Tato bakalářská práce se věnuje hodnocení tělesné zdatnosti v Ústeckém kraji u žáků 2. stupně základních škol, tedy od 11(10) do 15 let, za pomoci nestandardizovaných disciplín z projektu Sazka Olympijský víceboj, odkud byla také poskytnuta zpracovávaná data. Cílem práce je sledovat sekulární trend tělesné zdatnosti od roku 2015 do roku 2019 ve shybech, leh sedech, skákání přes švihadlo a dále v běhu na 1000 m a klikách. Celkem bylo testováno 6653 probandů z různých škol z okresů Ústeckého kraje. Ve většině kategorií došlo k celkovému zhoršení výsledků a díky tomu byl také stanoven negativní sekulární trend na základě výsledných dat, kdy výsledky byly buď vyrovnané nebo klesaly, a to hlavně po roce 2017. Celkově je zaznamenána postupná snižující se tělesná zdatnost.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the evaluation of physical fitness of pupils on the 2nd grade of primary schools in the Ústecký region (from 11 (10) to 15 years), with the help of non-standardized disciplines from the Sazka Olympic multi-sport project, from which the processed data were provided. The aim of the work is to follow the secular trend of physical fitness from 2015 to 2019 in pull ups, crunches, jumping rope and then in running on 1000 m and push-ups. A total of 6653 probands from various schools in the districts of the Ústecký Region were tested. In most categories, there was an overall deterioration in the results and, as a result, a negative secular trend was determined on the basis of the resulting data, when the results were either balanced or declining, especially after 2017. Overall, a gradual decreasing physical fitness is recorded.
Tato bakalářská práce se věnuje hodnocení tělesné zdatnosti v Ústeckém kraji u žáků 2. stupně základních škol, tedy od 11(10) do 15 let, za pomoci nestandardizovaných disciplín z projektu Sazka Olympijský víceboj, odkud byla také poskytnuta zpracovávaná data. Cílem práce je sledovat sekulární trend tělesné zdatnosti od roku 2015 do roku 2019 ve shybech, leh sedech, skákání přes švihadlo a dále v běhu na 1000 m a klikách. Celkem bylo testováno 6653 probandů z různých škol z okresů Ústeckého kraje. Ve většině kategorií došlo k celkovému zhoršení výsledků a díky tomu byl také stanoven negativní sekulární trend na základě výsledných dat, kdy výsledky byly buď vyrovnané nebo klesaly, a to hlavně po roce 2017. Celkově je zaznamenána postupná snižující se tělesná zdatnost.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the evaluation of physical fitness of pupils on the 2nd grade of primary schools in the Ústecký region (from 11 (10) to 15 years), with the help of non-standardized disciplines from the Sazka Olympic multi-sport project, from which the processed data were provided. The aim of the work is to follow the secular trend of physical fitness from 2015 to 2019 in pull ups, crunches, jumping rope and then in running on 1000 m and push-ups. A total of 6653 probands from various schools in the districts of the Ústecký Region were tested. In most categories, there was an overall deterioration in the results and, as a result, a negative secular trend was determined on the basis of the resulting data, when the results were either balanced or declining, especially after 2017. Overall, a gradual decreasing physical fitness is recorded.
Tento výzkum bude hodnotit tělesnou zdatnost žáků druhého stupně vybranných základních škol v Ústeckém kraji, tedy od 6. až do 9.třídy. Pro zjištění zdatnosti budou využity fyzické testy.
1. Stanovit cíle, hypotézy a úkoly práce.
2. Vybrat výzkumný soubor.
3. Dodržovat autorské zákony, včetně ochrany autorských práv.
4. Využívat odborné zdroje.
Zásady pro vypracování
Tento výzkum bude hodnotit tělesnou zdatnost žáků druhého stupně vybranných základních škol v Ústeckém kraji, tedy od 6. až do 9.třídy. Pro zjištění zdatnosti budou využity fyzické testy.
1. Stanovit cíle, hypotézy a úkoly práce.
2. Vybrat výzkumný soubor.
3. Dodržovat autorské zákony, včetně ochrany autorských práv.
4. Využívat odborné zdroje.
Seznam doporučené literatury
Bartůňková, S. (2013). Fyziologie pohybové zátěže: učební texty pro studenty tělovýchovných oborů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
Bursová, M., & Rubáš, K. (2001). Základy teorie tělesných cvičení. V Plzni: Západočeská univerzita.
Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika: pro studující tělesnou výchovu (3., přeprac. vyd). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Měkota, K., & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Máček, M., & Radvanský, J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.
Seliger, V., Vinařický, R., & Trefný, Z. (1980). Fysiologie tělesných cvičení. Praha: Avicenum.
Seznam doporučené literatury
Bartůňková, S. (2013). Fyziologie pohybové zátěže: učební texty pro studenty tělovýchovných oborů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
Bursová, M., & Rubáš, K. (2001). Základy teorie tělesných cvičení. V Plzni: Západočeská univerzita.
Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika: pro studující tělesnou výchovu (3., přeprac. vyd). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Měkota, K., & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Máček, M., & Radvanský, J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.
Seliger, V., Vinařický, R., & Trefný, Z. (1980). Fysiologie tělesných cvičení. Praha: Avicenum.