Bakalářská práce se zabývá problematikou animačních programů se zaměřením na děti s atypickým autismem. Teoretická část popisuje charakteristiku poruch a omezení v sociálních dovednostech těchto dětí. Praktickou část tvoří výsledky vlastního výzkumného šetření u vybraného participanta formou případové studie. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jaký vliv má sledování animací na vybraného probanda, který odpovídal předem relevantním znakům. Výzkumné šetření reflektovalo probíhající projekt vyvíjející animační program pro děti s autismem, na kterém autorka participovala. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi, které budou využitelné pro praxi speciálního pedagoga a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of animation programs with a focus on children with atypical autism. The theoretical part describes the characteristics of disorders and limitations in the social skills of these children. The practical part consists of the results of own research in a selected participant in the form of a case study. The aim of the research was to find out what effect of watching animations has on the selected proband, which corresponded to the relevant characters in advance. The research survey reflected an ongoing project developing an animation program for children with autism, in which the author participated. Part of the work are specific conclusions and recommendations for practice, which will be useful for the practice of special educators and other disciplines of the so-called helping professions.
Klíčová slova
Animace, atypický autismus, autismus, komunikace, sociální dovednosti, webová aplikace
Klíčová slova v angličtině
Animations, atypical autism, autism, communication, social skills, web application
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou animačních programů se zaměřením na děti s atypickým autismem. Teoretická část popisuje charakteristiku poruch a omezení v sociálních dovednostech těchto dětí. Praktickou část tvoří výsledky vlastního výzkumného šetření u vybraného participanta formou případové studie. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jaký vliv má sledování animací na vybraného probanda, který odpovídal předem relevantním znakům. Výzkumné šetření reflektovalo probíhající projekt vyvíjející animační program pro děti s autismem, na kterém autorka participovala. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi, které budou využitelné pro praxi speciálního pedagoga a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of animation programs with a focus on children with atypical autism. The theoretical part describes the characteristics of disorders and limitations in the social skills of these children. The practical part consists of the results of own research in a selected participant in the form of a case study. The aim of the research was to find out what effect of watching animations has on the selected proband, which corresponded to the relevant characters in advance. The research survey reflected an ongoing project developing an animation program for children with autism, in which the author participated. Part of the work are specific conclusions and recommendations for practice, which will be useful for the practice of special educators and other disciplines of the so-called helping professions.
Klíčová slova
Animace, atypický autismus, autismus, komunikace, sociální dovednosti, webová aplikace
Klíčová slova v angličtině
Animations, atypical autism, autism, communication, social skills, web application
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své bakalářské práci bude zabývat problematikou animačních programů se zaměřením na děti s atypickým autismem. Teoretická část bude popisovat charakteristiku poruch a problémy v sociálních dovednostech těchto dětí. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního výzkumného šetření u vybraného participanta formou případové studie. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jaký vliv má hraní hry a sledování animací na vybraného probanda, který odpovídal předem relevantním znakům. Výzkumné šetření reflektuje aktuálně probíhající projekt vyvíjející animační program pro děti s autismem, na kterém bude autorka participovat. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi, které budou využitelné pro praxi speciálního pedagoga a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své bakalářské práci bude zabývat problematikou animačních programů se zaměřením na děti s atypickým autismem. Teoretická část bude popisovat charakteristiku poruch a problémy v sociálních dovednostech těchto dětí. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního výzkumného šetření u vybraného participanta formou případové studie. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jaký vliv má hraní hry a sledování animací na vybraného probanda, který odpovídal předem relevantním znakům. Výzkumné šetření reflektuje aktuálně probíhající projekt vyvíjející animační program pro děti s autismem, na kterém bude autorka participovat. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi, které budou využitelné pro praxi speciálního pedagoga a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
Thorová, K. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha, Praha, Portál 2006, ISBN 80-7367-091-7
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese, Praha, Portál 2014, ISBN 978-80-262-0696-5
Vosmik, M., Bělohlávková, L. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: Možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha, Portál 2010, ISBN 978-80-7367-687-2
Gillberg, Ch. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Výchova a vzdělávání dětí s autismem, Praha, Portál 1998, ISBN 80-7178-201-7
Fischer, S., Škoda, J., Svoboda, Z., Zilcher, L.: Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální, Praha, Triton 2014, ISBN 978-80-7387-792-7.
Seznam doporučené literatury
Thorová, K. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha, Praha, Portál 2006, ISBN 80-7367-091-7
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese, Praha, Portál 2014, ISBN 978-80-262-0696-5
Vosmik, M., Bělohlávková, L. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: Možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha, Portál 2010, ISBN 978-80-7367-687-2
Gillberg, Ch. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Výchova a vzdělávání dětí s autismem, Praha, Portál 1998, ISBN 80-7178-201-7
Fischer, S., Škoda, J., Svoboda, Z., Zilcher, L.: Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální, Praha, Triton 2014, ISBN 978-80-7387-792-7.