Diplomová práce s názvem "Školní zralost a připravenost z pohledu poradenských pracovníků ve školství" je tematicky orientována na problematiku školní zralosti a její diagnostiky, se zvláštním zřetelem na cílovou skupinu žáků se sociálním znevýhodněním. Teoretická část vychází z aktuálních poznatků v oblasti poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, činnosti školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť, problematiky školní zralosti a připravenosti, jejich hodnocení a metod využívaných v dané oblasti. Pozornost je rovněž věnována problematice sociálního vyloučení a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání.
V praktické části práce jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu metod a postupů využívaných v rámci diagnostiky školní zralosti a připravenosti, analýzu navrhovaných mechanismů podpory u žáků diagnostikovaných jako školně nezralých nebo nepřipravených, či postupů využívaných již v rámci poskytované podpory. Data byla získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť. Výstupem práce jsou strukturovaná doporučení pro praxi poradenských pracovníků v dané oblasti.
Anotace v angličtině
This thesis called "School Maturity and School Readiness from the Perspective of Counselors in Education" occupies with the issue of school maturity and its diagnostics, with special regard to the target group of students with social disadvantages. The theoretical part is based on current knowledge in the provision of counseling services in schools and school counseling facilities, the activities of school counseling facilities and school counseling staffs, issues of school maturity and readiness, their evaluation and methods used in the field.the attention is dedicated to the issue of social exclusion and social disadvantage in education.
The practical part of the thesis presents the results of a qualitatively oriented research aimed at analyzing the methods and procedures used in diagnosing school maturity and readiness, analysis of proposed support mechanisms for school immature or unprepared, or procedures used in their support. Data were obtained through semi-structured interviews with counselors of school counseling facilities. The conclusion of this thesis are recommendations for the practice of counselors in the field.
This thesis called "School Maturity and School Readiness from the Perspective of Counselors in Education" occupies with the issue of school maturity and its diagnostics, with special regard to the target group of students with social disadvantages. The theoretical part is based on current knowledge in the provision of counseling services in schools and school counseling facilities, the activities of school counseling facilities and school counseling staffs, issues of school maturity and readiness, their evaluation and methods used in the field.the attention is dedicated to the issue of social exclusion and social disadvantage in education.
The practical part of the thesis presents the results of a qualitatively oriented research aimed at analyzing the methods and procedures used in diagnosing school maturity and readiness, analysis of proposed support mechanisms for school immature or unprepared, or procedures used in their support. Data were obtained through semi-structured interviews with counselors of school counseling facilities. The conclusion of this thesis are recommendations for the practice of counselors in the field.
Klíčová slova
Školní zralost a připravenost, školní nezralost, školní nepřipravenost, sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, žák se sociálním znevýhodněním, poradenství, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
School maturity and readiness, school immaturity, school unreadiness, social disadvantage, social exclusion, pupil with a social disadvantage, counseling, education.
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Školní zralost a připravenost z pohledu poradenských pracovníků ve školství" je tematicky orientována na problematiku školní zralosti a její diagnostiky, se zvláštním zřetelem na cílovou skupinu žáků se sociálním znevýhodněním. Teoretická část vychází z aktuálních poznatků v oblasti poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, činnosti školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť, problematiky školní zralosti a připravenosti, jejich hodnocení a metod využívaných v dané oblasti. Pozornost je rovněž věnována problematice sociálního vyloučení a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání.
V praktické části práce jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu metod a postupů využívaných v rámci diagnostiky školní zralosti a připravenosti, analýzu navrhovaných mechanismů podpory u žáků diagnostikovaných jako školně nezralých nebo nepřipravených, či postupů využívaných již v rámci poskytované podpory. Data byla získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť. Výstupem práce jsou strukturovaná doporučení pro praxi poradenských pracovníků v dané oblasti.
Anotace v angličtině
This thesis called "School Maturity and School Readiness from the Perspective of Counselors in Education" occupies with the issue of school maturity and its diagnostics, with special regard to the target group of students with social disadvantages. The theoretical part is based on current knowledge in the provision of counseling services in schools and school counseling facilities, the activities of school counseling facilities and school counseling staffs, issues of school maturity and readiness, their evaluation and methods used in the field.the attention is dedicated to the issue of social exclusion and social disadvantage in education.
