulturní politika, Československo
Klíčová slova v angličtině
Klaus Mann, Mephisto, Collaboration with the Nazi regime, Nazi cultural policies
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
NE
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá literárním zobrazením kolaborace s nacistickým režimem v románu Klause Manna "Mefisto" (1936). Zkoumána je především psychologická motivace protagonisty románu, Hendrika Höfgena, pro jeho jednání ve střetu s nacistickým režimem. Jelikož se jedná o herce, jsou při analýze zohledněny následující otázky: Jakou roli hraje skutečnost, že je Hendrik Höfgen herec? Zaujímá ve společnosti privilegované postavení? Pokud ano, v čem spočívá jeho privilegovanost? Kromě tématu kolaborace je v románu reflektováno německé umělecké prostředí. Práce se tedy zabývá také tím, jak se pod vlivem politických změn umění v Německu vyvíjelo a jak umělci na tyto změny reagovali. Jedna kapitola práce je věnována recepci románu v Československu, jedné z prvních zemí, kde byl román přeložen a vydán. Zhodnoceny jsou dobové recenze.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with literary depiction of colloboration with the Nazi regime in Klaus Mann's novel "Mephisto" (1936). The thesis focuses mainly on psychological motivation of the novel's protagonist, Hendrik Höfgen, for his actions as he is confronted with the Nazi regime. Since he is an actor, the following questions are considered: What role plays the fact, that Hendrik Höfgen ist an actor? Does he hold a privilled position in society? If so, what is the character of his privillege? Besides the topic of collaboration, the novel relfects German artistic and bohemian circles. Therefore, the thesis deals with the question how political evetns in Germany affected art and how artists responded to them. In the last chapter, the reception of the novel in Czechoslovakia - one of the first countries, where the novel was translated from German and published - is analyzed by evaluating contemporary reviews.
Klíčová slova
Klaus Mann, Mefisto, Kolaborace s nacistickým režimem, nacistická kulturní politika, Československo
Klíčová slova v angličtině
Klaus Mann, Mephisto, Collaboration with the Nazi regime, Nazi cultural policies
Zásady pro vypracování
V předložené bakalářské práci je popsáno a analyzováno literární zobrazení kolaborace umělce s nacistickým režimem v díle Klause Manna Mefisto (1936). Mannův exilový román s hlavní postavou oportunistického herce je příběhem o postupné ztrátě vlastní autonomie až k totálnímu odcizení se vlastnímu já. V analýze bude proto věnována pozornost psychologické motivaci postavy pro její jednání ve střetu s nacistickým režimem a roli, kterou hraje skutečnost, že jde o herce. Přitom je ústřední téma kolaborace reflektováno v souvislosti s následujícími otázkami: Je umělec, především herec Hendrik Höfgen, autorem líčen jako osoba zaujímající ve společnosti privilegované postavení? V čem spočívá jeho případná privilegovanost? Jak se mění pojem umění po roce 1933 a jak je tato změna v románu zobrazena?
Jedna kapitola práce je věnována recepci Mefista v českém prostředí, zhodnoceny jsou dobové recenze.
Cílem bakalářské práce je představit obraz morálního selhání umělce v Německu po roce 1933 tak, jak tuto problematiku literárně pojímá Klaus Mann.
Přínosem práce je v germanistickém bádání dosud málo zohledněná recepce tohoto románu v českém tisku.
Práce bude vypracována v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
V předložené bakalářské práci je popsáno a analyzováno literární zobrazení kolaborace umělce s nacistickým režimem v díle Klause Manna Mefisto (1936). Mannův exilový román s hlavní postavou oportunistického herce je příběhem o postupné ztrátě vlastní autonomie až k totálnímu odcizení se vlastnímu já. V analýze bude proto věnována pozornost psychologické motivaci postavy pro její jednání ve střetu s nacistickým režimem a roli, kterou hraje skutečnost, že jde o herce. Přitom je ústřední téma kolaborace reflektováno v souvislosti s následujícími otázkami: Je umělec, především herec Hendrik Höfgen, autorem líčen jako osoba zaujímající ve společnosti privilegované postavení? V čem spočívá jeho případná privilegovanost? Jak se mění pojem umění po roce 1933 a jak je tato změna v románu zobrazena?
