Diplomová práce pojednává o úrovni finanční gramotnosti na 1. stupni základní
školy. Zabývá se teoretickými pojmy a poznatky z oboru finanční gramotnosti, uvádí, jak se finanční gramotnost promítá do vzdělávání žáků na 1. stupni.
Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části byly
vysvětleny a popsány pojmy, které do uvedené problematiky spadají a které jsou v práci následně rozvíjeny. Dále je přiblíženo vzdělávání žáků 1. stupně se zřetelem na mladší školní věk. Pro svoji důležitou roli je zmíněna rodina, její funkce a styly rodinné výchovy. Posléze je uváděno, kam v rámci vzdělávání můžeme finanční gramotnost zařadit, které dokumenty se o ní zmiňují a jak je začleněna do Rámcově vzdělávacího programu. Byl charakterizován pojem finanční gramotnost. Jsou uváděny definice pojmů, které s finanční gramotností souvisejí a které do ní patří. Byly představeny nástroje výchovy k finanční gramotnosti a jejich důležitost.
V empirické části je stanoven výzkumný cíl, představen výzkumný problém a výzkumné hypotézy. Dále je popsáno, že výzkum probíhal formou dotazníkového šetření a pro analýzu výsledků byl použit Pearsonův chí - kvadrát test nezávislosti.
V diskuzi diplomové práce jsou výsledky dotazníkového šetření srovnávány s již
publikovanými zjištěními.
V závěru diplomové práce jsou shrnuty výsledky šetření a navrženy možné
alternativy přístupů k výuce finanční gramotnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuseson the level of financial literacy in the lower grades
of elementary school. It deals with theoretical definitions and findings from the field of financial literacy and also describes how financial literacy affects the education of elementary school students.
The thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. In the theoretical part we explain the terms used in the field of financial literacy. We also deal with the education of the students at the lower elementary school level, the importance of family, its function and kinds of upbringing. We also show the incooperation of financial literacy in the Framework Education Programme and School Education Programme. We introduce the tools for financial education and their importance.
In the empirical part we set a goal, introduce the research and hypothesis.
We also describe the research method of the thesis which - in our case - was a survey.
To analyse the survey results we used Pearson´s Chi - squared test. The results were
compared to the ones that had already been published.
In the final part of the thesis we sum up the results of the research
and introduce alternative approaches to financial literacy education.
Klíčová slova
finanční gramotnost, žák mladšího školního věku, rodina, peníze, kapesné,
příjmy a výdaje, půjčky a úspory, dluhy, rozpočet
Diplomová práce pojednává o úrovni finanční gramotnosti na 1. stupni základní
školy. Zabývá se teoretickými pojmy a poznatky z oboru finanční gramotnosti, uvádí, jak se finanční gramotnost promítá do vzdělávání žáků na 1. stupni.
Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části byly
vysvětleny a popsány pojmy, které do uvedené problematiky spadají a které jsou v práci následně rozvíjeny. Dále je přiblíženo vzdělávání žáků 1. stupně se zřetelem na mladší školní věk. Pro svoji důležitou roli je zmíněna rodina, její funkce a styly rodinné výchovy. Posléze je uváděno, kam v rámci vzdělávání můžeme finanční gramotnost zařadit, které dokumenty se o ní zmiňují a jak je začleněna do Rámcově vzdělávacího programu. Byl charakterizován pojem finanční gramotnost. Jsou uváděny definice pojmů, které s finanční gramotností souvisejí a které do ní patří. Byly představeny nástroje výchovy k finanční gramotnosti a jejich důležitost.
V empirické části je stanoven výzkumný cíl, představen výzkumný problém a výzkumné hypotézy. Dále je popsáno, že výzkum probíhal formou dotazníkového šetření a pro analýzu výsledků byl použit Pearsonův chí - kvadrát test nezávislosti.
V diskuzi diplomové práce jsou výsledky dotazníkového šetření srovnávány s již
publikovanými zjištěními.
V závěru diplomové práce jsou shrnuty výsledky šetření a navrženy možné
alternativy přístupů k výuce finanční gramotnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuseson the level of financial literacy in the lower grades
of elementary school. It deals with theoretical definitions and findings from the field of financial literacy and also describes how financial literacy affects the education of elementary school students.
The thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. In the theoretical part we explain the terms used in the field of financial literacy. We also deal with the education of the students at the lower elementary school level, the importance of family, its function and kinds of upbringing. We also show the incooperation of financial literacy in the Framework Education Programme and School Education Programme. We introduce the tools for financial education and their importance.
In the empirical part we set a goal, introduce the research and hypothesis.
We also describe the research method of the thesis which - in our case - was a survey.
To analyse the survey results we used Pearson´s Chi - squared test. The results were
compared to the ones that had already been published.
In the final part of the thesis we sum up the results of the research
and introduce alternative approaches to financial literacy education.
Klíčová slova
finanční gramotnost, žák mladšího školního věku, rodina, peníze, kapesné,
příjmy a výdaje, půjčky a úspory, dluhy, rozpočet
Studentka se detailně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č.5D/2019. Rešerše literatury a seznámení se s dostupným materiálem. Vypracováná teoretických východisek diplomové práce. Vypracování metodologie. Sběr dat ze základních škol. Zpracování práce dle výše zmíněné metodologie. Vyhodnocení výzkumu. Závěr. Práce studentky bude odevzdání vedoucímu práce ve finální podobě nejdéle měsíc před řádným termínem odevzdání.
Zásady pro vypracování
Studentka se detailně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č.5D/2019. Rešerše literatury a seznámení se s dostupným materiálem. Vypracováná teoretických východisek diplomové práce. Vypracování metodologie. Sběr dat ze základních škol. Zpracování práce dle výše zmíněné metodologie. Vyhodnocení výzkumu. Závěr. Práce studentky bude odevzdání vedoucímu práce ve finální podobě nejdéle měsíc před řádným termínem odevzdání.
Seznam doporučené literatury
1. ŠULC, Petr a Lukáš INSTENČIN. Naučme se hospodařit:finanční gramotnost pro 1.stupeň ZŠ. Praha:Pierot, 2014.
2. JAKEŠ, Petr a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční gramotnost pro 1.stupeň základní školy. Praha:Fortuna,2011.
3. SKOŘEPA, Michael a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost proti základní školy a víceletá gymnázia. Praha:Scientia, 2008.
4. SKOŘEPOVÁ Eva. O penězích a hospodaření:s Kačkou a Filipem. Eva,2010.
5. ŠTORG, Josef. Proč nevíme, co jsou peníze. 1.vyd.Překlad Jana Pištorová. Praha:Generation Europě,2013.
7. NACHER Patrik. Konec finančních negramotů v Čechách, aneb, Staré pravdy nerezaví:příslovími, přirovnáními, pořekadly, lidovými moudry a citáty k větší finanční gramotnosti a sebevědomí aneb co nám teta Kateřina neřekla. Praha:Plot,2015.
8. NAVRÁTILOVÁ Petra, JIŘÍČEK Michal a ZLÁMAL Jaroslav. Finanční gramotnost:učebnice žáka. Kralice na Hané:Computer Media, 2013.
7. NACHER Patrik. Konec finančních negramotů v Čechách, aneb, Staré pravdy nerezaví:příslovími, přirovnáními, pořekadly, lidovými moudry a citáty k větší finanční gramotnosti a sebevědomí aneb co nám teta Kateřina neřekla. Praha:Plot,2015.
8. NAVRÁTILOVÁ Petra, JIŘÍČEK Michal a ZLÁMAL Jaroslav. Finanční gramotnost:učebnice žáka. Kralice na Hané:Computer Media, 2013.