Informace o kvalifikační práci Unterschiede in der Motivation zum Lernen von Englisch und Deutsch unter Schülern an der Grundschule. Eine Pilotstudie an der Grundschule Lidická in Hrádek nad Nisou
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Unterschiede in der Motivation zum Lernen von Englisch und Deutsch unter Schülern an der Grundschule Lidická in Hrádek nad Nisou
Hlavní téma v angličtině
The differences in the motivation to learn English and German language of the pupils at elementary school Lidická in Hrádek nad Nisou
Název dle studenta
Unterschiede in der Motivation zum Lernen von Englisch und Deutsch unter Schülern an der Grundschule. Eine Pilotstudie an der Grundschule Lidická in Hrádek nad Nisou
Název dle studenta v angličtině
Differences in motivation to learn English and German among primary school students. A pilot study at the Lidická elementary school in Hrádek nad Nisou
Teoretická část práce se zabývá motivací a způsoby zvyšování motivace, zatímco praktická část je zaměřena na konkrétní skupiny žáků na základní škole. Byly sledovány postoje a hodnocení jazyků u dvou skupin žáků 2. stupně. Hledali jsme rozdíly mezi nimi a shromažďovali výsledky jejich odpovědí v dotazníku a výsledky byly poté podrobeny statistickému vyhodnocení pomocí Chí-kvadrát testu, který nám ověřil naše hypotézy.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis deals with motivation and methods of increasing motivation, while the practical part is focused on specific groups of pupils in elementary school. Attitudes and language evaluations of two groups of lower secondary pupils were monitored. We looked for differences between them and collected the results of their answers in the questionnaire. The results were then subjected to statistical evaluation using the Chi-square test, which verified our hypotheses.
Klíčová slova
motivace, motiv, potřeba, podnět, faktory motivace, výuka cizího jazyka, zvyšování motivace, cíle výuky cizích jazyků
Klíčová slova v angličtině
motivation, motive, need, stimulus, motivation factors, foreign language teaching, increasing motivation, aims of foreign language teaching
Rozsah průvodní práce
120 s., 150 000 znaků
Jazyk
NE
Anotace
Teoretická část práce se zabývá motivací a způsoby zvyšování motivace, zatímco praktická část je zaměřena na konkrétní skupiny žáků na základní škole. Byly sledovány postoje a hodnocení jazyků u dvou skupin žáků 2. stupně. Hledali jsme rozdíly mezi nimi a shromažďovali výsledky jejich odpovědí v dotazníku a výsledky byly poté podrobeny statistickému vyhodnocení pomocí Chí-kvadrát testu, který nám ověřil naše hypotézy.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis deals with motivation and methods of increasing motivation, while the practical part is focused on specific groups of pupils in elementary school. Attitudes and language evaluations of two groups of lower secondary pupils were monitored. We looked for differences between them and collected the results of their answers in the questionnaire. The results were then subjected to statistical evaluation using the Chi-square test, which verified our hypotheses.
Klíčová slova
motivace, motiv, potřeba, podnět, faktory motivace, výuka cizího jazyka, zvyšování motivace, cíle výuky cizích jazyků
Klíčová slova v angličtině
motivation, motive, need, stimulus, motivation factors, foreign language teaching, increasing motivation, aims of foreign language teaching
Zásady pro vypracování
Rešerže literatury
Studium literatury
Tvorba teoretické části DP
Tvorba praktická části DP
Vytvoření dotazníku
Distribuce dotazníku
Sběr dat a vyhodnocení výsledků
Interpretace a diskuze
Cílem práce je objasnit zda dochází k preferenci angličtiny jakožto cizího jazyka, případně co má vliv na preferenci anglického jazyka před německým na ZŠ Lidická, jaké jsou dle názory žáků silné a slabé stránky výuky a učení se těchto jazyků na vybrané škole. Práce by také měla zjistit, zda je vztah k německému jazyku lepší u žáků, kteří jsou zapojení do interkulturní výměny s německými školami.
Přínosem práce je aktuální náhled do míry motivace k učení se cizím jazykům mezi žáky 2. stupně ZŠ Lidická. Práce zejména ověří, zda má pozitivní vliv na motivaci interkulturní výměna. Skrze dotazníkové šetření nalezne silné a slabé stránky výuky AJ a NJ na ZŠ Lidická, ze kterých by měl být jasnější postup na pozitivní ovlivňování ze strany učitele. V neposlední řadě rozvíjí autorovy znalosti, zlepšuje jeho kompetenci k výuce NJ a přispívá k jeho odbornému a profesnímu růstu.