Jedna kapitola práce je věnována recepci Mefista v českém prostředí, zhodnoceny jsou dobové recenze.
Cílem bakalářské práce je představit obraz morálního selhání umělce v Německu po roce 1933 tak, jak tuto problematiku literárně pojímá Klaus Mann.
Přínosem práce je v germanistickém bádání dosud málo zohledněná recepce tohoto románu v českém tisku.
Práce bude vypracována v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
HECKNER, Nadine/WALTER, Michael (2005): Erläuterungen zu Klaus Mann, Mephisto, Roman einer Karriere. Hollfeld: Bange, Hollfeld.
MALTZAN, Carlotta von (2001): Masochismus und Macht. Eine kritische Untersuchung am Beispiel von Klaus Manns "Mephisto. Roman einer Karriere". Stuttgart: Hans-Dieter Heinz.
MÜHR, Alfred: (1981). Mephisto ohne Maske. Gustaf Gründgens Legende und Wahrheit. München: Langen Müller
PLACHTA, Bodo (2008): Klaus Mann, Mephisto, Erläuterungen und Dokumente. Stuttgart: Reclam.
SAVIETTO, Valentina (2019): Kunst und Künstler im Erzählwerk Klaus Manns. Intermediale Forschungsperspektiven auf Musik, Tanz, Theater und bildende Kunst. Würzburg: Königshausen & Neumann.
SCHAENZLER, Nicole (1999): Klaus Mann: eine Biographie. Frankfurt am Main: Campus.
SPANGENBERG, Eberhard (1982): Karriere eines Romans. Mephisto, Klaus Mann und Gustaf Gründgens. Ein dokumentarischer Bericht aus Deutschland und dem Exil 1925–1981. München: Ellermann-Verlag.
STROHMEYR, A. (2020). Dichterkinder: Liebe, Verrat und Drama – der Kreis um Klaus und Erika Mann. München: Piper.
WEIL, Bernd A. (2017): Klaus Mann: Ein Weltbürger im Exil. Norderstedt: BoD.
Seznam doporučené literatury
HECKNER, Nadine/WALTER, Michael (2005): Erläuterungen zu Klaus Mann, Mephisto, Roman einer Karriere. Hollfeld: Bange, Hollfeld.
MALTZAN, Carlotta von (2001): Masochismus und Macht. Eine kritische Untersuchung am Beispiel von Klaus Manns "Mephisto. Roman einer Karriere". Stuttgart: Hans-Dieter Heinz.
MÜHR, Alfred: (1981). Mephisto ohne Maske. Gustaf Gründgens Legende und Wahrheit. München: Langen Müller
PLACHTA, Bodo (2008): Klaus Mann, Mephisto, Erläuterungen und Dokumente. Stuttgart: Reclam.
SAVIETTO, Valentina (2019): Kunst und Künstler im Erzählwerk Klaus Manns. Intermediale Forschungsperspektiven auf Musik, Tanz, Theater und bildende Kunst. Würzburg: Königshausen & Neumann.
SCHAENZLER, Nicole (1999): Klaus Mann: eine Biographie. Frankfurt am Main: Campus.
SPANGENBERG, Eberhard (1982): Karriere eines Romans. Mephisto, Klaus Mann und Gustaf Gründgens. Ein dokumentarischer Bericht aus Deutschland und dem Exil 1925–1981. München: Ellermann-Verlag.
STROHMEYR, A. (2020). Dichterkinder: Liebe, Verrat und Drama – der Kreis um Klaus und Erika Mann. München: Piper.
WEIL, Bernd A. (2017): Klaus Mann: Ein Weltbürger im Exil. Norderstedt: BoD.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Kandidátka představila stručně cíle a výsledky své bakalářské práce.
Komise byla seznámena s oběma posudky, přičemž hodnocení se poměrně výrazně rozchází.
Během diskuze kandidátka blíže osvětlila svůj koncept a přijala námitky oponenta, týkající se problematiky klíčového románu. Komise považuje za přínosnou část vyhodnocující recepci románu v tehdejším Československu.
Komise hodnotí celkové práci známkou "velmi dobře".