Diplomová práce je zaměřená na specifika vietnamského etnika a hledání vhodných forem a přístupů ke školní sexuální výchově u vietnamských žáků a jejich rodičů. Sociální a kulturní odlišnosti vietnamských dětí i rodičů v souvislosti s jejich odlišnou kulturní, náboženskou a hodnotovou orientací vyžadují specifický přístup.
Teoretická část práce stručně zmiňuje vietnamské dějiny, kulturu a zvyky Vietnamu a dále se věnuje vybraným aspektům života vietnamské komunity v ČR, zejména partnerským vztahům, roli žen a sexuální osvětě ve vietnamských rodinách. Autorka předložila též stručný přehled sexuální výchovy a morálky ve světě zejména v souvislosti s převládajícím náboženstvím v jednotlivých zemích. Je zde dále porovnána metodika sexuální výchovy na základní škole v ČR a v EU.
Empirická část práce je založena na kvantitativním výzkumu. Základní principy metodiky kvantitativního výzkumu uvádí autorka v prvním odstavci empirické části. Cílem výzkumu bylo zjistit názory rodičů vietnamských dětí na výuku výchovy ke zdraví, jejíž součástí je sexuální výchova, a porovnat je s názory českých rodičů. Tematicky obdobný byl výzkum (přizpůsobený věku respondentů) mezi vietnamskými a českými žáky.
Přínosem práce měla být lepší orientace pedagogů v problematice sexuální výchovy ve třídách s účastí vietnamského etnika, a doporučení vhodných metod a přístupů k sexuální výchově, opřené o poznatky v empirické části diplomové práce.
Anotace v angličtině
Thesis annotation The diploma thesis is focused on the specifics of the Vietnamese ethnic group and the search for suitable forms and approaches to school sexual education for Vietnamese pupils and their parents. The social and cultural differences of Vietnamese children and parents in relation to their different cultural, religious and value orientations require a specific approach.
The theoretical part of the thesis briefly mentions the Vietnamese history, culture and customs of Vietnam and also deals with selected aspects of life of the Vietnamese community in the Czech Republic, especially partnerships, the role of women and sexual education in Vietnamese families. The author also presented a brief overview of sex education and morality in the world, especially in connection with the predominant religion in individual countries. The methodology of sexual education at primary school in the Czech Republic and in the EU is also compared.
The empirical part of the work is based on qualitative research. The basic principles of the methodology of qualitative research are presented by the author in the first paragraph of the empirical part. The aim of the research was to find out the opinions of parents of Vietnamese children on the teaching of health education, which includes sex education, and to compare them with the opinions of Czech parents. The research (adapted to the age of the respondents) among Vietnamese and Czech pupils was thematically similar.
The contribution of the work should be a better orientation of teachers in the field of sex education in classes with the participation of the Vietnamese ethnic group, and recommendations for appropriate methods and approaches to sex education, based on knowledge in the empirical part of the thesis.
Klíčová slova
sexuální výchova, vietnamské etnikum, vietnamská komunita v ČR, kvantitativní výzkum, buddhismus
Klíčová slova v angličtině
sexual education, Vietnamese ethnicity, Vietnamese community in the Czech Republic, qualitative research, Buddhism
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na specifika vietnamského etnika a hledání vhodných forem a přístupů ke školní sexuální výchově u vietnamských žáků a jejich rodičů. Sociální a kulturní odlišnosti vietnamských dětí i rodičů v souvislosti s jejich odlišnou kulturní, náboženskou a hodnotovou orientací vyžadují specifický přístup.
Teoretická část práce stručně zmiňuje vietnamské dějiny, kulturu a zvyky Vietnamu a dále se věnuje vybraným aspektům života vietnamské komunity v ČR, zejména partnerským vztahům, roli žen a sexuální osvětě ve vietnamských rodinách. Autorka předložila též stručný přehled sexuální výchovy a morálky ve světě zejména v souvislosti s převládajícím náboženstvím v jednotlivých zemích. Je zde dále porovnána metodika sexuální výchovy na základní škole v ČR a v EU.
