Cílem této bakalářské práce je zjištění hlavních faktorů, které ovlivňují rozhodování spotřebitele při nákupu kávy v České republice, přičemž práce je zaměřena na studenty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně. Byly zjišťovány faktory ovlivňující rozhodování spotřebitele při nákupu kávy a při jakých příležitostech nejčastěji kávu konzumuje. Data byla sbírána pomocí dotazníkového šetření a dotazování probíhalo online formou. Na dotazník byl při osobním setkání poskytnut odkaz, který respondenty přesměroval přímo na něj. Dále bylo využito rozšíření dotazníku pomocí emailů a skupin UJEPu na sociálních sítích Facebook a Instagram. Respondenti jsou studenti všech fakult UJEP. Celkem bylo získáno 138 odpovědí, z čehož bylo 119 relevantních. Na zkoumaných hypotézách byly provedeny testy jako Friedmanův, Kruskal-Wallisův, Wilcoxonův nebo Chí-kvadrát. Na několika zkoumaných faktorech (cena, intenzita, značka) byla provedena Conjoint analýza (preferenční analýza). Bylo zjištěno, jaké preference produktu respondenti upřednostňují nejvíce. Jsou to cena pod 500 Kč za 1 Kg kávy, intenzita kávy je důležitým faktorem a respondenti upřednostňují kávu běžných značek (Tchibo, Lavazza a další). Tato bakalářská práce může pomoci prodejcům lépe definovat cílovou skupinu těchto produktů a zároveň zjištění preferencí u těchto tří faktorů by mohlo být přínosné pro prodejce, aby vyzdvihovali ve svých obchodech kávu, která cenově vychází pod 500 Kč a zároveň věnovali pozornost popsání stupňů intenzity a co z nich vyplývá, například pomocí různých plakátů, bannerů nebo letáků. V rámci specializovaných obchodů a pražíren, které nebyly tolik upřednostňované, může být uzavřena spolupráce s UJEP.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to identify the main factors that influence consumer decision making when buying coffee in the Czech Republic. The thesis is focused on students of Jan Evangelista Purkyne University. The factors influencing the consumer's decision to buy coffee and on which occasions they consume coffee most often were investigated. The data was collected by means of a questionnaire survey and the questionnaire was conducted online. A link to the questionnaire was provided during the face-to-face meeting, which directed respondents directly to the questionnaire. In addition, the questionnaire was disseminated through emails and UJEP's social media groups on Facebook and Instagram. The respondents are students from all faculties of UJEP. A total of 138 responses were obtained, of which 119 were relevant. Tests such as Friedman, Kruskal-Wallis, Wilcoxon or Chi-squared were performed on the hypotheses under investigation. Conjoint analysis (preference analysis) was performed on several of the factors studied (price, intensity, brand). The product preferences of the respondents were identified. These are price below 500 CZK per 1 Kg of coffee, coffee intensity is an important factor and respondents prefer coffee of common brands (Tchibo, Lavazza and others). This bachelor's thesis can help retailers to better define the target group of these products and at the same time, finding out the preferences for these three factors could be beneficial for retailers to highlight in their stores coffee that is priced below 500 CZK and at the same time pay attention to describing the intensity levels and what they imply, for example by using different posters, banners or leaflets. In the context of specialized shops and roasters, which were not so preferred, cooperation with UJEP can be concluded.
Klíčová slova
Rozhodování spotřebitele, nákupní chování spotřebitele, ovlivňující faktory
Cílem této bakalářské práce je zjištění hlavních faktorů, které ovlivňují rozhodování spotřebitele při nákupu kávy v České republice, přičemž práce je zaměřena na studenty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně. Byly zjišťovány faktory ovlivňující rozhodování spotřebitele při nákupu kávy a při jakých příležitostech nejčastěji kávu konzumuje. Data byla sbírána pomocí dotazníkového šetření a dotazování probíhalo online formou. Na dotazník byl při osobním setkání poskytnut odkaz, který respondenty přesměroval přímo na něj. Dále bylo využito rozšíření dotazníku pomocí emailů a skupin UJEPu na sociálních sítích Facebook a Instagram. Respondenti jsou studenti všech fakult UJEP. Celkem bylo získáno 138 odpovědí, z čehož bylo 119 relevantních. Na zkoumaných hypotézách byly provedeny testy jako Friedmanův, Kruskal-Wallisův, Wilcoxonův nebo Chí-kvadrát. Na několika zkoumaných faktorech (cena, intenzita, značka) byla provedena Conjoint analýza (preferenční analýza). Bylo zjištěno, jaké preference produktu respondenti upřednostňují nejvíce. Jsou to cena pod 500 Kč za 1 Kg kávy, intenzita kávy je důležitým faktorem a respondenti upřednostňují kávu běžných značek (Tchibo, Lavazza a další). Tato bakalářská práce může pomoci prodejcům lépe definovat cílovou skupinu těchto produktů a zároveň zjištění preferencí u těchto tří faktorů by mohlo být přínosné pro prodejce, aby vyzdvihovali ve svých obchodech kávu, která cenově vychází pod 500 Kč a zároveň věnovali pozornost popsání stupňů intenzity a co z nich vyplývá, například pomocí různých plakátů, bannerů nebo letáků. V rámci specializovaných obchodů a pražíren, které nebyly tolik upřednostňované, může být uzavřena spolupráce s UJEP.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to identify the main factors that influence consumer decision making when buying coffee in the Czech Republic. The thesis is focused on students of Jan Evangelista Purkyne University. The factors influencing the consumer's decision to buy coffee and on which occasions they consume coffee most often were investigated. The data was collected by means of a questionnaire survey and the questionnaire was conducted online. A link to the questionnaire was provided during the face-to-face meeting, which directed respondents directly to the questionnaire. In addition, the questionnaire was disseminated through emails and UJEP's social media groups on Facebook and Instagram. The respondents are students from all faculties of UJEP. A total of 138 responses were obtained, of which 119 were relevant. Tests such as Friedman, Kruskal-Wallis, Wilcoxon or Chi-squared were performed on the hypotheses under investigation. Conjoint analysis (preference analysis) was performed on several of the factors studied (price, intensity, brand). The product preferences of the respondents were identified. These are price below 500 CZK per 1 Kg of coffee, coffee intensity is an important factor and respondents prefer coffee of common brands (Tchibo, Lavazza and others). This bachelor's thesis can help retailers to better define the target group of these products and at the same time, finding out the preferences for these three factors could be beneficial for retailers to highlight in their stores coffee that is priced below 500 CZK and at the same time pay attention to describing the intensity levels and what they imply, for example by using different posters, banners or leaflets. In the context of specialized shops and roasters, which were not so preferred, cooperation with UJEP can be concluded.
