Tato diplomová práce pojednává o hudebních nástrojích a jejich využití v hodinách hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Skládá se ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická obsahuje zakotvení hudební výchovy v RVP ZV, historii instrumentálních činností a přehled tradičních i netradičních hudebních nástrojů, které lze v hodinách hudební výchovy využít. Praktická část se věnuje mezipředmětovým vztahům a konkrétním ukázkám skladeb s možným hudebním doprovodem.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on musical instruments and their use in music lessons at the first grade of primary school. It includes two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with Music as a part of the National curriculum, history of using musical instruments at schools and the summary of traditional and nontraditional musical instruments which can be used in music lessons. The practical part is about cross-curricular teaching and includes sheet music with musical accompaniment.
Klíčová slova
hudební výchova, RVP ZV, hudební nástroje, hudební doprovod, notový zápis, mezipředmětové vztahy
Klíčová slova v angličtině
music lessons, National Curriculum for Elementary Schools, musical instruments, musical accompaniment, sheet music, cross-curricular teaching
Rozsah průvodní práce
53
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o hudebních nástrojích a jejich využití v hodinách hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Skládá se ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická obsahuje zakotvení hudební výchovy v RVP ZV, historii instrumentálních činností a přehled tradičních i netradičních hudebních nástrojů, které lze v hodinách hudební výchovy využít. Praktická část se věnuje mezipředmětovým vztahům a konkrétním ukázkám skladeb s možným hudebním doprovodem.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on musical instruments and their use in music lessons at the first grade of primary school. It includes two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with Music as a part of the National curriculum, history of using musical instruments at schools and the summary of traditional and nontraditional musical instruments which can be used in music lessons. The practical part is about cross-curricular teaching and includes sheet music with musical accompaniment.
Klíčová slova
hudební výchova, RVP ZV, hudební nástroje, hudební doprovod, notový zápis, mezipředmětové vztahy
Klíčová slova v angličtině
music lessons, National Curriculum for Elementary Schools, musical instruments, musical accompaniment, sheet music, cross-curricular teaching
Zásady pro vypracování
Prostudování a dodržení směrnice děkana č. 5D/2019 o vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací.
Shromáždění a prostudování odborné literatury vztahující se k tématu.
Stanovení cílů a obsahu práce.
Průběžná konzultace s vedoucí práce.
V teoretické části vypracovat přehled hudebních nástrojů a jejich využití. Dále pak zásady používání a vliv na rozvoj hudebnosti dětí.
V praktické části ukázat konkrétní příklady skladeb s možným doprovodem včetně notového zápisu.
Zhodnocení cílů práce.
Zásady pro vypracování
Prostudování a dodržení směrnice děkana č. 5D/2019 o vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací.
Shromáždění a prostudování odborné literatury vztahující se k tématu.
Stanovení cílů a obsahu práce.
Průběžná konzultace s vedoucí práce.
V teoretické části vypracovat přehled hudebních nástrojů a jejich využití. Dále pak zásady používání a vliv na rozvoj hudebnosti dětí.
V praktické části ukázat konkrétní příklady skladeb s možným doprovodem včetně notového zápisu.
Zhodnocení cílů práce.
Seznam doporučené literatury
PROKEŠ, Zbyněk. Základy hudební nauky. Vyd. 2., upr. V Liberci: Technická univerzita, 2013. ISBN 978-80-7372-949-3.
MODR, Antonín. Hudební nástroje. Vyd. 6. Praha: Editio Supraphon, 1977
STRAŇKOVÁ, Lenka a Dana NOVOTNÁ. Elementární improvizace doprovodu písní: (studijní opora KS). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-591-9.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Vydání páté. Praha: Portál, 2016. Nápady - hry - tvořivost. ISBN 978-80-262-1070-2.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební výchova pro 1. stupeň základní školy: metodický průvodce. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7235-345-3.
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992. ISBN 80-7067-098-3.
Seznam doporučené literatury
PROKEŠ, Zbyněk. Základy hudební nauky. Vyd. 2., upr. V Liberci: Technická univerzita, 2013. ISBN 978-80-7372-949-3.
MODR, Antonín. Hudební nástroje. Vyd. 6. Praha: Editio Supraphon, 1977
STRAŇKOVÁ, Lenka a Dana NOVOTNÁ. Elementární improvizace doprovodu písní: (studijní opora KS). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-591-9.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Vydání páté. Praha: Portál, 2016. Nápady - hry - tvořivost. ISBN 978-80-262-1070-2.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební výchova pro 1. stupeň základní školy: metodický průvodce. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7235-345-3.
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992. ISBN 80-7067-098-3.