Empirická část práce je založena na kvantitativním výzkumu. Základní principy metodiky kvantitativního výzkumu uvádí autorka v prvním odstavci empirické části. Cílem výzkumu bylo zjistit názory rodičů vietnamských dětí na výuku výchovy ke zdraví, jejíž součástí je sexuální výchova, a porovnat je s názory českých rodičů. Tematicky obdobný byl výzkum (přizpůsobený věku respondentů) mezi vietnamskými a českými žáky.
Přínosem práce měla být lepší orientace pedagogů v problematice sexuální výchovy ve třídách s účastí vietnamského etnika, a doporučení vhodných metod a přístupů k sexuální výchově, opřené o poznatky v empirické části diplomové práce.
Anotace v angličtině
Thesis annotation The diploma thesis is focused on the specifics of the Vietnamese ethnic group and the search for suitable forms and approaches to school sexual education for Vietnamese pupils and their parents. The social and cultural differences of Vietnamese children and parents in relation to their different cultural, religious and value orientations require a specific approach.
The theoretical part of the thesis briefly mentions the Vietnamese history, culture and customs of Vietnam and also deals with selected aspects of life of the Vietnamese community in the Czech Republic, especially partnerships, the role of women and sexual education in Vietnamese families. The author also presented a brief overview of sex education and morality in the world, especially in connection with the predominant religion in individual countries. The methodology of sexual education at primary school in the Czech Republic and in the EU is also compared.
The empirical part of the work is based on qualitative research. The basic principles of the methodology of qualitative research are presented by the author in the first paragraph of the empirical part. The aim of the research was to find out the opinions of parents of Vietnamese children on the teaching of health education, which includes sex education, and to compare them with the opinions of Czech parents. The research (adapted to the age of the respondents) among Vietnamese and Czech pupils was thematically similar.
The contribution of the work should be a better orientation of teachers in the field of sex education in classes with the participation of the Vietnamese ethnic group, and recommendations for appropriate methods and approaches to sex education, based on knowledge in the empirical part of the thesis.
Klíčová slova
sexuální výchova, vietnamské etnikum, vietnamská komunita v ČR, kvantitativní výzkum, buddhismus
Klíčová slova v angličtině
sexual education, Vietnamese ethnicity, Vietnamese community in the Czech Republic, qualitative research, Buddhism
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřená na specifika vietnamského etnika a hledání vhodných forem a přístupů ke školní sexuální výchově u vietnamských žáků a jejich rodičů. Sociální a kulturní odlišnosti vietnamských dětí i rodičů v souvislosti s jejich odlišnou kulturní, náboženskou a hodnotovou orientací vyžadují specifický přístup.
Teoretická část práce stručně zmiňuje vietnamské dějiny, kulturu a zvyky Vietnamu a dále se věnuje vybraným aspektům života vietnamské komunity v ČR, zejména partnerským vztahům, roli žen a sexuální osvětě ve vietnamských rodinách. Autorka předložila též stručný přehled sexuální výchovy a morálky ve světě zejména v souvislosti s převládajícím náboženstvím v jednotlivých zemích. Je zde dále porovnána metodika sexuální výchovy na základní škole v ČR a v EU.
Empirická část práce je založena na kvantitativním výzkumu. Základní principy metodiky kvantitativního výzkumu uvádí autorka v prvním odstavci empirické části. Cílem výzkumu bylo zjistit názory rodičů vietnamských dětí na výuku výchovy ke zdraví, jejíž součástí je sexuální výchova, a porovnat je s názory českých rodičů. Tematicky obdobný byl výzkum (přizpůsobený věku respondentů) mezi vietnamskými a českými žáky.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřená na specifika vietnamského etnika a hledání vhodných forem a přístupů ke školní sexuální výchově u vietnamských žáků a jejich rodičů. Sociální a kulturní odlišnosti vietnamských dětí i rodičů v souvislosti s jejich odlišnou kulturní, náboženskou a hodnotovou orientací vyžadují specifický přístup.
