Cílem diplomové práce je zhotovení návrhu učebního plánu pro biologický seminář třetího ročníku vyššího gymnázia a výběr vhodných modelových organismů. Seminář se zabývá rozšířením a aktualizací učiva bezcévných rostlin a je rozdělen do osmi výukových bloků po dvou vyučovacích hodinách. Jednotlivé bloky obsahují přípravný text pro učitele, výukové prezentace pro frontální výuku a pracovní listy či návrh na cvičení pro ověření znalostí žáků. Součástí jsou také metodické poznámky a návrh na exkurzi do pivovaru ve Velkém Březně.
Anotace v angličtině
Aim of this diploma thesis is establishing curricula for eleventh grade biology seminar and choosing the best model form of life. Seminar is focused on extension and update of non-vascular plants teachong method. I tis dissected into eight blocks, each od them consisting of two periods. Each block has classroom resources consisting of a written introduction for the teacher, lecturing slideshows and either worksheets or a proposed exercise verifying students' knowledge and understanding of the subject. Included with this thesis there are methodological notes and a proposition of a field trip to a beer brewery in Velke Brezno.
Cílem diplomové práce je zhotovení návrhu učebního plánu pro biologický seminář třetího ročníku vyššího gymnázia a výběr vhodných modelových organismů. Seminář se zabývá rozšířením a aktualizací učiva bezcévných rostlin a je rozdělen do osmi výukových bloků po dvou vyučovacích hodinách. Jednotlivé bloky obsahují přípravný text pro učitele, výukové prezentace pro frontální výuku a pracovní listy či návrh na cvičení pro ověření znalostí žáků. Součástí jsou také metodické poznámky a návrh na exkurzi do pivovaru ve Velkém Březně.
Anotace v angličtině
Aim of this diploma thesis is establishing curricula for eleventh grade biology seminar and choosing the best model form of life. Seminar is focused on extension and update of non-vascular plants teachong method. I tis dissected into eight blocks, each od them consisting of two periods. Each block has classroom resources consisting of a written introduction for the teacher, lecturing slideshows and either worksheets or a proposed exercise verifying students' knowledge and understanding of the subject. Included with this thesis there are methodological notes and a proposition of a field trip to a beer brewery in Velke Brezno.
1. Výběr témat pro rozšíření a aktualizaci učiva mykologie a algologie (např. medicínské využití hub, fytopatologicky významné houby, biotechnologické využití hub, houbám podobných organismů, sinic a řas, invazní a chráněné druhy).
2. Návrh vlastního učebního plánu daného tematického celku (včetně organizačních forem výuky, vyučovacích metod a výběru vhodných zástupců).
3. Zpracování tématu pro výuku. Vytvoření: a) přípravného textu pro učitele, b) power-pointových prezentací pro frontální výuku žáků, c) pracovních listů pro prověření znalostí.
Zásady pro vypracování
Cíle DP:
1. Výběr témat pro rozšíření a aktualizaci učiva mykologie a algologie (např. medicínské využití hub, fytopatologicky významné houby, biotechnologické využití hub, houbám podobných organismů, sinic a řas, invazní a chráněné druhy).
2. Návrh vlastního učebního plánu daného tematického celku (včetně organizačních forem výuky, vyučovacích metod a výběru vhodných zástupců).
3. Zpracování tématu pro výuku. Vytvoření: a) přípravného textu pro učitele, b) power-pointových prezentací pro frontální výuku žáků, c) pracovních listů pro prověření znalostí.
Seznam doporučené literatury
Klán, Jaroslav. Co víme o houbách. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Knižnice mládeže (SPN). ISBN 80-04-21143-7.
RULÍK, Martin. Mikrobiální biofilmy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2747-8.
SOCHA, Radomír a Alexandr JEGOROV. Encyklopedie léčivých hub. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2312-4.
ANTONÍN, Vladimír. Houby jako lék. Praha: Ottovo nakladatelství, 2013. ISBN 978-80-7451-257-5.
MALÍŘ, František a Vladimír OSTRÝ. Vláknité mikromycety (plísně), mykotoxiny a zdraví člověka. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003. ISBN 80-7013-395-3.
MIESLEROVÁ, Barbora, Michaela SEDLÁŘOVÁ a Aleš LEBEDA. Houby a houbám podobné organismy v biotechnologiích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4983-8.
Klán, Jaroslav. Co víme o houbách. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Knižnice mládeže (SPN). ISBN 80-04-21143-7.
RULÍK, Martin. Mikrobiální biofilmy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2747-8.
SOCHA, Radomír a Alexandr JEGOROV. Encyklopedie léčivých hub. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2312-4.
ANTONÍN, Vladimír. Houby jako lék. Praha: Ottovo nakladatelství, 2013. ISBN 978-80-7451-257-5.
MALÍŘ, František a Vladimír OSTRÝ. Vláknité mikromycety (plísně), mykotoxiny a zdraví člověka. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003. ISBN 80-7013-395-3.
MIESLEROVÁ, Barbora, Michaela SEDLÁŘOVÁ a Aleš LEBEDA. Houby a houbám podobné organismy v biotechnologiích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4983-8.