Diplomová práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření u vychovatelů v zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, konkrétně ve výchovných ústavech, protože
s výkonem této pozice je spojeno mnoho náročných a stresujících situací, jimž jsou vychovatelé neustále vystaveni. Práci tvoří dvě části. V teoretické části jsou zpracována základní témata, zejména se jedná o vymezení pojmu vychovatele, kvalifikační kritéria, osobnostní předpoklady či kompetence spojené s touto profesí. Rovněž popisuje výchovný ústav jako školské zařízení pro rizikovou mládež a další jednotlivá specifika systému ústavní výchovy. Největší důraz je kladen na problematiku syndromu vyhoření, kdy je pojednáváno o pojmu jako takovém, zvláště pak o příznacích, fázích, rizikových faktorech, diagnostice, léčbě, prevenci aj. Empirickou část tvoří samotný výzkum, který je kvantitativně orientovaný a výzkumným nástrojem je dotazník. Výzkum je proveden pomocí standardizovaného dotazníku MBI. Výzkumný vzorek tvoří 58 respondentů. Hlavním cílem je zjistit míru výskytu syndromu vyhoření u vychovatelů ve výchovném ústavu. V závěru této práce jsou uvedeny konkrétní závěry plynoucí z výzkumného šetření a doporučení využitelná ve speciálně pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the educator's burnout syndrome issue at institutions for institutional care or protective education, specifically in the pedagogical institutes. These positions are usually associated with many arduous and stressful situations, which educators are constantly exposed to. The thesis consists of two parts. Theoretical part deals with the fundamental subjects, especially the definition of the concept of an educator, qualifying criteria, personality requirements or competencies associated with this profession. A pedagogical institute as a school facility for risk youth and other individual specifics of the institutional education system are also described in the theoretical part. The greatest emphasis is placed on the issue of the burnout syndrome, which concerns the concept as such, its symptoms, stages, risk factors, diagnosis, treatment, prevention etc. The practical part consists of a research, which is quantitatively oriented and implemented by the survey. The research is conducted using the standardized Maslach Burnout Inventory questionnaire. The research sample consists of 54 respondents. The main target is to determine the incidence of educator's burnout syndrome at pedagogical institutes. Specific conclusions resulting from the research and recommendations exploitable in the special pedagogical practice are indicated at the end of this work.
educator, behavioral disorders, substitute educational care, institutional care, protective education, pedagogical institute, burnout syndrom
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření u vychovatelů v zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, konkrétně ve výchovných ústavech, protože
s výkonem této pozice je spojeno mnoho náročných a stresujících situací, jimž jsou vychovatelé neustále vystaveni. Práci tvoří dvě části. V teoretické části jsou zpracována základní témata, zejména se jedná o vymezení pojmu vychovatele, kvalifikační kritéria, osobnostní předpoklady či kompetence spojené s touto profesí. Rovněž popisuje výchovný ústav jako školské zařízení pro rizikovou mládež a další jednotlivá specifika systému ústavní výchovy. Největší důraz je kladen na problematiku syndromu vyhoření, kdy je pojednáváno o pojmu jako takovém, zvláště pak o příznacích, fázích, rizikových faktorech, diagnostice, léčbě, prevenci aj. Empirickou část tvoří samotný výzkum, který je kvantitativně orientovaný a výzkumným nástrojem je dotazník. Výzkum je proveden pomocí standardizovaného dotazníku MBI. Výzkumný vzorek tvoří 58 respondentů. Hlavním cílem je zjistit míru výskytu syndromu vyhoření u vychovatelů ve výchovném ústavu. V závěru této práce jsou uvedeny konkrétní závěry plynoucí z výzkumného šetření a doporučení využitelná ve speciálně pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the educator's burnout syndrome issue at institutions for institutional care or protective education, specifically in the pedagogical institutes. These positions are usually associated with many arduous and stressful situations, which educators are constantly exposed to. The thesis consists of two parts. Theoretical part deals with the fundamental subjects, especially the definition of the concept of an educator, qualifying criteria, personality requirements or competencies associated with this profession. A pedagogical institute as a school facility for risk youth and other individual specifics of the institutional education system are also described in the theoretical part. The greatest emphasis is placed on the issue of the burnout syndrome, which concerns the concept as such, its symptoms, stages, risk factors, diagnosis, treatment, prevention etc. The practical part consists of a research, which is quantitatively oriented and implemented by the survey. The research is conducted using the standardized Maslach Burnout Inventory questionnaire. The research sample consists of 54 respondents. The main target is to determine the incidence of educator's burnout syndrome at pedagogical institutes. Specific conclusions resulting from the research and recommendations exploitable in the special pedagogical practice are indicated at the end of this work.
