Cílem práce je navržení a realizace výtvarných zadání, která reflektují užití textilu a textilních technik ve výtvarné výchově. Poznatky získané při studiu dané problematiky jsou fixovány v autorčině výtvarném díle, které tvoří triptych tapisérií reflektující téma domova s názvem Místo sdílení. Textilní technika tapiko, kterou je práce realizována, vychází z klasického pojetí tapiserie a techniky ručně vázaných koberců. Nese v sobě řadu významů i konotací odkazujících k domovu, vzpomínkám a sentimentu. Teoretická část se věnuje textilním technikám a textilnímu materiálu v kontextu výtvarného umění. V této části autorka sleduje postupné pronikání textilu a textilních technik do oblasti volného umění a ukazuje jeho široké možnosti uplatnění jako výtvarného média. Praktická část seznamuje s technikou, výběrem tématu i s autory zabývajícími se podobnými náměty.
Pedagogický přesah představuje transformaci tématu vlastní umělecké práce do výtvarného zadání a popisuje jeho realizaci a následnou reflexi.
Anotace v angličtině
The aim of the work is the design and realization of art assignments that reflect the use of textiles and textile techniques in art education. The knowledge gained during the study of the issue is fixed in the author's visual artwork, which forms a tapestry triptych reflecting the theme of home called A Place to Share. The tapiko textile technique, which the work is carried out, is based on the classical concept of tapestry and the technique of hand-knotted rugs. It carries within itself several meanings and connotations referring to home, memories and sentiment. The theoretical part deals with textile techniques and textile material in the context of visual arts. In this part, the author follows the gradual penetration of textiles and textile techniques into the field of free art and shows its wide possibilities of application as an art medium. The practical part introduces the technique, the choice of topic and the authors dealing with similar themes.
The pedagogical overlap represents the theme transformation of one's own artistic work into a visual arts assignment and describes its realization and subsequent reflection.
Klíčová slova
Textil, textilní techniky, řemeslo, umění, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
Textiles, Textile Techniques, Crafts, Art, Visual Art Education
Rozsah průvodní práce
66 s. (104139 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je navržení a realizace výtvarných zadání, která reflektují užití textilu a textilních technik ve výtvarné výchově. Poznatky získané při studiu dané problematiky jsou fixovány v autorčině výtvarném díle, které tvoří triptych tapisérií reflektující téma domova s názvem Místo sdílení. Textilní technika tapiko, kterou je práce realizována, vychází z klasického pojetí tapiserie a techniky ručně vázaných koberců. Nese v sobě řadu významů i konotací odkazujících k domovu, vzpomínkám a sentimentu. Teoretická část se věnuje textilním technikám a textilnímu materiálu v kontextu výtvarného umění. V této části autorka sleduje postupné pronikání textilu a textilních technik do oblasti volného umění a ukazuje jeho široké možnosti uplatnění jako výtvarného média. Praktická část seznamuje s technikou, výběrem tématu i s autory zabývajícími se podobnými náměty.
Pedagogický přesah představuje transformaci tématu vlastní umělecké práce do výtvarného zadání a popisuje jeho realizaci a následnou reflexi.
Anotace v angličtině
The aim of the work is the design and realization of art assignments that reflect the use of textiles and textile techniques in art education. The knowledge gained during the study of the issue is fixed in the author's visual artwork, which forms a tapestry triptych reflecting the theme of home called A Place to Share. The tapiko textile technique, which the work is carried out, is based on the classical concept of tapestry and the technique of hand-knotted rugs. It carries within itself several meanings and connotations referring to home, memories and sentiment. The theoretical part deals with textile techniques and textile material in the context of visual arts. In this part, the author follows the gradual penetration of textiles and textile techniques into the field of free art and shows its wide possibilities of application as an art medium. The practical part introduces the technique, the choice of topic and the authors dealing with similar themes.
The pedagogical overlap represents the theme transformation of one's own artistic work into a visual arts assignment and describes its realization and subsequent reflection.
Klíčová slova
Textil, textilní techniky, řemeslo, umění, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
Textiles, Textile Techniques, Crafts, Art, Visual Art Education
Zásady pro vypracování
1.Výběr tématu a stanovení cílů
2. Příprava a realizace vlastního tvůrčího projektu
3. Průběžné konzultace s vedoucím práce a odborníky z oboru
4. Vypracování teoretické části
5. Vypracování výtvarně-pedagogické části
6. Realizace výtvarně-pedagogické části
7. Závěrečná reflexe, vypracování závěru
8. Odevzdání diplomové práce
9. Prezentace na výstavě diplomových prací
Zásady pro vypracování
1.Výběr tématu a stanovení cílů
2. Příprava a realizace vlastního tvůrčího projektu
3. Průběžné konzultace s vedoucím práce a odborníky z oboru
4. Vypracování teoretické části
5. Vypracování výtvarně-pedagogické části
6. Realizace výtvarně-pedagogické části
7. Závěrečná reflexe, vypracování závěru
8. Odevzdání diplomové práce
9. Prezentace na výstavě diplomových prací
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-705-4.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-729-0237-7.
ROESELOVÁ,Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah,1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ,Věra. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. ISBN 80-902267-3-6.
ŠOBÁŇOVÁ, P. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1469-4.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-705-4.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-729-0237-7.
ROESELOVÁ,Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah,1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ,Věra. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. ISBN 80-902267-3-6.
ŠOBÁŇOVÁ, P. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1469-4.