The practical part of the thesis presents the results of a qualitatively oriented research aimed at analyzing the methods and procedures used in diagnosing school maturity and readiness, analysis of proposed support mechanisms for school immature or unprepared, or procedures used in their support. Data were obtained through semi-structured interviews with counselors of school counseling facilities. The conclusion of this thesis are recommendations for the practice of counselors in the field.
This thesis called "School Maturity and School Readiness from the Perspective of Counselors in Education" occupies with the issue of school maturity and its diagnostics, with special regard to the target group of students with social disadvantages. The theoretical part is based on current knowledge in the provision of counseling services in schools and school counseling facilities, the activities of school counseling facilities and school counseling staffs, issues of school maturity and readiness, their evaluation and methods used in the field.the attention is dedicated to the issue of social exclusion and social disadvantage in education.
The practical part of the thesis presents the results of a qualitatively oriented research aimed at analyzing the methods and procedures used in diagnosing school maturity and readiness, analysis of proposed support mechanisms for school immature or unprepared, or procedures used in their support. Data were obtained through semi-structured interviews with counselors of school counseling facilities. The conclusion of this thesis are recommendations for the practice of counselors in the field.
Klíčová slova
Školní zralost a připravenost, školní nezralost, školní nepřipravenost, sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, žák se sociálním znevýhodněním, poradenství, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
School maturity and readiness, school immaturity, school unreadiness, social disadvantage, social exclusion, pupil with a social disadvantage, counseling, education.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku školní zralosti a její diagnostiky, se zvláštním zřetelem na cílovou skupinu žáků se sociálním znevýhodněním. Teoretická část bude vycházet z aktuálních poznatků v oblasti poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, činnosti školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť, problematiky školní zralosti a připravenosti, jejich hodnocení a metod využívaných v dané oblasti. Pozornost bude rovněž věnována problematice sociálního vyloučení a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. V praktické části práce budou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu metod a postupů využívaných v rámci diagnostiky školní zralosti a připravenosti, analýzu navrhovaných mechanismů podpory u žáků diagnostikovaných jako školně nezralých nebo nepřipravených, či postupů využívaných již v rámci poskytované podpory. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro praxi poradenských pracovníků v dané oblasti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku školní zralosti a její diagnostiky, se zvláštním zřetelem na cílovou skupinu žáků se sociálním znevýhodněním. Teoretická část bude vycházet z aktuálních poznatků v oblasti poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, činnosti školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť, problematiky školní zralosti a připravenosti, jejich hodnocení a metod využívaných v dané oblasti. Pozornost bude rovněž věnována problematice sociálního vyloučení a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. V praktické části práce budou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu metod a postupů využívaných v rámci diagnostiky školní zralosti a připravenosti, analýzu navrhovaných mechanismů podpory u žáků diagnostikovaných jako školně nezralých nebo nepřipravených, či postupů využívaných již v rámci poskytované podpory. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro praxi poradenských pracovníků v dané oblasti.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. 217 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0658-1.
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
KALEJA, Martin. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. 247 s. ISBN 978-80-7464-544-0.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. 142 s. ISBN 978-80-262-1092-4.
SVOBODA, Zdeněk, Petra MORVAYOVÁ a kol. Schola excludus. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. 220 s. Monografie. ISBN 978-80-7414-221-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZÍKOVÁ, Tereza a kol. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. 185 s. ISBN 978-80-261-0053-9.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. 217 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0658-1.
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
KALEJA, Martin. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. 247 s. ISBN 978-80-7464-544-0.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. 142 s. ISBN 978-80-262-1092-4.
SVOBODA, Zdeněk, Petra MORVAYOVÁ a kol. Schola excludus. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. 220 s. Monografie. ISBN 978-80-7414-221-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZÍKOVÁ, Tereza a kol. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. 185 s. ISBN 978-80-261-0053-9.