Informace o kvalifikační práci Obraz mnichovské dohody 1938 ve výuce dějepisu
Komparace edukačních materiálů z Velké Británie, Německa a České republiky
Bakalářská práce se zabývá analýzou a komparací vybraných aktuálních edukačních materiálů k výuce tématu mnichovská dohoda v kontextu předválečné situace, a to ve třech zemích - Velké Británii, Německu a České republice. Obsahuje teoretickou část zabývající se historickým kontextem a rozdíly ve vzdělávacích systémech jednotlivých zemí. A praktickou část, ve které je prováděna samotná komparace. Ta se věnuje několika kritériím, jmenovitě jsou jimi kontext, klíčové pojmy, objektivita a dodatečné přílohy. Práce má za cíl porovnat informační a vizuální stránku vybraných materiálů a vyhodnotit na základě těchto informací rozdíly ve výuce mnichovské dohody jednotlivých oblastí. Z porovnávání vyplývá, že faktografická stránka materiálů se příliš neliší. Naopak největším rozdílem je zařazení Mnichova do různých dobových kontextů.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis focuses on the analysis and comparison of selected educational materials for teaching about the Munich Agreement in the context of the pre-war situation in three countries - Great Britain, Germany and the Czech Republic. It contains a theoretical part, focused on historical background and differences in school systems of these individual countries, and a practical part in which the comparison itself is carried out. The comparison addresses several criteria, namely context, key concepts, objectivity and additional attachments. The aim of this work is to compare the information and visual side of selected materials and to evaluate on the basis of this information the differences in the teaching of the Munich Agreement. The comparison shows that the factual side of the materials does not differ much. On the contrary, the biggest difference is shown in the inclusion of Munich into different contexts.
Klíčová slova
mnichovská dohoda, rok 1938, appeasement, edukační materiály
Klíčová slova v angličtině
Munich Agreement, year 1938, appeasement, educational materials
Rozsah průvodní práce
70 s. (119 813) + přílohy 9 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá analýzou a komparací vybraných aktuálních edukačních materiálů k výuce tématu mnichovská dohoda v kontextu předválečné situace, a to ve třech zemích - Velké Británii, Německu a České republice. Obsahuje teoretickou část zabývající se historickým kontextem a rozdíly ve vzdělávacích systémech jednotlivých zemí. A praktickou část, ve které je prováděna samotná komparace. Ta se věnuje několika kritériím, jmenovitě jsou jimi kontext, klíčové pojmy, objektivita a dodatečné přílohy. Práce má za cíl porovnat informační a vizuální stránku vybraných materiálů a vyhodnotit na základě těchto informací rozdíly ve výuce mnichovské dohody jednotlivých oblastí. Z porovnávání vyplývá, že faktografická stránka materiálů se příliš neliší. Naopak největším rozdílem je zařazení Mnichova do různých dobových kontextů.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis focuses on the analysis and comparison of selected educational materials for teaching about the Munich Agreement in the context of the pre-war situation in three countries - Great Britain, Germany and the Czech Republic. It contains a theoretical part, focused on historical background and differences in school systems of these individual countries, and a practical part in which the comparison itself is carried out. The comparison addresses several criteria, namely context, key concepts, objectivity and additional attachments. The aim of this work is to compare the information and visual side of selected materials and to evaluate on the basis of this information the differences in the teaching of the Munich Agreement. The comparison shows that the factual side of the materials does not differ much. On the contrary, the biggest difference is shown in the inclusion of Munich into different contexts.
Klíčová slova
mnichovská dohoda, rok 1938, appeasement, edukační materiály
Klíčová slova v angličtině
Munich Agreement, year 1938, appeasement, educational materials
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá analýzou a komparací vybraných aktuálních edukačních materiálů k výuce tématu Mnichovská dohoda v kontextu předválečné situace a to ve třech zemích \textendash Velké Británii, Německu a České republice. Bude obsahovat teoretickou část zaměřenou na rozdíly ve školních systémech jednotlivých oblastí a analýzu vybraných rámcových vzdělávacích programů se zaměřením na výuku 20. století. Bakalářská práce má za cíle: porovnat informační a vizuální stránku vybraných materiálů a vyhodnotit na základě těchto informací rozdíly ve výuce Mnichovské dohody jednotlivých oblastí; analyzovat koncept výuky meziválečného období ve vybraných třech zemích; popsat a komparovat způsob zacházení se středoevropskými událostmi roku 1938 ve vybraných třech zemích.