Klíčová slova
Rozhodování spotřebitele, nákupní chování spotřebitele, ovlivňující faktory
Cílem této bakalářské práce je zjištění hlavních faktorů, které ovlivňují rozhodování spotřebitele při nákupu kávy v České republice. Budou zjišťovány faktory ovlivňující rozhodování spotřebitele. Data budou sbírána pomocí dotazníkového šetření, přičemž dotazování bude probíhat online formou. Respondenti budou studenti všech fakult UJEP. Na datech bude provedena conjoint analýza (preferenční analýza) ke zjištění, které proměnné výrobků nejvíce ovlivňují volbu produktu. Tato bakalářská práce ukáže hlavní faktory ovlivňující rozhodování spotřebitele a preference variant produktů, které jsou nejvíce poptávány studenty všech fakult UJEP a zároveň pomůže prodejcům lépe definovat cílovou skupinu těchto produktů a tomu uzpůsobit marketingové kampaně s cílem zvýšení tržeb.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zjištění hlavních faktorů, které ovlivňují rozhodování spotřebitele při nákupu kávy v České republice. Budou zjišťovány faktory ovlivňující rozhodování spotřebitele. Data budou sbírána pomocí dotazníkového šetření, přičemž dotazování bude probíhat online formou. Respondenti budou studenti všech fakult UJEP. Na datech bude provedena conjoint analýza (preferenční analýza) ke zjištění, které proměnné výrobků nejvíce ovlivňují volbu produktu. Tato bakalářská práce ukáže hlavní faktory ovlivňující rozhodování spotřebitele a preference variant produktů, které jsou nejvíce poptávány studenty všech fakult UJEP a zároveň pomůže prodejcům lépe definovat cílovou skupinu těchto produktů a tomu uzpůsobit marketingové kampaně s cílem zvýšení tržeb.
Seznam doporučené literatury
Alamgir, M., Nasir, T., Shamsuddoha, M., a Nedelea, A. (2011). Influence of brand name on consumer decision making process-an empirical study on car buyers. The USV Annals of Economics and Public Administration, 10(2), 142-153.
Bakshi, S. (2012). Impact of gender on consumer purchase behaviour. Journal of Research in Commerce and Management, 1(9), 1-8.
Faulds, D. J., Mangold, W. G., Raju, P. S., a Valsalan, S. (2018). The mobile shopping revolution: Redefining the consumer decision process. Business Horizons, 61(2), 323-338.
Lavnikovich, M.M. (2020). Impact of a Brand on Consumer Decision Making Process.
Patsiotis, A., Atik, M., a Perrea, T. (2020). The influence of m-marketing tools on consumer buying process: evidence from the dining sector. International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 48 No. 10, pp. 1037-1056
Sadaba, T., & SanMiguel, P. (2016). Fashion Blog's Engagement in the Customer Decision Making Process. In Handbook of research on global fashion management and merchandising (pp. 211-230). IGI Global.
Zak, S., & Hasprova, M. (2020). The role of influencers in the consumer decision-making process. In SHS web of conferences (Vol. 74, p. 03014). EDP Sciences.
Walters, C. G. (1974). Consumer behavior: Theory and practice. McGraw-Hill/Irwin.
Seznam doporučené literatury
Alamgir, M., Nasir, T., Shamsuddoha, M., a Nedelea, A. (2011). Influence of brand name on consumer decision making process-an empirical study on car buyers. The USV Annals of Economics and Public Administration, 10(2), 142-153.
Bakshi, S. (2012). Impact of gender on consumer purchase behaviour. Journal of Research in Commerce and Management, 1(9), 1-8.
Faulds, D. J., Mangold, W. G., Raju, P. S., a Valsalan, S. (2018). The mobile shopping revolution: Redefining the consumer decision process. Business Horizons, 61(2), 323-338.
Lavnikovich, M.M. (2020). Impact of a Brand on Consumer Decision Making Process.
Patsiotis, A., Atik, M., a Perrea, T. (2020). The influence of m-marketing tools on consumer buying process: evidence from the dining sector. International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 48 No. 10, pp. 1037-1056
Sadaba, T., & SanMiguel, P. (2016). Fashion Blog's Engagement in the Customer Decision Making Process. In Handbook of research on global fashion management and merchandising (pp. 211-230). IGI Global.
Zak, S., & Hasprova, M. (2020). The role of influencers in the consumer decision-making process. In SHS web of conferences (Vol. 74, p. 03014). EDP Sciences.
Walters, C. G. (1974). Consumer behavior: Theory and practice. McGraw-Hill/Irwin.