Diplomová práce Návrh zprostředkování tvorby vybraných současných
českých umělců v hodinách výtvarné výchovy se zabývá tvorbou didaktického materiálu, který je určen pro pedagogy výtvarné výchovy na 2 stupni základních škol a pro střední školy.
V teoretické části mapuje situaci v současné výuce výtvarné výchovy. Co se učí, podle čeho, kdo učí a s jakými problémy se obor potýká.
V praktické části popisuje výběr umělců pro materiál, jeho tvorbu, realizované učební jednotky a jejich zhodnocení.
Cílem byla realizace navrženého didaktického materiálu.
Anotace v angličtině
Diploma thesis Mediation of selected contemporary Czech artists work in arts lesson out-line deals with creating a didactic material targeted to art teachers at 2nd level primary school and at secondary school.
In the theoretical part it maps the contemporary situation in teaching art - what is being taught, who is teaching and what issues is the branch facing.
In the practical part it describes selection process of the artists for the material, its creati-on, implemented teaching units and their evaluation.
The main aim was realization of the proposed didactic material.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, současné české výtvarné umění, didaktický materiál
Klíčová slova v angličtině
Arts lessons, contemporary Czech art, didactic material
Rozsah průvodní práce
108
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Návrh zprostředkování tvorby vybraných současných
českých umělců v hodinách výtvarné výchovy se zabývá tvorbou didaktického materiálu, který je určen pro pedagogy výtvarné výchovy na 2 stupni základních škol a pro střední školy.
V teoretické části mapuje situaci v současné výuce výtvarné výchovy. Co se učí, podle čeho, kdo učí a s jakými problémy se obor potýká.
V praktické části popisuje výběr umělců pro materiál, jeho tvorbu, realizované učební jednotky a jejich zhodnocení.
Cílem byla realizace navrženého didaktického materiálu.
Anotace v angličtině
Diploma thesis Mediation of selected contemporary Czech artists work in arts lesson out-line deals with creating a didactic material targeted to art teachers at 2nd level primary school and at secondary school.
In the theoretical part it maps the contemporary situation in teaching art - what is being taught, who is teaching and what issues is the branch facing.
In the practical part it describes selection process of the artists for the material, its creati-on, implemented teaching units and their evaluation.
The main aim was realization of the proposed didactic material.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, současné české výtvarné umění, didaktický materiál
Klíčová slova v angličtině
Arts lessons, contemporary Czech art, didactic material
Zásady pro vypracování
1. Rešerše a studium stávající pedagogické a didaktické literatury a obdobně zaměřených kvalifikačních prací.
2. Výběr konkrétních umělců pro praktickou část diplomové práce.
3. Návrh zprostředkování tvorby vybraných umělců.
4. Průběžná konzultace z didaktického i uměleckohistorického hlediska.
5. Průběžná konzultace přímo s vybranými umělci.
6. Vytvoření pilotní verze tištěného didaktického materiálu.
7. Ověření didaktického materiálu ve školní praxi.
8. Vyhodnocení použitelnosti didaktického materiálu, návrh úprav.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše a studium stávající pedagogické a didaktické literatury a obdobně zaměřených kvalifikačních prací.
2. Výběr konkrétních umělců pro praktickou část diplomové práce.
3. Návrh zprostředkování tvorby vybraných umělců.
4. Průběžná konzultace z didaktického i uměleckohistorického hlediska.
5. Průběžná konzultace přímo s vybranými umělci.
6. Vytvoření pilotní verze tištěného didaktického materiálu.
7. Ověření didaktického materiálu ve školní praxi.
8. Vyhodnocení použitelnosti didaktického materiálu, návrh úprav.
Seznam doporučené literatury
BRÜCKNEROVÁ, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 978-80-7414-250-5.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Inspirační zdroje v oblasti Umění a kultura. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2007. ISBN 978-80-7044-856-4.
DYTRTOVÁ, Kateřina a Martin RAUDENSKÝ. Ko-text: tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity J.E. Purkyně, [2015]. ISBN 978-80-7414-920-7.
GÉRINGOVÁ, Jitka a Iva MLADIČOVÁ, ed. Působit, klást překážky, vyjít vstříc: rozhovory s výtvarnými umělci na téma jak učit umění. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7561-042-3.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
JAŠURKOVÁ, Petra. Nápadník do hodin výtvarné výchovy: nápadník pro ty, kdo skrze vlastní tvorbu chtějí pochopit, co nám sděluje tak zvané "abstraktní umění". Brno: Edika, 2015. Učitelův autopilot. ISBN 978-80-266-0175-3.
LINDAUROVÁ, Lenka, PROCHÁZKOVÁ, Bára, ed. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. V Praze: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014. Magnus art (Yinachi). ISBN 978-80-905317-3-4.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2003. ISBN 80-7290-129-X.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Praha: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. ISBN 80-7254-705-4.
UŽDIL, Jaromír a Igor ZHOŘ. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. Na pomoc učitelům a vychovatelům.
VOLF, Petr. Na začátku je čára: rozhovory s výtvarníky. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-594-4.
Seznam doporučené literatury
BRÜCKNEROVÁ, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 978-80-7414-250-5.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Inspirační zdroje v oblasti Umění a kultura. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2007. ISBN 978-80-7044-856-4.
DYTRTOVÁ, Kateřina a Martin RAUDENSKÝ. Ko-text: tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity J.E. Purkyně, [2015]. ISBN 978-80-7414-920-7.
GÉRINGOVÁ, Jitka a Iva MLADIČOVÁ, ed. Působit, klást překážky, vyjít vstříc: rozhovory s výtvarnými umělci na téma jak učit umění. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7561-042-3.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
JAŠURKOVÁ, Petra. Nápadník do hodin výtvarné výchovy: nápadník pro ty, kdo skrze vlastní tvorbu chtějí pochopit, co nám sděluje tak zvané "abstraktní umění". Brno: Edika, 2015. Učitelův autopilot. ISBN 978-80-266-0175-3.
LINDAUROVÁ, Lenka, PROCHÁZKOVÁ, Bára, ed. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. V Praze: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014. Magnus art (Yinachi). ISBN 978-80-905317-3-4.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2003. ISBN 80-7290-129-X.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Praha: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. ISBN 80-7254-705-4.
UŽDIL, Jaromír a Igor ZHOŘ. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. Na pomoc učitelům a vychovatelům.
VOLF, Petr. Na začátku je čára: rozhovory s výtvarníky. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-594-4.