Předkládaná bakalářská práce se zaobírá problematikou vzdělávání romské menšiny v České republice. V práci je toto téma uchopeno především ve světle historických a socio-kulturních souvislostí typických pro romské etnikum. Důraz je kladen na seznámení s romskou historií a kulturou, tradičními aspekty romského společenství a jeho postoje vůči majoritní společnosti a následnou projekci nalezených skutečností do postavení Romů ve školách a specifikům jejich edukace
V práci též hraje důležitou roli dotazníkový výzkum, předložený pedagogům základních škol, které navštěvuje vyšší procento žáků romského etnika
Anotace v angličtině
Presented bachelor thesis is centered around topic of gypsy education in Czechia. Topic itself is in thesis presented on background of historical and sociocultural Themis archetypal for gypsy society. Emphasis is taken especially on gypsy history and culture, traditional aspects of gypsy society and its stances towards society´s majority and education.
Gypsies, Czech educational system, education, family, community, upbringing of gypsy student, specifics of gypsy student, intercultural education, racism.
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zaobírá problematikou vzdělávání romské menšiny v České republice. V práci je toto téma uchopeno především ve světle historických a socio-kulturních souvislostí typických pro romské etnikum. Důraz je kladen na seznámení s romskou historií a kulturou, tradičními aspekty romského společenství a jeho postoje vůči majoritní společnosti a následnou projekci nalezených skutečností do postavení Romů ve školách a specifikům jejich edukace
V práci též hraje důležitou roli dotazníkový výzkum, předložený pedagogům základních škol, které navštěvuje vyšší procento žáků romského etnika
Anotace v angličtině
Presented bachelor thesis is centered around topic of gypsy education in Czechia. Topic itself is in thesis presented on background of historical and sociocultural Themis archetypal for gypsy society. Emphasis is taken especially on gypsy history and culture, traditional aspects of gypsy society and its stances towards society´s majority and education.
Gypsies, Czech educational system, education, family, community, upbringing of gypsy student, specifics of gypsy student, intercultural education, racism.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou vzdělávání romské menšiny v ČR. Jejím cílem je za pomoci syntézy teoretické a praktické části práce nalézt možná řešení problémů spojených s edukací tohoto etnika.V teoretické části se práce bude zaměřovat na představení historie romského etnika, jeho kultury a tradic. Důraz bude kladen především na specifika mentality romské společnosti, jejích priorit atd. Teoretická část bude zakončena představením současných trendů a praktik aplikovaných ve vzdělávání tohoto etnika. Druhá část práce se za pomoci kvantitavního výzkumu - formou dotazníku - pokusí zmapovat vzdělávací poměry na školách s převahou romských žáků a to především z pohledu pedagogických pracovníků. Třetí část - závěr - se bude zabývat syntézou východisek nalezených v předchozích dvou částech.
Časový harmonogram:
1) Tvorba dotazníku pro pedagogické pracovníky (červen-září 2020)
2) Provedení výzkumu (září-prosinec 2020)
3) Analýza výstupů výzkumu (prosinec-leden 2020/21)
4) Zpracování teoretické části (září-březen 2020/21)
Předběžná osnova:
Úvod
1) Historie romského etnika na území ČR
2) Specifika romské společnosti
3) Romové a vzdělání
4) Trendy a praktika ve vzdělávání romské menšiny v ČR
5) Praktická část
6) Závěr
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou vzdělávání romské menšiny v ČR. Jejím cílem je za pomoci syntézy teoretické a praktické části práce nalézt možná řešení problémů spojených s edukací tohoto etnika.V teoretické části se práce bude zaměřovat na představení historie romského etnika, jeho kultury a tradic. Důraz bude kladen především na specifika mentality romské společnosti, jejích priorit atd. Teoretická část bude zakončena představením současných trendů a praktik aplikovaných ve vzdělávání tohoto etnika. Druhá část práce se za pomoci kvantitavního výzkumu - formou dotazníku - pokusí zmapovat vzdělávací poměry na školách s převahou romských žáků a to především z pohledu pedagogických pracovníků. Třetí část - závěr - se bude zabývat syntézou východisek nalezených v předchozích dvou částech.
Časový harmonogram:
1) Tvorba dotazníku pro pedagogické pracovníky (červen-září 2020)
2) Provedení výzkumu (září-prosinec 2020)
3) Analýza výstupů výzkumu (prosinec-leden 2020/21)
4) Zpracování teoretické části (září-březen 2020/21)
Předběžná osnova:
Úvod
1) Historie romského etnika na území ČR
2) Specifika romské společnosti
3) Romové a vzdělání
4) Trendy a praktika ve vzdělávání romské menšiny v ČR
5) Praktická část
6) Závěr
Seznam doporučené literatury
HUBSCHMANNOVÁ, M., Šaj pes dovakeras?Můžeme se domluvit, Olomouc, Univerzita Palackého, 1998.
NEČAS, C., Romové v České republice včera a dnes, Olomouc, Vydavatelství UP, 1993.
JAKOUBEK, M., BUDILOVÁ, L., Cikánské skupiny a jejich sociální organizace, CDK, 2009.
Kolektiv autorů, Romové. Tradice a současnost, Brno, SVAN, 1999.
DAVIDOVÁ, E., Cesty Romů, Olomouc, Vydavatelství UP, 1995.
DANIEL, B., Dějiny Romů, Olomouc, Vydavatelství UP, 1994.
KOVAŘÍKOVÁ M. A KOL, Pedagogicko-psychologická problematika romských žáků ve vztahu k jejich školní úspěšnosti, Ústí nad Labem, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 1998.
BALVÍN, J., Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka, Praha, RADIX, 2008.
ŠOTOLOVÁ, E., Vzdělávání Romů, Praha, Grada, 2001.
ŠOTOLOVÁ, E., Romové ?reflexe problému, Praha, Sofis, 1997.
KALEJA, M., Romové a škola versus rodiče a žáci, Ostrava, Ostravská univerzita v Ostravě, 2011.
Kolektiv autorů, Romové v České republice 1945-1998, Socioklub, 1999.
Seznam doporučené literatury
HUBSCHMANNOVÁ, M., Šaj pes dovakeras?Můžeme se domluvit, Olomouc, Univerzita Palackého, 1998.
NEČAS, C., Romové v České republice včera a dnes, Olomouc, Vydavatelství UP, 1993.
JAKOUBEK, M., BUDILOVÁ, L., Cikánské skupiny a jejich sociální organizace, CDK, 2009.
Kolektiv autorů, Romové. Tradice a současnost, Brno, SVAN, 1999.
DAVIDOVÁ, E., Cesty Romů, Olomouc, Vydavatelství UP, 1995.
DANIEL, B., Dějiny Romů, Olomouc, Vydavatelství UP, 1994.
KOVAŘÍKOVÁ M. A KOL, Pedagogicko-psychologická problematika romských žáků ve vztahu k jejich školní úspěšnosti, Ústí nad Labem, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 1998.
BALVÍN, J., Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka, Praha, RADIX, 2008.
ŠOTOLOVÁ, E., Vzdělávání Romů, Praha, Grada, 2001.
ŠOTOLOVÁ, E., Romové ?reflexe problému, Praha, Sofis, 1997.
KALEJA, M., Romové a škola versus rodiče a žáci, Ostrava, Ostravská univerzita v Ostravě, 2011.
Kolektiv autorů, Romové v České republice 1945-1998, Socioklub, 1999.