Informace o kvalifikační práci Analýza práce sociálního pedagoga jako vychovatele v dětském domově se zaměřením na analýzu získaných a očekávaných kompetencí.
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Cílem výzkumného šetření je prozkoumat pracovní náplň vychovatelů v dětském domově a nároky na ně kladené. Záměrem bakalářské práce je porovnat získané a potřebné kompetence v práci sociálního pedagoga při práci vychovatele v dětském domově. Na začátku teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy a současná legislativa v ČR, vztahující se k tématu práce. Teoretická část dále popisuje pohled na sociálního pedagoga jako vychovatele v dětském domově. Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření formou interview na základě připravené osnovy tohoto dotazování. Výzkumným vzorkem jsou denní vychovatelé z dětského domova. Výsledky z výzkumného šetření jsou komparovány a shrnuty do verbálního přehledu takto získaných odpovědí. Celkové zhodnocení bakalářské práce je popsáno v kapitole Závěr. V případě zjištění výrazných rozdílů mezi reálnými a očekávanými kompetencemi respondentů bude formulováno doporučení pro edukaci sociálních pedagogů.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The aim of the research is to analyse job description and demands of the tutors in the children's home. The intention of the bachelor thesis is to compare the acquired and necessary competencies of the work of a social pedagogue in the work of a tutor in a children's home. In the beginning of the theoretical part are explained the basic concepts and current legislation in the Czech Republic, which are relating to the topic of thesis. The theoretical section further describes the view of the social pedagogue as a tutor in a children's home. The practical part focuses on research in the form of interviews based on the prepared syllabus of these interviews. The research sample is day-care teachers from the children's home. The results of the research are compiled and summarised in a verbal summary of the obtained responses. The overall evaluation of the bachelor thesis is described in the chapter Conclusion. If significant differences between the real and expected competences of respondents are found, a recommendation of education for social pedagogues will be formulated.
Klíčová slova
sociální pedagogika, sociální pedagog, dětský domov, vychovatel, pracovní náplň, kvalifikační příprava, analýza
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, social pedagogue, children's home, tutor, job cartridge, qualification preparation, analysis
Rozsah průvodní práce
65 s. (100 903 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Cílem výzkumného šetření je prozkoumat pracovní náplň vychovatelů v dětském domově a nároky na ně kladené. Záměrem bakalářské práce je porovnat získané a potřebné kompetence v práci sociálního pedagoga při práci vychovatele v dětském domově. Na začátku teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy a současná legislativa v ČR, vztahující se k tématu práce. Teoretická část dále popisuje pohled na sociálního pedagoga jako vychovatele v dětském domově. Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření formou interview na základě připravené osnovy tohoto dotazování. Výzkumným vzorkem jsou denní vychovatelé z dětského domova. Výsledky z výzkumného šetření jsou komparovány a shrnuty do verbálního přehledu takto získaných odpovědí. Celkové zhodnocení bakalářské práce je popsáno v kapitole Závěr. V případě zjištění výrazných rozdílů mezi reálnými a očekávanými kompetencemi respondentů bude formulováno doporučení pro edukaci sociálních pedagogů.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The aim of the research is to analyse job description and demands of the tutors in the children's home. The intention of the bachelor thesis is to compare the acquired and necessary competencies of the work of a social pedagogue in the work of a tutor in a children's home. In the beginning of the theoretical part are explained the basic concepts and current legislation in the Czech Republic, which are relating to the topic of thesis. The theoretical section further describes the view of the social pedagogue as a tutor in a children's home. The practical part focuses on research in the form of interviews based on the prepared syllabus of these interviews. The research sample is day-care teachers from the children's home. The results of the research are compiled and summarised in a verbal summary of the obtained responses. The overall evaluation of the bachelor thesis is described in the chapter Conclusion. If significant differences between the real and expected competences of respondents are found, a recommendation of education for social pedagogues will be formulated.
Klíčová slova
sociální pedagogika, sociální pedagog, dětský domov, vychovatel, pracovní náplň, kvalifikační příprava, analýza
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, social pedagogue, children's home, tutor, job cartridge, qualification preparation, analysis
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. Cílem výzkumného šetření bude zanalyzovat pracovní náplň vychovatelů v dětském domově a nároky na ně kladené. Záměrem bakalářské práce je porovnat získané a potřebné kompetence v práci sociálního pedagoga při práci vychovatele v dětském domově. Na začátku teoretické části budou vysvětleny základní pojmy a současná legislativa v ČR, vztahující se k tématu práce. Teoretická část dále popíše pohled na sociálního pedagoga jako vychovatele v dětském domově. Praktická část se zaměří na výzkumné šetření - formou interview na základě připravené osnovy tohoto dotazování. Výzkumným vzorkem budou denní vychovatelé z dětského domova. Výsledky z výzkumného šetření budou komparovány a shrnuty do verbálního přehledu takto získaných odpovědí. Celkové zhodnocení bakalářské práce bude popsáno v kapitole Závěr. V případě zjištění výrazných rozdílů mezi reálnými a očekávanými kompetencemi respondentů bude formulováno doporučení pro edukaci sociálních pedagogů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. Cílem výzkumného šetření bude zanalyzovat pracovní náplň vychovatelů v dětském domově a nároky na ně kladené. Záměrem bakalářské práce je porovnat získané a potřebné kompetence v práci sociálního pedagoga při práci vychovatele v dětském domově. Na začátku teoretické části budou vysvětleny základní pojmy a současná legislativa v ČR, vztahující se k tématu práce. Teoretická část dále popíše pohled na sociálního pedagoga jako vychovatele v dětském domově. Praktická část se zaměří na výzkumné šetření - formou interview na základě připravené osnovy tohoto dotazování. Výzkumným vzorkem budou denní vychovatelé z dětského domova. Výsledky z výzkumného šetření budou komparovány a shrnuty do verbálního přehledu takto získaných odpovědí. Celkové zhodnocení bakalářské práce bude popsáno v kapitole Závěr. V případě zjištění výrazných rozdílů mezi reálnými a očekávanými kompetencemi respondentů bude formulováno doporučení pro edukaci sociálních pedagogů.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, J. Romové a dětské domovy. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1997. ISBN 80-902-149-4-0.
ČÁBALOVÁ, D. 1963, Pedagogika. Praha: Grada Publishing, a.s. 2011. ISBN: 978-80-247-2993-0.
JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
KOHOUTEK R. A KOL. Základy pedagogické psychologie. Brno, Akademické nakladatelství Brno, 1996. ISBN 80-858667-94-X.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-7367-383-3.
KŘÍSTEK, A. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči. Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-821-6.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
NOVOTNÝ, J. S. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-700-0.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
ŠKOVIERA A. Dilemata náhradní výchovy. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠVANCAR, Z. 1922, Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
TAXOVÁ, J. Výchovné problémy dětských domovů. Praha, SPN, 1967.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, J. Romové a dětské domovy. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1997. ISBN 80-902-149-4-0.
ČÁBALOVÁ, D. 1963, Pedagogika. Praha: Grada Publishing, a.s. 2011. ISBN: 978-80-247-2993-0.
JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
KOHOUTEK R. A KOL. Základy pedagogické psychologie. Brno, Akademické nakladatelství Brno, 1996. ISBN 80-858667-94-X.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-7367-383-3.
KŘÍSTEK, A. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči. Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-821-6.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
NOVOTNÝ, J. S. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-700-0.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
ŠKOVIERA A. Dilemata náhradní výchovy. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠVANCAR, Z. 1922, Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
TAXOVÁ, J. Výchovné problémy dětských domovů. Praha, SPN, 1967.