Zásady pro vypracování
Rešerže literatury
Studium literatury
Tvorba teoretické části DP
Tvorba praktická části DP
Vytvoření dotazníku
Distribuce dotazníku
Sběr dat a vyhodnocení výsledků
Interpretace a diskuze
Cílem práce je objasnit zda dochází k preferenci angličtiny jakožto cizího jazyka, případně co má vliv na preferenci anglického jazyka před německým na ZŠ Lidická, jaké jsou dle názory žáků silné a slabé stránky výuky a učení se těchto jazyků na vybrané škole. Práce by také měla zjistit, zda je vztah k německému jazyku lepší u žáků, kteří jsou zapojení do interkulturní výměny s německými školami.
Přínosem práce je aktuální náhled do míry motivace k učení se cizím jazykům mezi žáky 2. stupně ZŠ Lidická. Práce zejména ověří, zda má pozitivní vliv na motivaci interkulturní výměna. Skrze dotazníkové šetření nalezne silné a slabé stránky výuky AJ a NJ na ZŠ Lidická, ze kterých by měl být jasnější postup na pozitivní ovlivňování ze strany učitele. V neposlední řadě rozvíjí autorovy znalosti, zlepšuje jeho kompetenci k výuce NJ a přispívá k jeho odbornému a profesnímu růstu.
Seznam doporučené literatury
APELT, Walter (1981): Motivation und Fremdsprachenunterricht. Leipzig: Verlag Enzyklopädie. Linguistische Studien
HAHN, Toni (1985): Motivation: Motivforschung ; Motivtheorien. Berlin: Deutscher Verlag der Wissenschaften
JANÍKOVÁ, Věra a Brigitte SORGER, ed. (2013): Deutsch als Sprache der (Geistes)Wissenschaften: Didaktik – Deutsch als Fremdsprache. Brno: Tribun EU. Librix.eu. ISBN 978-80-263-0377-0
JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ, ed. (2015): Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8120-8
KARAGIANNAKIS, Evangelia; TAXIS, Silja-Susann (2017): Motivation im Deutschunterricht. In: Fremdsprache Deutsch, Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts, Heft 57/2017, S. 3-9. ISSN 2194-1823 0937-3160
LIST, Gudula (2002), "Motivation im Fremdsprachenunterricht". In: Fremdsprache Deutsch, Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts, Heft 26/2002, S. 6-10. ISSN 2194-1823 0937-3160
Seznam doporučené literatury
APELT, Walter (1981): Motivation und Fremdsprachenunterricht. Leipzig: Verlag Enzyklopädie. Linguistische Studien
HAHN, Toni (1985): Motivation: Motivforschung ; Motivtheorien. Berlin: Deutscher Verlag der Wissenschaften
JANÍKOVÁ, Věra a Brigitte SORGER, ed. (2013): Deutsch als Sprache der (Geistes)Wissenschaften: Didaktik – Deutsch als Fremdsprache. Brno: Tribun EU. Librix.eu. ISBN 978-80-263-0377-0
JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ, ed. (2015): Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8120-8
KARAGIANNAKIS, Evangelia; TAXIS, Silja-Susann (2017): Motivation im Deutschunterricht. In: Fremdsprache Deutsch, Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts, Heft 57/2017, S. 3-9. ISSN 2194-1823 0937-3160
LIST, Gudula (2002), "Motivation im Fremdsprachenunterricht". In: Fremdsprache Deutsch, Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts, Heft 26/2002, S. 6-10. ISSN 2194-1823 0937-3160
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Diplomant představil svou práci, její cíle a přínos.
2. Byly přečteny posudky vedoucího a oponentky.
3. Diplomant se snažil uvést na pravou míru některá svá tvrzení z diplomové práce, což se mu podařilo pouze částečně.
4. V následné diskuzi reagoval relativně pohotově, avšak ne vždy přesvědčivě.
Závěr: Komise oceňuje originální výzkumný záměr, který je v souvislosti se současnou jazykovou politikou ČR velmi aktuální. Nicméně komise shledala závažné nedostatky v teoretické části práce, dílčí nedostatky v empirické části a chybějící propojení obou částí. Z tohoto důvodu se komise přiklání k hodnocení "dobře".