Teoretická část práce stručně zmiňuje vietnamské dějiny, kulturu a zvyky Vietnamu a dále se věnuje vybraným aspektům života vietnamské komunity v ČR, zejména partnerským vztahům, roli žen a sexuální osvětě ve vietnamských rodinách. Autorka předložila též stručný přehled sexuální výchovy a morálky ve světě zejména v souvislosti s převládajícím náboženstvím v jednotlivých zemích. Je zde dále porovnána metodika sexuální výchovy na základní škole v ČR a v EU.
Empirická část práce je založena na kvantitativním výzkumu. Základní principy metodiky kvantitativního výzkumu uvádí autorka v prvním odstavci empirické části. Cílem výzkumu bylo zjistit názory rodičů vietnamských dětí na výuku výchovy ke zdraví, jejíž součástí je sexuální výchova, a porovnat je s názory českých rodičů. Tematicky obdobný byl výzkum (přizpůsobený věku respondentů) mezi vietnamskými a českými žáky.
Seznam doporučené literatury
BAREŠOVÁ, Ivona, ed. Současná problematika východoasijských menšin v České republice. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 126 s. ISBN 978-80-244-2645-7.
BROUČEK, Stanislav. Český pohled na Vietnamce: (mediální obraz Vietnamu, Vietnamců a vietnamství). Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2003. 478 s., [8] s. barev. obr. příl. Imigrace, adaptace, majorita: edice článků, studií, materiálů a diskuse k problematice novodobé imigrace do ČR; 2. ISBN 80-85010-46-1.
ČECHOVÁ, Š. 2015. Buddhismus ve Vietnamu. Praha. Diplomová práce. Pedagogická fakulta UK
ČERNÍK, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace. ISBN 80-7319-055-9.
DRBOHLAV, Marcel & KUČERA, David. Vietnamci v Čechách jak je známe i neznáme, aneb, (Ne)zdravá konkurence. Vyd. 1. Praha: Prime Safety, 2012. 130 s. ISBN 978-80-903906-4-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido , 2000. ISBN 80-85931-79-6.
GUINESSOVA ENCYKLOPEDIE, Guiness Publishing Ltd, Typography 1990, ISBN 0-85112-313-9
HLAVATÁ, Lucie et al. Dějiny Vietnamu. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. 357 s. Dějiny států. ISBN 978-80-7106-965-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LEONTIYEVA, Yana et al. Menšinová problematika v ČR: komunitní život a reprezentace kolektivních zájmů: (Slováci, Ukrajinci, Vietnamci a Romové). 1. vyd. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. 95 s. Sociologické studie = Sociological studies; 06/10. ISBN 80-7330-098-2.
MASLOW, Abraham Harold. A theory of Human Motivation, Psychological Review 50, 1943, s.370 \textendash 396.
NIDM. Na křižovatce kultur, aneb, Romové, Vietnamci a Číňané mezi námi. [Praha]: NIDM - Národní institut dětí a mládeže, 2010. 21 s. ISBN 978-80-86784-91-5.
PICKA, Jaroslav. Vietnam: země pod obratníkem Raka: příroda a lidé. Olomouc: Poznání, 2007. 175 s., [32] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-86606-65-1.
PRUDÍKOVÁ, M. Sexuální výchova v postmoderní společnosti. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, bakalářská práce 1995
SCHEBELLE, Danica a KUBÁT, Jan. Proces integrace rodin cizinců do majoritní společnosti České republiky s ohledem na jejich sociokulturní specifika a role žen v procesu integrace. 1. vydání. Praha: VÚPSV v.v.i., 2017. 111 stran. ISBN 978-80-7416-311-1.
