Diplomová práce s názvem "Vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami v českém primárním školství v Praze" se zabývá kulturními rozdíly u žáků cizinců. Cílem diplomové práce bylo zjistit, s jakými konkrétními kulturními rozdíly se setkávají učitelé na prvním stupni základních škol v Praze, kteří vyučují žáky cizince. Teoretická část se věnuje migraci a cizincům na území České republiky, konkrétně pak žákům cizincům a jejich působení na základních školách. Zmíněny jsou pomáhající neziskové organizace. V empirické části se opíráme o kvantitativní deskriptivní analýzu provedenou prostřednictvím dotazníkového šetření mezi učiteli na prvním stupni základních škol v Praze. V závěru této práce jsou pak interpretovány zjištěné výsledky.
Anotace v angličtině
The thesis entitled "Education of pupils with diverse cultural backgrounds and with different living conditions in Czech primary education in Prague" deals with the cultural differences of foreign pupils. The thesis aims to discover what specific cultural differences are encountered by primary school teachers in Prague who teach foreign pupils. The theoretical part is devoted to migration and foreigners in the Czech Republic, especially foreign pupils and their role in primary schools. It mentions the support of non-profit organisations. The empirical part is based on quantitative descriptive research carried out by means of a questionnaire survey among primary school teachers in primary schools in Prague. The diploma concludes with a summary and interpretation of the research results.
Klíčová slova
žák cizinec, vzdělávání žáků cizinců, první stupeň, kulturní rozdíly
Klíčová slova v angličtině
immigrant pupils, education of immigrant pupils, primary school, cultural difference
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami v českém primárním školství v Praze" se zabývá kulturními rozdíly u žáků cizinců. Cílem diplomové práce bylo zjistit, s jakými konkrétními kulturními rozdíly se setkávají učitelé na prvním stupni základních škol v Praze, kteří vyučují žáky cizince. Teoretická část se věnuje migraci a cizincům na území České republiky, konkrétně pak žákům cizincům a jejich působení na základních školách. Zmíněny jsou pomáhající neziskové organizace. V empirické části se opíráme o kvantitativní deskriptivní analýzu provedenou prostřednictvím dotazníkového šetření mezi učiteli na prvním stupni základních škol v Praze. V závěru této práce jsou pak interpretovány zjištěné výsledky.
Anotace v angličtině
The thesis entitled "Education of pupils with diverse cultural backgrounds and with different living conditions in Czech primary education in Prague" deals with the cultural differences of foreign pupils. The thesis aims to discover what specific cultural differences are encountered by primary school teachers in Prague who teach foreign pupils. The theoretical part is devoted to migration and foreigners in the Czech Republic, especially foreign pupils and their role in primary schools. It mentions the support of non-profit organisations. The empirical part is based on quantitative descriptive research carried out by means of a questionnaire survey among primary school teachers in primary schools in Prague. The diploma concludes with a summary and interpretation of the research results.
Klíčová slova
žák cizinec, vzdělávání žáků cizinců, první stupeň, kulturní rozdíly
Klíčová slova v angličtině
immigrant pupils, education of immigrant pupils, primary school, cultural difference
Zásady pro vypracování
Seznámit se se směrnicí děkana č. 5D/2020 a dbát na její důsledné dodržování.
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce a doplnit ji vlastním komentářem.
Zpracovat teoretickou část do kapitol a podkapitol zaměřených na problematiku vzdělávání žáků-cizinců a kulturní prostředí, ze kterých pocházejí.
Oslovit ke spolupráci na průzkumu vybrané základní školy a navázat s nimi osobní kontakt.
Připravit podklady pro praktickou část práce a realizovat vlastní šetření, které bude probíhat formou dotazníku, který bude připraven pro pedagogy působící ve vybraných spolupracujících ZŠ.
Zpracovat praktickou část diplomové práce – zpracovat a statisticky vyhodnotit získaná data, shrnout výsledky šetření.
Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Seznámit se se směrnicí děkana č. 5D/2020 a dbát na její důsledné dodržování.
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce a doplnit ji vlastním komentářem.
Zpracovat teoretickou část do kapitol a podkapitol zaměřených na problematiku vzdělávání žáků-cizinců a kulturní prostředí, ze kterých pocházejí.
Oslovit ke spolupráci na průzkumu vybrané základní školy a navázat s nimi osobní kontakt.
Připravit podklady pro praktickou část práce a realizovat vlastní šetření, které bude probíhat formou dotazníku, který bude připraven pro pedagogy působící ve vybraných spolupracujících ZŠ.
Zpracovat praktickou část diplomové práce – zpracovat a statisticky vyhodnotit získaná data, shrnout výsledky šetření.
Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Grada, 2016, 256 s. ISBN 9788024753263.
KOSTELECKÁ, Yvona, David HÁNA a Jiří HASMAN. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. V Praze: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-896-7.
LEONTIYEVA, Yana. Menšinová problematika v ČR: komunitní život a reprezentace kolektivních zájmů: (Slováci, Ukrajinci, Vietnamci a Romové). Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. Sociologické studie, 06/10. ISBN 80-7330-098-2.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Nakladatelství Triton, 2006. První pomoc pro pedagogy, 4. ISBN 80-7254-866-2.
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky-cizinci na základních školách. In: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. 2012 [cit. 2021-03-28]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladnivzdelavani/metodika-prace-s-zaky-cizinci-na-zakladnich-skolach
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Menšiny a migranti v České republice: [my a oni v multikulturní společnosti 21. století]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Grada, 2016, 256 s. ISBN 9788024753263.
KOSTELECKÁ, Yvona, David HÁNA a Jiří HASMAN. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. V Praze: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-896-7.
LEONTIYEVA, Yana. Menšinová problematika v ČR: komunitní život a reprezentace kolektivních zájmů: (Slováci, Ukrajinci, Vietnamci a Romové). Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. Sociologické studie, 06/10. ISBN 80-7330-098-2.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Nakladatelství Triton, 2006. První pomoc pro pedagogy, 4. ISBN 80-7254-866-2.
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky-cizinci na základních školách. In: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. 2012 [cit. 2021-03-28]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladnivzdelavani/metodika-prace-s-zaky-cizinci-na-zakladnich-skolach
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Menšiny a migranti v České republice: [my a oni v multikulturní společnosti 21. století]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.