Cílem bakalářské práce je zjistit, jaká jsou dětská pojetí fenoménu agresivní projevy chování u dětí předškolního věku. Teoretická východiska jsou zaměřena na problematiku agresivních projevů, problematiku dětských pojetí, období předškolního věku, a nakonec na dětské kresby. Další část bakalářské práce prezentuje výzkumné šetření. Realizace samotného výzkumu probíhala ve dvou mateřských školách. První školou byla Mateřská škola Granátek v Třebenicích a druhou Mateřská škola speciální v Ústí nad Labem. Výzkumné šetření je zaměřeno na analýzu dětské kresby vybraného fenoménu a fenomenografického rozhovoru. Ve výsledcích práce jsou uvedeny případové studie dětí z obou mateřských škol završené závěrem, který shrnuje poznatky a podněcuje k použití dětských pojetí jako výzkumného nástroje k běžnému využití v praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to find out what are the children's conceptions of the phenomenon of aggressive behavior in preschool children. The theoretical background is focused on the issue of aggressive expressions, the issue of children's conceptions, the preschool period and finally children's drawings. The next part of the bachelor thesis is the presentation of the research investigation. The implementation of the research itself took place in two kindergartens. The first one was the Granátek Kindergarten in Třebenice and the second one was the Special Kindergarten in Ústí nad Labem. The implementation of the research is focused on analysis of children's drawing of the selected phenomena and phenomenon-graphical interview. In the results of the thesis, case studies of children from both kindergartens are presented, culminating in a conclusion that summarizes the findings and encourages the use of children's concepts as a research tool for common use in practice.
Klíčová slova
dětské pojetí, agresivita, agresivní chování, dětská kresba, předškolní dítě
Klíčová slova v angličtině
children's concept, aggressiveness, aggressive behavior, drawing the child, preschooler
Rozsah průvodní práce
83
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaká jsou dětská pojetí fenoménu agresivní projevy chování u dětí předškolního věku. Teoretická východiska jsou zaměřena na problematiku agresivních projevů, problematiku dětských pojetí, období předškolního věku, a nakonec na dětské kresby. Další část bakalářské práce prezentuje výzkumné šetření. Realizace samotného výzkumu probíhala ve dvou mateřských školách. První školou byla Mateřská škola Granátek v Třebenicích a druhou Mateřská škola speciální v Ústí nad Labem. Výzkumné šetření je zaměřeno na analýzu dětské kresby vybraného fenoménu a fenomenografického rozhovoru. Ve výsledcích práce jsou uvedeny případové studie dětí z obou mateřských škol završené závěrem, který shrnuje poznatky a podněcuje k použití dětských pojetí jako výzkumného nástroje k běžnému využití v praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to find out what are the children's conceptions of the phenomenon of aggressive behavior in preschool children. The theoretical background is focused on the issue of aggressive expressions, the issue of children's conceptions, the preschool period and finally children's drawings. The next part of the bachelor thesis is the presentation of the research investigation. The implementation of the research itself took place in two kindergartens. The first one was the Granátek Kindergarten in Třebenice and the second one was the Special Kindergarten in Ústí nad Labem. The implementation of the research is focused on analysis of children's drawing of the selected phenomena and phenomenon-graphical interview. In the results of the thesis, case studies of children from both kindergartens are presented, culminating in a conclusion that summarizes the findings and encourages the use of children's concepts as a research tool for common use in practice.
Klíčová slova
dětské pojetí, agresivita, agresivní chování, dětská kresba, předškolní dítě
Klíčová slova v angličtině
children's concept, aggressiveness, aggressive behavior, drawing the child, preschooler
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše informačních zdrojů vztahujících se k tématu, prostudování odborné literatury. Zpracování teoretických poznatků, která budou zaměřena na přehled a charakteristiku jednotlivých druhů postižení, vývojových charakteristik dětí předškolního věku, vymezení agresivních projevů a vymezení dětských pojetí.
2. Příprava kvalitativně orientovaného výzkumu dětského pojetí fenoménu agresivní projevy u dětí předškolního věku v běžné a speciální mateřské škole, formulace výzkumného problému, výzkumných cílů, výběr výzkumného vzorku, popis výzkumného vzorku.
3. Příprava výzkumných metod, které budou použity v empirické části - analýza dětské kresby, polostrukturovaný rozhovor a pozorování.
4. Vlastní provedení výzkumu dětského pojetí agresivních projevů na vybraném vzorku dětí předškolního věku.
5. Vyhodnocení výsledků, návrhy a doporučení pro praxi vycházející ze závěrů.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše informačních zdrojů vztahujících se k tématu, prostudování odborné literatury. Zpracování teoretických poznatků, která budou zaměřena na přehled a charakteristiku jednotlivých druhů postižení, vývojových charakteristik dětí předškolního věku, vymezení agresivních projevů a vymezení dětských pojetí.
2. Příprava kvalitativně orientovaného výzkumu dětského pojetí fenoménu agresivní projevy u dětí předškolního věku v běžné a speciální mateřské škole, formulace výzkumného problému, výzkumných cílů, výběr výzkumného vzorku, popis výzkumného vzorku.
3. Příprava výzkumných metod, které budou použity v empirické části - analýza dětské kresby, polostrukturovaný rozhovor a pozorování.
4. Vlastní provedení výzkumu dětského pojetí agresivních projevů na vybraném vzorku dětí předškolního věku.
5. Vyhodnocení výsledků, návrhy a doporučení pro praxi vycházející ze závěrů.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 978-80-7414-059-4.
DOULÍK, P. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: UJEP, 2005. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-697-8.
DOULÍK, P. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2016. ISBN 978-80-7414-989-4.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2.
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
SVOBODA, J. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-060
MICHALOVÁ, Z. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0182-3.
FISCHER, S. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 978-80-7414-059-4.
DOULÍK, P. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: UJEP, 2005. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-697-8.
DOULÍK, P. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2016. ISBN 978-80-7414-989-4.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2.
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
SVOBODA, J. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-060
MICHALOVÁ, Z. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0182-3.
FISCHER, S. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.