Teoretická část zahrnuje základní didaktické postupy ve výtvarné výchově, artefiletické přístupy ve výtvarné edukaci, mapuje konsekvence umělecké a dětské tvorby a věnuje pozornost základním výtvarným technikám. Ty tvoří teoretický rámec praktické části, kterou je výtvarný projekt realizovaný v preprimárním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The theoretical part deals with basic didactical methods and artefiletical approaches in art education. It also maps the consequences of artworks and children´s artworks and focuses on basic art techniques. These create a theoretical framework of the practical part where the art project is realized in pre-primary education.
Klíčová slova
tělo, tělesnost, výtvarná řada, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
body, corporeality, art series, art education
Rozsah průvodní práce
90 s. (88 714 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část zahrnuje základní didaktické postupy ve výtvarné výchově, artefiletické přístupy ve výtvarné edukaci, mapuje konsekvence umělecké a dětské tvorby a věnuje pozornost základním výtvarným technikám. Ty tvoří teoretický rámec praktické části, kterou je výtvarný projekt realizovaný v preprimárním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The theoretical part deals with basic didactical methods and artefiletical approaches in art education. It also maps the consequences of artworks and children´s artworks and focuses on basic art techniques. These create a theoretical framework of the practical part where the art project is realized in pre-primary education.
Klíčová slova
tělo, tělesnost, výtvarná řada, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
body, corporeality, art series, art education
Zásady pro vypracování
1. Zpracování bakalářské práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání bakalářských prací na PF UJEP.
2. Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
3. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část se zaměřením na lidské tělo jako inspiraci pro výtvarnou výchovu v MŠ. Inspiračním zdrojem pro praktickou část je lidské tělo nejen jako celek, ale také jednotlivé části těla a smysly.
5. V praktické části bude navržena a realizována výtvarně tematická řada, která bude logicky uspořádána v metodických krocích v návaznosti na teoretickou část.
6. Realizace bude zdokumentována a následně vyhodnocena.
7. Součástí bakalářské práce bude také autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarné řady v předškolním prostředí.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování bakalářské práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání bakalářských prací na PF UJEP.
2. Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
3. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část se zaměřením na lidské tělo jako inspiraci pro výtvarnou výchovu v MŠ. Inspiračním zdrojem pro praktickou část je lidské tělo nejen jako celek, ale také jednotlivé části těla a smysly.
5. V praktické části bude navržena a realizována výtvarně tematická řada, která bude logicky uspořádána v metodických krocích v návaznosti na teoretickou část.
6. Realizace bude zdokumentována a následně vyhodnocena.
7. Součástí bakalářské práce bude také autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarné řady v předškolním prostředí.
Seznam doporučené literatury
1. BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 96. ISBN 80-210-3879-9.
2. Baleka, J. Výtvarné umění, výkladový slovník, Academia, Praha 1997.
3. DYTRTOVÁ, K., LUKAVSKÝ, J., SLAVÍK, J. (2009) Vidět, tvořit a vědět, aneb jak se dělá význam ve výtvarné výchově. In: Výtvarná výchova. r. 49, č. 2 -3, 2009, s. 11 \textendash 16. ISSN 1210-3691.
4. HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha. Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
5. JIŘÍKOVÁ, Markéta. Tělo jako médium a námět ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2015. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta. Katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce Mgr. Karel Řepa, Ph.D.
6. LINAJ, E., KRAČMAR, A. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903293-0-6.
7. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, SLAVÍK, Jan a HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s., xxxii s. obr. příloh. ISBN 80-729-0016-1.
8. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, SLAVÍK, Jan a ELIÁŠOVÁ, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 194 s. ISBN 978-807-3673-222.
9. PARRAMÓN, José María. Jak nakreslit lidské tělo. České vyd. 2. Praha: Vašut, 1998, 112 s. Jak na to. ISBN 80-7236-044-2.
Seznam doporučené literatury
1. BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 96. ISBN 80-210-3879-9.
2. Baleka, J. Výtvarné umění, výkladový slovník, Academia, Praha 1997.
3. DYTRTOVÁ, K., LUKAVSKÝ, J., SLAVÍK, J. (2009) Vidět, tvořit a vědět, aneb jak se dělá význam ve výtvarné výchově. In: Výtvarná výchova. r. 49, č. 2 -3, 2009, s. 11 \textendash 16. ISSN 1210-3691.
4. HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha. Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
5. JIŘÍKOVÁ, Markéta. Tělo jako médium a námět ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2015. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta. Katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce Mgr. Karel Řepa, Ph.D.
6. LINAJ, E., KRAČMAR, A. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903293-0-6.
7. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, SLAVÍK, Jan a HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s., xxxii s. obr. příloh. ISBN 80-729-0016-1.
8. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, SLAVÍK, Jan a ELIÁŠOVÁ, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 194 s. ISBN 978-807-3673-222.
9. PARRAMÓN, José María. Jak nakreslit lidské tělo. České vyd. 2. Praha: Vašut, 1998, 112 s. Jak na to. ISBN 80-7236-044-2.