Tato diplomová práce se zabývá různými možnostmi využití knihy "Das grosse Janosch Buch" od renomovaného autora literatury pro děti a mládež Janosche ve výuce německého jazyka. Návrhy konkrétních výukových aktivit a materiálů jsou určeny pro žáky druhého stupně základní školy (spíše pro devátý ročník). Neboť výše zmíněná kniha je knihou obrazovou (Bilderbuch), návrhy aktivit nebudou omezeny jen na práci s textem, nýbrž bude zohledněn i obrazový materiál.
Cílem této práce je nabídnout kreativní pracovní listy pro učitele při využití konkrétního učebního materiálu - literárního textu s obrazovým doprovodem a navrhnout strategie, jak lze zapojit literaturu do výuky německého jazyka. Nedílnou součástí práce je i porovnání vybraných přístupů a jejich vyhodnocení z hlediska přínosu pro výuku německého jazyka.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with various possibilities of using the book "Das grosse Janosch Buch" in teaching German language. The book was written by Janosch who is a well-known author of literature for children and youth. Designed teaching activities and materials are intended for pupils in the second stage of primary school (mainly ninth grade). Illustrations will be taken into consideration as well because the above-mentioned book is a picture book.
The aim of this work is to offer teachers creative worksheets to use while working with a literary text accompanied by pictures. It also describes how teachers can propose strategies for engaging literature in German language teaching. An important part of this thesis is a comparison of the selected approaches and their evaluation in terms of their contribution to German language teaching.
Klíčová slova
základní škola, německý jazyk, druhý cizí jazyk, klíčové kompetence, očekávané výstupy, RVP, ŠVP, literární texty, obrazový materiál, didaktizace
Klíčová slova v angličtině
primary school, German language, second foreign language, key competencies, expected outcomes, RVP, ŠVP, literary texts, visual material, didactisation
Rozsah průvodní práce
70 stran + 54 stran příloh
Jazyk
NE
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá různými možnostmi využití knihy "Das grosse Janosch Buch" od renomovaného autora literatury pro děti a mládež Janosche ve výuce německého jazyka. Návrhy konkrétních výukových aktivit a materiálů jsou určeny pro žáky druhého stupně základní školy (spíše pro devátý ročník). Neboť výše zmíněná kniha je knihou obrazovou (Bilderbuch), návrhy aktivit nebudou omezeny jen na práci s textem, nýbrž bude zohledněn i obrazový materiál.
Cílem této práce je nabídnout kreativní pracovní listy pro učitele při využití konkrétního učebního materiálu - literárního textu s obrazovým doprovodem a navrhnout strategie, jak lze zapojit literaturu do výuky německého jazyka. Nedílnou součástí práce je i porovnání vybraných přístupů a jejich vyhodnocení z hlediska přínosu pro výuku německého jazyka.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with various possibilities of using the book "Das grosse Janosch Buch" in teaching German language. The book was written by Janosch who is a well-known author of literature for children and youth. Designed teaching activities and materials are intended for pupils in the second stage of primary school (mainly ninth grade). Illustrations will be taken into consideration as well because the above-mentioned book is a picture book.
The aim of this work is to offer teachers creative worksheets to use while working with a literary text accompanied by pictures. It also describes how teachers can propose strategies for engaging literature in German language teaching. An important part of this thesis is a comparison of the selected approaches and their evaluation in terms of their contribution to German language teaching.
Klíčová slova
základní škola, německý jazyk, druhý cizí jazyk, klíčové kompetence, očekávané výstupy, RVP, ŠVP, literární texty, obrazový materiál, didaktizace
Klíčová slova v angličtině
primary school, German language, second foreign language, key competencies, expected outcomes, RVP, ŠVP, literary texts, visual material, didactisation
Zásady pro vypracování
Cílem práce je návrh didaktických aktivit a materiálů pro výuku německého jazyka na podkladě knížky "Das große Janosch-Buch", jejich ozkoušení na vybrané skupině žáků a vyhodnocení.
1. Rešerše primární a sekundární literatury; 2. návrh výukových aktivit a materiálů; 3. jejich ověření s vybranými skupinami žáků; 4. vyhodnocení výsledků; 5. práce bude napsána v německém jazyce
Zásady pro vypracování
Cílem práce je návrh didaktických aktivit a materiálů pro výuku německého jazyka na podkladě knížky "Das große Janosch-Buch", jejich ozkoušení na vybrané skupině žáků a vyhodnocení.
1. Rešerše primární a sekundární literatury; 2. návrh výukových aktivit a materiálů; 3. jejich ověření s vybranými skupinami žáků; 4. vyhodnocení výsledků; 5. práce bude napsána v německém jazyce
Seznam doporučené literatury
Primární literatura:JANOSCH: Das große Janosch-Buch. Weinheim und Basel: Beltz 1976.
Sekundární literatura:
ABRAHAM, Ulf / KEPSER, Matthis: Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. Berlin: Erich Schmidt Verlag 2005.
HELMLING, Brigitte / WACKWITZ, Gustav: Literatur im Deutschunterricht am Beispiel von narrativen Texten. München: Goethe-Institut 1986.
MAAR, Michael / MAAR, Paul (Hg.): Bild und Text, Literarische Texte im Unterricht. München: Goethe-Institut 1988.
Kandidátka představila komisi cíle a výsledky své práce. Komise se seznámila s obsahem a hodnocením obou posudků, navrhující shodnou známku.
Během objajoby kandidátka osvětlila blíže své chápání překladů zadání pracovních listů a vyjádřila se k výhodám a nevýhodám využití literárního textu. Obhajoba odpovídá navržené klasifikaci v obou posudcích,