Bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku poskytování kariérového poradenství v rámci činnosti základních škol na Ústecku, a to se zvláštním zřetelem na cílovou skupinu žáků ohrožených předčasným ukončením vzdělávání. Teoretická východiska práce je postavena na aktuálních poznatcích v oblasti poskytování poradenských služeb. Empirická část je věnována kvalitativně orientovanému výzkumnému šetření zacílenému na analýzu postupů kariérového poradenství využívaných na základních školách na Ústecku a možnostem rozvoje tohoto segmentu poradenských služeb z pohledu pedagogických pracovníků.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is thematically focused on the issue of providing career counseling in the activities of primary schools in the Ústí nad Labem region, with special regard to the target group of students at risk of early school leaving. The theoretical basis of the work is based on current knowledge in the field of consulting services. The empirical part is devoted to a qualitatively oriented research survey aimed at analyzing the procedures of career counseling used in primary schools in the Ústí nad Labem region and the possibilities of developing this segment of counseling services from the perspective of teachers.
Klíčová slova
kariérové poradenství, základní škola, kariérový poradce, předčasné ukončení vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
career counseling, primary school, career counselor, early school leaving
Rozsah průvodní práce
55 s,
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku poskytování kariérového poradenství v rámci činnosti základních škol na Ústecku, a to se zvláštním zřetelem na cílovou skupinu žáků ohrožených předčasným ukončením vzdělávání. Teoretická východiska práce je postavena na aktuálních poznatcích v oblasti poskytování poradenských služeb. Empirická část je věnována kvalitativně orientovanému výzkumnému šetření zacílenému na analýzu postupů kariérového poradenství využívaných na základních školách na Ústecku a možnostem rozvoje tohoto segmentu poradenských služeb z pohledu pedagogických pracovníků.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is thematically focused on the issue of providing career counseling in the activities of primary schools in the Ústí nad Labem region, with special regard to the target group of students at risk of early school leaving. The theoretical basis of the work is based on current knowledge in the field of consulting services. The empirical part is devoted to a qualitatively oriented research survey aimed at analyzing the procedures of career counseling used in primary schools in the Ústí nad Labem region and the possibilities of developing this segment of counseling services from the perspective of teachers.
Klíčová slova
kariérové poradenství, základní škola, kariérový poradce, předčasné ukončení vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
career counseling, primary school, career counselor, early school leaving
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku poskytování kariérového poradenství v rámci činnosti základních škol na Ústecku, a to se zvláštním zřetelem na cílovou skupinu žáků ohrožených předčasným ukončením vzdělávání. Teoretická východiska práce budou postavena na aktuálních poznatcích v oblasti poskytování poradenských služeb ve vzdělávání a specificky pak v oblasti kariérového poradenství (využívané formy, metody a aktivity, aktuální trendy v dané oblasti). Pozornost bude věnována také problematice předčasného ukončování vzdělávání a možnostem prevence v dané oblasti. Empirická část bude věnována kvalitativně orientovanému výzkumnému šetření zacílenému na analýzu postupů kariérového poradenství využívaných na základních školách na Ústecku a možnostem rozvoje tohoto segmentu poradenských služeb z pohledu pedagogických pracovníků. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a výzkumný vzorek bude tvořen pedagogickými pracovníky základních škol, zejména pak pedagogy podílejícími se na realizaci kariérového poradenství. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro možný rozvoj uvedené oblasti poradenské činnosti na základních školách.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku poskytování kariérového poradenství v rámci činnosti základních škol na Ústecku, a to se zvláštním zřetelem na cílovou skupinu žáků ohrožených předčasným ukončením vzdělávání. Teoretická východiska práce budou postavena na aktuálních poznatcích v oblasti poskytování poradenských služeb ve vzdělávání a specificky pak v oblasti kariérového poradenství (využívané formy, metody a aktivity, aktuální trendy v dané oblasti). Pozornost bude věnována také problematice předčasného ukončování vzdělávání a možnostem prevence v dané oblasti. Empirická část bude věnována kvalitativně orientovanému výzkumnému šetření zacílenému na analýzu postupů kariérového poradenství využívaných na základních školách na Ústecku a možnostem rozvoje tohoto segmentu poradenských služeb z pohledu pedagogických pracovníků. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a výzkumný vzorek bude tvořen pedagogickými pracovníky základních škol, zejména pak pedagogy podílejícími se na realizaci kariérového poradenství. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro možný rozvoj uvedené oblasti poradenské činnosti na základních školách.
Seznam doporučené literatury
1. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
2. KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
3. NÁRODNÍ PEDAGOGICKÝ INSTITUT ČESKÉ REPUBLIKY. Předčasné odchody ze vzdělávání v ČR a zemí EU [online]. NPI ČR, 2018. [cit. 2020-03-01]. Dostupné z: https://www.infoabsolvent.cz/Temata/ClanekZP/6-3-06/Predcasne-odchodyzevzdelavani-v-CR-a-zemich-EU/46>
4. MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ (eds.). Nerovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.
5. PÝCHOVÁ, Silvie, Helena KOŠŤÁLOVÁ, Petra DRAHOŇOVSKÁ a Dorota MADZIOVÁ. Kariérové poradenství na každý pád. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-604-7.
6. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
7. VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1731-9.
8. NAVAROVÁ, Sylvie a Markéta LANCOVÁ. Diagnostika v kariérovém poradenství. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-405-3.
Seznam doporučené literatury
1. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
2. KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
3. NÁRODNÍ PEDAGOGICKÝ INSTITUT ČESKÉ REPUBLIKY. Předčasné odchody ze vzdělávání v ČR a zemí EU [online]. NPI ČR, 2018. [cit. 2020-03-01]. Dostupné z: https://www.infoabsolvent.cz/Temata/ClanekZP/6-3-06/Predcasne-odchodyzevzdelavani-v-CR-a-zemich-EU/46>
4. MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ (eds.). Nerovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.
5. PÝCHOVÁ, Silvie, Helena KOŠŤÁLOVÁ, Petra DRAHOŇOVSKÁ a Dorota MADZIOVÁ. Kariérové poradenství na každý pád. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-604-7.
6. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
7. VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1731-9.
8. NAVAROVÁ, Sylvie a Markéta LANCOVÁ. Diagnostika v kariérovém poradenství. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-405-3.