Diplomová práce se zabývá problematikou sociálních sítí se zaměřením zejména na rizikové využívání a rizikovou komunikaci u dětí v adolescentním věku ve Šluknovském výběžku.
Teoretická část pojednává hlavně o Kyberšikaně, jejich druzích a vymezuje také pojmy jako je agresor a oběť. Nedílnou součástí je i prevence a základní ukotvení v trestním zákoníku nebo zákonu o přestupcích této problematiky. Nedílnou součástí práce je vymezení pojmů Kybergooming, Kyberstalking, Netolismus, kdo je influencer a youtuber a také se dotýká oblasti jako je osobnost a role učitele. V neposlední řadě vymezuje charakteristické rysy adolescentního věku, ale i zdravé a rizikové chování v tomto vývojovém období.
Praktická část diplomové práce je zaměřena na smíšený design výzkumu. Kvantitativní výzkum se zaměřuje na celkový sběr dat, ze kterých bude vybráno šest respondentů pro kvalitativní výzkumné šetření, aby bylo zjištěno, jak dalece jsou děti v adolescentním věku ovlivněny sociálními sítěmi po psychické stránce z hlediska jejich chování a prožívání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of social networks with a particular focus on risky use and risky communication among adolescent children in the Šluknov promontory.
The theoretical part deals mainly with Cyberbullying, their types and also defines concepts such as the aggressor and the victim. An integral part is also a prevention and a basic anchoring in the Criminal Code or the Act on Offenses of this issue. An integral part of the work is the definition of the terms Cybergooming, Cyberstalking, Netolism, who is an influencer and a youtuber and also touches on areas such as personality and the role of the teacher. Last but not least, it defines the characteristics of adolescence, but also healthy and risky behavior in this developmental period.
The practical part of the diploma thesis is focused on mixed research design. Quantitative research focuses on the overall collection of data, from which six respondents will be selected for a qualitative research survey to determine how far adolescent children are affected by social networks psychologically in terms of their behavior and experience.
Klíčová slova
Kyberšikana, sociální sítě, adolescent, influencer, youtuber, internet, osobnost, rizikové chování, role učitele
Klíčová slova v angličtině
Cyberbullying, social networks, adolescent, influencer, Youtuber, internet, personality, risky behavior, role of the teacher
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou sociálních sítí se zaměřením zejména na rizikové využívání a rizikovou komunikaci u dětí v adolescentním věku ve Šluknovském výběžku.
Teoretická část pojednává hlavně o Kyberšikaně, jejich druzích a vymezuje také pojmy jako je agresor a oběť. Nedílnou součástí je i prevence a základní ukotvení v trestním zákoníku nebo zákonu o přestupcích této problematiky. Nedílnou součástí práce je vymezení pojmů Kybergooming, Kyberstalking, Netolismus, kdo je influencer a youtuber a také se dotýká oblasti jako je osobnost a role učitele. V neposlední řadě vymezuje charakteristické rysy adolescentního věku, ale i zdravé a rizikové chování v tomto vývojovém období.
Praktická část diplomové práce je zaměřena na smíšený design výzkumu. Kvantitativní výzkum se zaměřuje na celkový sběr dat, ze kterých bude vybráno šest respondentů pro kvalitativní výzkumné šetření, aby bylo zjištěno, jak dalece jsou děti v adolescentním věku ovlivněny sociálními sítěmi po psychické stránce z hlediska jejich chování a prožívání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of social networks with a particular focus on risky use and risky communication among adolescent children in the Šluknov promontory.
The theoretical part deals mainly with Cyberbullying, their types and also defines concepts such as the aggressor and the victim. An integral part is also a prevention and a basic anchoring in the Criminal Code or the Act on Offenses of this issue. An integral part of the work is the definition of the terms Cybergooming, Cyberstalking, Netolism, who is an influencer and a youtuber and also touches on areas such as personality and the role of the teacher. Last but not least, it defines the characteristics of adolescence, but also healthy and risky behavior in this developmental period.
The practical part of the diploma thesis is focused on mixed research design. Quantitative research focuses on the overall collection of data, from which six respondents will be selected for a qualitative research survey to determine how far adolescent children are affected by social networks psychologically in terms of their behavior and experience.