OSNOVA Úvod 1. Rok 1938 v historické paměti vybraných oblastí 2. Současné vzdělávací programyjednotlivých oblastí se zaměřením na výuku 20. století 3. Předmět porovnávání 4. Rok 1938 ve výuce Závěr HARMONOGRAM: - Červen - září 2021 analýza zdrojů v kontextu odborné literatury - Říjen 2021 - listopad 2021 zpracování a sepsání teoretické části - Prosinec 2021 - leden 2022 zpracování a sepsání praktické části - Únor 2022 korektury - Březen - Duben 2022 závěrečné úpravy, odevzdání BP
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá analýzou a komparací vybraných aktuálních edukačních materiálů k výuce tématu Mnichovská dohoda v kontextu předválečné situace a to ve třech zemích \textendash Velké Británii, Německu a České republice. Bude obsahovat teoretickou část zaměřenou na rozdíly ve školních systémech jednotlivých oblastí a analýzu vybraných rámcových vzdělávacích programů se zaměřením na výuku 20. století. Bakalářská práce má za cíle: porovnat informační a vizuální stránku vybraných materiálů a vyhodnotit na základě těchto informací rozdíly ve výuce Mnichovské dohody jednotlivých oblastí; analyzovat koncept výuky meziválečného období ve vybraných třech zemích; popsat a komparovat způsob zacházení se středoevropskými událostmi roku 1938 ve vybraných třech zemích.
OSNOVA Úvod 1. Rok 1938 v historické paměti vybraných oblastí 2. Současné vzdělávací programyjednotlivých oblastí se zaměřením na výuku 20. století 3. Předmět porovnávání 4. Rok 1938 ve výuce Závěr HARMONOGRAM: - Červen - září 2021 analýza zdrojů v kontextu odborné literatury - Říjen 2021 - listopad 2021 zpracování a sepsání teoretické části - Prosinec 2021 - leden 2022 zpracování a sepsání praktické části - Únor 2022 korektury - Březen - Duben 2022 závěrečné úpravy, odevzdání BP
Seznam doporučené literatury
BENEŠ Zdeněk, Mnichov v českých a československých učebnicích dějepisu, In Mnichov \textendash cesta k destrukci demokracie v Evropě. Sb. z mezinárodní konference k 65. výročí Mnichova, Praha, 2004. BENEŠ Zdeněk, Velká válka a edukace historií, Historická sociologie 2/2016, Praha, 2016, s. 101-112. CACQUET P. E., The Bell of Treason.The 1938 Munich Agreement in Czechoslovakia, London, 2018. COWLING Maurice, The Impact of Hitler 1933-1940: British Politics and British Policy 1933-1940, Cambridge, 2005.
FABER David, Mnichov: krize appeasementu 1938, Přeložil Šimon TRUSINA, Praha, 2015. GRAEBNER - BENNETT, The Versailles Treaty and Its Legacy. The Failure of the Wilsonian Vision, Cambridge, 2011. GRANT Jonathan, Between Depression and Disarmament: The International Armaments Business (1919\textendash1939), Cambridge, 2018.
HONSOVÁ Romana, Společné a přece rozdílné? Klíčové okamžiky dějiny 20. Století v českých a rakouských učebnicích dějepisu, Diplomová práce (Mgr.), JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH, Pedagogická fakulta, České Budějovice, 2012. KÁRNÍK Zdeněk, České země v éře První republiky (1918-1938). Díl třetí, O přežití a o život (1936-1938), Praha, 2003. KAULFUß Raul (ed.), Deutsche und Tschechen. Nachbarn - Gegner - Freunde [Němci a Češi. Sousedé - rivalové - přátelé], München 2007. KLIMEK Antonín, Velké dějiny zemí Koruny české XIV. (1929 \textendash 1938), Praha, 2002. KOKOŠKOVÁ Zdeňka, 1938 - osmičky v dějinách českých zemí. Publikace k výstavě archivních dokumentů z cyklu Osmičky v dějinách českých zemí, Praha, 2008. Kolektiv autorů, Mythos München; Le Mythe de Munich; The Myth of Munich, München, 2002. KŘEN Jan, Dvě století střední Evropy, Praha 2005. KVAČEK Robert, Co předcházelo Mnichovské dohodě, Mnichov 1938, Praha, 2008. MCKERCHER Brian J. C., Transition of Power: Britain's Loss of Global Pre-eminence to the United States (1930\textendash1945), Cambridge, 1999.
NEILSON Keith, Britain, Soviet Russia and the Collapse of the Versailles Order (1919\textendash1939), Cambridge, 2005.
PETER Neville, Hitler a appeasement: britský pokus zabránit druhé světové válce, Praha 2008. PINKAS Jaroslav, Mnichov 1938 v české kulturní paměti, rvp, dostupné on-line: https://clanky.rvp.cz/clanek/k/g/21749/MNICHOV-1938-V-CESKE-KULTURNI-PAMETI.html/ RAGSDALE Hugh, The Soviets, the Munich Crisis, and the Coming of World War II, Cambridge, 2004
RICHARDSON James L., Crisis diplomacy, in: CAMBRIDGE STUDIES IN INTERNATIONAL RELATIONS, Cambridge, 1994.