ŠILEROVÁ, Lenka. Sexuální výchova: Jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě, Grada 2003
ŠTĚRBOVÁ Dana , RAŠKOVÁ Miluše, 2016. Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě . Univerzita Palackého - 2016, 160 s. ISBN: 978-80-244-5025-4
ŠVAŘÍČEK, Rudolf, ŠEĎOVÁ, Klára, 2007: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
TOMANOVÁ, R. 2016 Integrace vietnamských dětí do mateřských škol v ČR. Bakalářská práce. Pedagogická fakulta, UJEP v Ústí n. L.,
TRBOLA, Robert, ed. & RÁKOCZYOVÁ, Miroslava, ed. Vybrané aspekty života cizinců v České republice. 1. vyd. Praha: VÚPSV, 2010. 121, 7 s. ISBN 978-80-7416-067-7.
Seznam doporučené literatury
BAREŠOVÁ, Ivona, ed. Současná problematika východoasijských menšin v České republice. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 126 s. ISBN 978-80-244-2645-7.
BROUČEK, Stanislav. Český pohled na Vietnamce: (mediální obraz Vietnamu, Vietnamců a vietnamství). Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2003. 478 s., [8] s. barev. obr. příl. Imigrace, adaptace, majorita: edice článků, studií, materiálů a diskuse k problematice novodobé imigrace do ČR; 2. ISBN 80-85010-46-1.
ČECHOVÁ, Š. 2015. Buddhismus ve Vietnamu. Praha. Diplomová práce. Pedagogická fakulta UK
ČERNÍK, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace. ISBN 80-7319-055-9.
DRBOHLAV, Marcel & KUČERA, David. Vietnamci v Čechách jak je známe i neznáme, aneb, (Ne)zdravá konkurence. Vyd. 1. Praha: Prime Safety, 2012. 130 s. ISBN 978-80-903906-4-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido , 2000. ISBN 80-85931-79-6.
GUINESSOVA ENCYKLOPEDIE, Guiness Publishing Ltd, Typography 1990, ISBN 0-85112-313-9
HLAVATÁ, Lucie et al. Dějiny Vietnamu. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. 357 s. Dějiny států. ISBN 978-80-7106-965-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LEONTIYEVA, Yana et al. Menšinová problematika v ČR: komunitní život a reprezentace kolektivních zájmů: (Slováci, Ukrajinci, Vietnamci a Romové). 1. vyd. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. 95 s. Sociologické studie = Sociological studies; 06/10. ISBN 80-7330-098-2.
MASLOW, Abraham Harold. A theory of Human Motivation, Psychological Review 50, 1943, s.370 \textendash 396.
NIDM. Na křižovatce kultur, aneb, Romové, Vietnamci a Číňané mezi námi. [Praha]: NIDM - Národní institut dětí a mládeže, 2010. 21 s. ISBN 978-80-86784-91-5.
PICKA, Jaroslav. Vietnam: země pod obratníkem Raka: příroda a lidé. Olomouc: Poznání, 2007. 175 s., [32] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-86606-65-1.
PRUDÍKOVÁ, M. Sexuální výchova v postmoderní společnosti. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, bakalářská práce 1995
SCHEBELLE, Danica a KUBÁT, Jan. Proces integrace rodin cizinců do majoritní společnosti České republiky s ohledem na jejich sociokulturní specifika a role žen v procesu integrace. 1. vydání. Praha: VÚPSV v.v.i., 2017. 111 stran. ISBN 978-80-7416-311-1.
ŠILEROVÁ, Lenka. Sexuální výchova: Jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě, Grada 2003
ŠTĚRBOVÁ Dana , RAŠKOVÁ Miluše, 2016. Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě . Univerzita Palackého - 2016, 160 s. ISBN: 978-80-244-5025-4
ŠVAŘÍČEK, Rudolf, ŠEĎOVÁ, Klára, 2007: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
TOMANOVÁ, R. 2016 Integrace vietnamských dětí do mateřských škol v ČR. Bakalářská práce. Pedagogická fakulta, UJEP v Ústí n. L.,
TRBOLA, Robert, ed. & RÁKOCZYOVÁ, Miroslava, ed. Vybrané aspekty života cizinců v České republice. 1. vyd. Praha: VÚPSV, 2010. 121, 7 s. ISBN 978-80-7416-067-7.