educator, behavioral disorders, substitute educational care, institutional care, protective education, pedagogical institute, burnout syndrom
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou syndromu vyhoření u vychovatelů v zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, konkrétně ve výchovných ústavech, protože s výkonem této pozice je spojeno mnoho náročných a stresujících situací, jimž jsou vychovatelé neustále vystaveni. Práci budou tvořit dvě části. První část bude teoretická, ta vymezí pojem vychovatele a jeho osobnostní předpoklady či náplň práce. Rovněž popíše výchovný ústav jako školské zařízení pro rizikovou mládež a další jednotlivá specifika systému ústavní výchovy. Největší důraz bude kladen na problematiku syndromu vyhoření, kdy bude pojednáváno o pojmu jako takovém, příznacích, fázích, diagnostice, prevenci, příčinách či léčbě. Praktickou část bude tvořit samotný výzkum, který bude kvantitativně orientovaný a výzkumným nástrojem bude dotazník. Bude proveden výzkum pomocí standardizovaného dotazníku MBI. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 60 respondentů. Hlavním cílem bude zjistit míru výskytu syndromu vyhoření u vychovatelů ve výchovném ústavu. V závěru této práce budou uvedeny konkrétní závěry plynoucí z výzkumného šetření a doporučení využitelná ve speciálně pedagogické praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou syndromu vyhoření u vychovatelů v zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, konkrétně ve výchovných ústavech, protože s výkonem této pozice je spojeno mnoho náročných a stresujících situací, jimž jsou vychovatelé neustále vystaveni. Práci budou tvořit dvě části. První část bude teoretická, ta vymezí pojem vychovatele a jeho osobnostní předpoklady či náplň práce. Rovněž popíše výchovný ústav jako školské zařízení pro rizikovou mládež a další jednotlivá specifika systému ústavní výchovy. Největší důraz bude kladen na problematiku syndromu vyhoření, kdy bude pojednáváno o pojmu jako takovém, příznacích, fázích, diagnostice, prevenci, příčinách či léčbě. Praktickou část bude tvořit samotný výzkum, který bude kvantitativně orientovaný a výzkumným nástrojem bude dotazník. Bude proveden výzkum pomocí standardizovaného dotazníku MBI. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 60 respondentů. Hlavním cílem bude zjistit míru výskytu syndromu vyhoření u vychovatelů ve výchovném ústavu. V závěru této práce budou uvedeny konkrétní závěry plynoucí z výzkumného šetření a doporučení využitelná ve speciálně pedagogické praxi.
Seznam doporučené literatury
1. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
2. JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-534-9.
3. JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
4. KEBZA, V., ŠOLCOVÁ I. Syndrom vyhoření: (informace pro lékaře, psychology a další zájemce o teoretické zdroje, diagnostické a intervenční možnosti tohoto syndromu). 2., rozš. a dopl. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7
5. MUSIL, Jiří V. Stres, syndrom vyhoření a mentálně hygienická optima v dynamice lidského sociálního chování. Olomouc: Jiří Musil - Psychologická a výchovná poradna, 2010. ISBN 978-80-903449-9-0.
6. PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015. ISBN 978-80-7481-138-8.
7. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6
8. ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7414-992-4.
Seznam doporučené literatury
1. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
2. JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-534-9.
3. JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
4. KEBZA, V., ŠOLCOVÁ I. Syndrom vyhoření: (informace pro lékaře, psychology a další zájemce o teoretické zdroje, diagnostické a intervenční možnosti tohoto syndromu). 2., rozš. a dopl. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7
5. MUSIL, Jiří V. Stres, syndrom vyhoření a mentálně hygienická optima v dynamice lidského sociálního chování. Olomouc: Jiří Musil - Psychologická a výchovná poradna, 2010. ISBN 978-80-903449-9-0.
6. PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015. ISBN 978-80-7481-138-8.
7. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6
8. ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7414-992-4.