Bakalářská práce se zabývá vztahy mezi Čechy a Slováky přibližně v období od konce 19. století do 20. let 20. století. Zvláštní pozornost je věnována osobnosti učitele Karla Kálala (1860-1930), který již v době před první světovou válkou usiloval o prohloubení československé vzájemné spolupráce, ale později zažil hluboké zklamání z vývoje slovenské společnosti. Ve své práci vycházel z myšlenek Adolfa Heyduka a Tomáše G. Masaryka, které se však postupně ukazovaly jako nedostačující a překonané.
Práce usiluje především o zachycení rozdílů mezi českými představami o Slovensku a naopak.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is concerned with Czech-Slovak relations in the period from the end of the 19th century to the 20´s of the 20th century. We look closely especially at Karel Kálal (1860-1930), a teacher, who strived to enhance Czech-Slovak mutual cooperation before the World War I, but who, however, was later deeply disappointed by the Slovak society development. In his work Karel Kálal took his inspiration from Adolf Heyduk´s and Tomáš G. Masaryk´s ideas. Unfortunately, these ideas had gradually proved insufficient and overcome. The thesis primarily tries to describe the differences between Czech views of Slovakia and vice versa.
Klíčová slova
Češi, Slováci, Karel Kálal, Československo
Klíčová slova v angličtině
Czechs, Slovaks, Karel Kálal, Czechoslovakia
Rozsah průvodní práce
44
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vztahy mezi Čechy a Slováky přibližně v období od konce 19. století do 20. let 20. století. Zvláštní pozornost je věnována osobnosti učitele Karla Kálala (1860-1930), který již v době před první světovou válkou usiloval o prohloubení československé vzájemné spolupráce, ale později zažil hluboké zklamání z vývoje slovenské společnosti. Ve své práci vycházel z myšlenek Adolfa Heyduka a Tomáše G. Masaryka, které se však postupně ukazovaly jako nedostačující a překonané.
Práce usiluje především o zachycení rozdílů mezi českými představami o Slovensku a naopak.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is concerned with Czech-Slovak relations in the period from the end of the 19th century to the 20´s of the 20th century. We look closely especially at Karel Kálal (1860-1930), a teacher, who strived to enhance Czech-Slovak mutual cooperation before the World War I, but who, however, was later deeply disappointed by the Slovak society development. In his work Karel Kálal took his inspiration from Adolf Heyduk´s and Tomáš G. Masaryk´s ideas. Unfortunately, these ideas had gradually proved insufficient and overcome. The thesis primarily tries to describe the differences between Czech views of Slovakia and vice versa.
Klíčová slova
Češi, Slováci, Karel Kálal, Československo
Klíčová slova v angličtině
Czechs, Slovaks, Karel Kálal, Czechoslovakia
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl analyzovat proměny vzájemných česko-slovenských vztahů s důrazem na období po roce 1918. Zvláštní pozornost bude věnována propagátorovi česko-slovenské spolupráce Karlu Kálalovi (1860 - 1930) zejména v závěrečné fázi jeho života, kdy ho vznik společného československého státu postavil před dosud netušené a nečekané výzvy i problémy.
Základním badatelským záměrem i metodickým rámcem práce je usilovat o maximálně vyvážený česko-slovenský pohled, a přispět tak k porozumění složitému procesu formování společné československé identity. Autorka se pokusí analyzovat předpoklady neúspěchu tohoto procesu zejména v rovině vzájemných česko-slovenských předsudků a stereotypů.
Postup práce:
1.) Heuristika pramenů a literatury (březen - srpen 2021)
2.) Statistické a analytické zpracování dohledaného materiálu (září - prosinec 2021)
Práce si klade za cíl analyzovat proměny vzájemných česko-slovenských vztahů s důrazem na období po roce 1918. Zvláštní pozornost bude věnována propagátorovi česko-slovenské spolupráce Karlu Kálalovi (1860 - 1930) zejména v závěrečné fázi jeho života, kdy ho vznik společného československého státu postavil před dosud netušené a nečekané výzvy i problémy.
Základním badatelským záměrem i metodickým rámcem práce je usilovat o maximálně vyvážený česko-slovenský pohled, a přispět tak k porozumění složitému procesu formování společné československé identity. Autorka se pokusí analyzovat předpoklady neúspěchu tohoto procesu zejména v rovině vzájemných česko-slovenských předsudků a stereotypů.
Postup práce:
1.) Heuristika pramenů a literatury (březen - srpen 2021)
2.) Statistické a analytické zpracování dohledaného materiálu (září - prosinec 2021)