Klíčová slova
Kyberšikana, sociální sítě, adolescent, influencer, youtuber, internet, osobnost, rizikové chování, role učitele
Klíčová slova v angličtině
Cyberbullying, social networks, adolescent, influencer, Youtuber, internet, personality, risky behavior, role of the teacher
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou sociálních sítí se zaměřením zejména na rizikové využívání a rizikovou komunikaci u dětí v adolescentním věku ve Šluknovském výběžku. V teoretické části obecně popisujeme sociální sítě a její druhy. V další fázi se také zabýváme elektronickou komunikací, jejími výhodami a nevýhodami a také falešnou identitou. Stěžejním bodem diplomové práce jsou popsána nejdůležitější rizika internetu a sociálních sítí, jako například kyberšikana, kyberstalking, závislost na internetu, falešné zprávy, apod.
Cílem práce je zjistit, jak dalece může komunikace v prostředí internetu a hlavně na sociálních sítích ovlivnit dítě v adolescentním věku po stránce psychické a sociální. Co všechno se může odehrávat v člověku, který se stal obětí kyberšikany. Jaké negativní vlivy může mít na člověka kyberšikana, kyberstalking nebo závislost na internetu. Mohou mít vliv sociální sítě i na zdravotní a fyzickou stránku dospívajícího člověka? Zaměříme se hlavně na rizikové chování adolescentů v prostředí internetu a sociálních sítí a sběr dat provedeme výzkumem kvalitativním. Hlavním předmětem zkoumání bude zjistit, jak dalece je dospívající mládež ohrožena rizikovým chováním na sociálních sítích. Jakým způsobem je možno těmto lidem pomoci, v rámci prevence sociálně patologických jevů zaměřené na rizikové chování v prostředí internetu a sociálních sítích.
Nedílnou součástí diplomové práce je seznámení se se směrnicí děkana PF UJEP č.5D/2019, kde budu dbát na její dodržování a vše budu průběžně a řádně konzultovat s vedoucím práce. Prostuduji si odbornou literaturu a další zdroje zabývající se problematikou psychologického vývoje dítěte, počítačových her.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou sociálních sítí se zaměřením zejména na rizikové využívání a rizikovou komunikaci u dětí v adolescentním věku ve Šluknovském výběžku. V teoretické části obecně popisujeme sociální sítě a její druhy. V další fázi se také zabýváme elektronickou komunikací, jejími výhodami a nevýhodami a také falešnou identitou. Stěžejním bodem diplomové práce jsou popsána nejdůležitější rizika internetu a sociálních sítí, jako například kyberšikana, kyberstalking, závislost na internetu, falešné zprávy, apod.
Cílem práce je zjistit, jak dalece může komunikace v prostředí internetu a hlavně na sociálních sítích ovlivnit dítě v adolescentním věku po stránce psychické a sociální. Co všechno se může odehrávat v člověku, který se stal obětí kyberšikany. Jaké negativní vlivy může mít na člověka kyberšikana, kyberstalking nebo závislost na internetu. Mohou mít vliv sociální sítě i na zdravotní a fyzickou stránku dospívajícího člověka? Zaměříme se hlavně na rizikové chování adolescentů v prostředí internetu a sociálních sítí a sběr dat provedeme výzkumem kvalitativním. Hlavním předmětem zkoumání bude zjistit, jak dalece je dospívající mládež ohrožena rizikovým chováním na sociálních sítích. Jakým způsobem je možno těmto lidem pomoci, v rámci prevence sociálně patologických jevů zaměřené na rizikové chování v prostředí internetu a sociálních sítích.
Nedílnou součástí diplomové práce je seznámení se se směrnicí děkana PF UJEP č.5D/2019, kde budu dbát na její dodržování a vše budu průběžně a řádně konzultovat s vedoucím práce. Prostuduji si odbornou literaturu a další zdroje zabývající se problematikou psychologického vývoje dítěte, počítačových her.
Seznam doporučené literatury
[1] FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 232 s. ISBN 978-80-247-9416-7.
[2] KOPECKÝ, Kamil a Veronika KREJČÍ. Rizika virtuální komunikace: Příručka pro učitele a rodiče. 1. vyd. 2010. ISBN 978-80-254-7866-O.
[3] MIKULÁŠTIK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2003. 361 s. ISBN 80-247-0650-4
[4] GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
[5] CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
[6] PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. .
[7] VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8