TESAŘ Jan, Mnichovský komplex. Jeho příčiny a důsledky, Praha 2014.
BENEŠ Zdeněk, Dějepis pro střední odborné školy 2. Díl, Úvaly, 2009. ČORNEJ Petr - KUKLÍK Jan - KUKLÍK Jan, Dějepis 4 pro gymnázia a střední školy. Nejnovější dějiny, Praha 2005. DVOŘÁK Jan, a kol., Moderní dějiny pro střední školy \textendash Učebnice, Brno 2014. HES Milan, Nový dějepis II. v kostce pro SŠ, Praha, 2020.
BENEŠ Zdeněk, Mnichov v českých a československých učebnicích dějepisu, In Mnichov \textendash cesta k destrukci demokracie v Evropě. Sb. z mezinárodní konference k 65. výročí Mnichova, Praha, 2004. BENEŠ Zdeněk, Velká válka a edukace historií, Historická sociologie 2/2016, Praha, 2016, s. 101-112. CACQUET P. E., The Bell of Treason.The 1938 Munich Agreement in Czechoslovakia, London, 2018. COWLING Maurice, The Impact of Hitler 1933-1940: British Politics and British Policy 1933-1940, Cambridge, 2005.
FABER David, Mnichov: krize appeasementu 1938, Přeložil Šimon TRUSINA, Praha, 2015. GRAEBNER - BENNETT, The Versailles Treaty and Its Legacy. The Failure of the Wilsonian Vision, Cambridge, 2011. GRANT Jonathan, Between Depression and Disarmament: The International Armaments Business (1919\textendash1939), Cambridge, 2018.
HONSOVÁ Romana, Společné a přece rozdílné? Klíčové okamžiky dějiny 20. Století v českých a rakouských učebnicích dějepisu, Diplomová práce (Mgr.), JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH, Pedagogická fakulta, České Budějovice, 2012. KÁRNÍK Zdeněk, České země v éře První republiky (1918-1938). Díl třetí, O přežití a o život (1936-1938), Praha, 2003. KAULFUß Raul (ed.), Deutsche und Tschechen. Nachbarn - Gegner - Freunde [Němci a Češi. Sousedé - rivalové - přátelé], München 2007. KLIMEK Antonín, Velké dějiny zemí Koruny české XIV. (1929 \textendash 1938), Praha, 2002. KOKOŠKOVÁ Zdeňka, 1938 - osmičky v dějinách českých zemí. Publikace k výstavě archivních dokumentů z cyklu Osmičky v dějinách českých zemí, Praha, 2008. Kolektiv autorů, Mythos München; Le Mythe de Munich; The Myth of Munich, München, 2002. KŘEN Jan, Dvě století střední Evropy, Praha 2005. KVAČEK Robert, Co předcházelo Mnichovské dohodě, Mnichov 1938, Praha, 2008. MCKERCHER Brian J. C., Transition of Power: Britain's Loss of Global Pre-eminence to the United States (1930\textendash1945), Cambridge, 1999.
NEILSON Keith, Britain, Soviet Russia and the Collapse of the Versailles Order (1919\textendash1939), Cambridge, 2005.
PETER Neville, Hitler a appeasement: britský pokus zabránit druhé světové válce, Praha 2008. PINKAS Jaroslav, Mnichov 1938 v české kulturní paměti, rvp, dostupné on-line: https://clanky.rvp.cz/clanek/k/g/21749/MNICHOV-1938-V-CESKE-KULTURNI-PAMETI.html/ RAGSDALE Hugh, The Soviets, the Munich Crisis, and the Coming of World War II, Cambridge, 2004
RICHARDSON James L., Crisis diplomacy, in: CAMBRIDGE STUDIES IN INTERNATIONAL RELATIONS, Cambridge, 1994.
TESAŘ Jan, Mnichovský komplex. Jeho příčiny a důsledky, Praha 2014.
BENEŠ Zdeněk, Dějepis pro střední odborné školy 2. Díl, Úvaly, 2009. ČORNEJ Petr - KUKLÍK Jan - KUKLÍK Jan, Dějepis 4 pro gymnázia a střední školy. Nejnovější dějiny, Praha 2005. DVOŘÁK Jan, a kol., Moderní dějiny pro střední školy \textendash Učebnice, Brno 2014. HES Milan, Nový dějepis II. v kostce pro SŠ, Praha, 2020.