Diplomová práce pojednává o vztahu motivace žáků 8. a 9. ročníku základních škol podle determinační teorie a jejich výkonem v hodinách anglického jazyka. Jejich výkon byl posuzován na základě známky na pololetní vysvědčení. K výzkumnému šetření byl použit Dotazník motivace žáků ke studiu Anglického jazyka (Agawa & Takeuchi, 2016). Součástí dotazníkového šetření bylo také zkoumání úrovně verbální inteligence žáků. Pro testování verbální inteligence žáků byla použita testovací sada "Test struktury inteligence I-S-T 2000 R" (Amthauer et. al, 2015). Výzkumu se zúčastnilo celkem 47 žáků, z toho 21 dívek a 26 chlapců (průměrný věk 14 let, SD=0,78). Reliabilita dotazníku motivace měřená pomocí Cronbachova koeficientu se pohybovala v rozmezí hodnot 0.51-0.90 a určila tak reliabilitu 4 dotazníkových škál ze sedmi. Středně silná korelace byla určena pro vztah prospěchu žáků a naplnění základních psychologických potřeb kompetence, autonomie a pocitu sounáležitosti a identifikované a vnitřní motivace. Naopak velmi nízká byla prokázána souvislost prospěchu žáků s amotivací. Vnější motivace byla shledána jako statisticky nevýznamná. Naplnění potřeby kompetence nejlépe předpovídá vnitřní motivaci žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the relationship between the motivation of 8th and 9th grade primary school students according to determination theory and their performance in English language lessons. Quantitative research was used for the research survey, specifically the Questionnaire of Students' Motivation to Study the English Language (Agawa & Takeuchi, 2016). The survey also included an examination of the students' level of verbal intelligence. For this purpose, the I-S-T 2000 R Intelligence Structure Test was used (Amthauer et al., 2015). A total of 47 students took part in the research, of which 21 were girls and 26 were boys (mean age was 14 years, SD=0,78). Reliability of the motivation scale was measured using the Cronbach's coefficient. It ranged from 0.51-0.90 and determined the reliability of 4 questionnaire scales out of seven. A slightly strong correlation was determined for the relationship between the results of students and the fulfilment of the basic psychological needs of competence, autonomy and a sense of belonging and identified and intrinsic motivation. On the contrary, the correlation between students' results and amotivation was very low. External motivation was found to be statistically insignificant. Meeting the needs of competence predicts the intrinsic motivation of students in the best possible way.
Klíčová slova
motivace, sebedeterminační teorie, anglický jazyk, učení, sebeřízené vzdělávání, verbální inteligence
Diplomová práce pojednává o vztahu motivace žáků 8. a 9. ročníku základních škol podle determinační teorie a jejich výkonem v hodinách anglického jazyka. Jejich výkon byl posuzován na základě známky na pololetní vysvědčení. K výzkumnému šetření byl použit Dotazník motivace žáků ke studiu Anglického jazyka (Agawa & Takeuchi, 2016). Součástí dotazníkového šetření bylo také zkoumání úrovně verbální inteligence žáků. Pro testování verbální inteligence žáků byla použita testovací sada "Test struktury inteligence I-S-T 2000 R" (Amthauer et. al, 2015). Výzkumu se zúčastnilo celkem 47 žáků, z toho 21 dívek a 26 chlapců (průměrný věk 14 let, SD=0,78). Reliabilita dotazníku motivace měřená pomocí Cronbachova koeficientu se pohybovala v rozmezí hodnot 0.51-0.90 a určila tak reliabilitu 4 dotazníkových škál ze sedmi. Středně silná korelace byla určena pro vztah prospěchu žáků a naplnění základních psychologických potřeb kompetence, autonomie a pocitu sounáležitosti a identifikované a vnitřní motivace. Naopak velmi nízká byla prokázána souvislost prospěchu žáků s amotivací. Vnější motivace byla shledána jako statisticky nevýznamná. Naplnění potřeby kompetence nejlépe předpovídá vnitřní motivaci žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the relationship between the motivation of 8th and 9th grade primary school students according to determination theory and their performance in English language lessons. Quantitative research was used for the research survey, specifically the Questionnaire of Students' Motivation to Study the English Language (Agawa & Takeuchi, 2016). The survey also included an examination of the students' level of verbal intelligence. For this purpose, the I-S-T 2000 R Intelligence Structure Test was used (Amthauer et al., 2015). A total of 47 students took part in the research, of which 21 were girls and 26 were boys (mean age was 14 years, SD=0,78). Reliability of the motivation scale was measured using the Cronbach's coefficient. It ranged from 0.51-0.90 and determined the reliability of 4 questionnaire scales out of seven. A slightly strong correlation was determined for the relationship between the results of students and the fulfilment of the basic psychological needs of competence, autonomy and a sense of belonging and identified and intrinsic motivation. On the contrary, the correlation between students' results and amotivation was very low. External motivation was found to be statistically insignificant. Meeting the needs of competence predicts the intrinsic motivation of students in the best possible way.
Klíčová slova
motivace, sebedeterminační teorie, anglický jazyk, učení, sebeřízené vzdělávání, verbální inteligence
Teorie sebeurčení nabízí pro učitele jazyků integrované principy, jak zlepšit kvalitu motivace pro studium daného jazyka. Cílem této teorie je vysvětlit, jak a proč dochází k udržitelné motivaci. Ve výuce jazyků je cílem vybudovat autonomní motivaci, aby studenti byli ochotni používat nový jazyk k interakci a učení bez nutnosti neustálého úsilí učitele (Ryan & Deci, 2002). Ve své diplomové práci budu zkoumat vztah mezi typem motivace žáků 8. a 9. tříd základní školy podle determinační teorie a jejich výkonem v hodině angličtiny. Kvalita motivace totiž přímo souvisí s výkony žáků během výuky cizích jazyků na školách (Ryan & Deci, 2002). Výzkum bude organizován formou dotazníkového šetření, pro které bude do Češtiny převeden nejnovější Dotazník motivace žáků ke studiu Anglického jazyka autorů Agavy a Tageuchiho (2016). Lze předpokládat, že žáci s autonomní motivací, která je považována za kvalitnější typ motivace, budou dosahovat lepších výsledků, poněvadž tato motivace je soběstačná a vyžaduje méně hmotných odměn a trestů. Statisticky bude kontrolována i verbální inteligence účastníků výzkumu měřená subtestem struktury inteligence IST (Amthauer, Brocke, Beauducel & Lippmann, 2015).
Zásady pro vypracování
Teorie sebeurčení nabízí pro učitele jazyků integrované principy, jak zlepšit kvalitu motivace pro studium daného jazyka. Cílem této teorie je vysvětlit, jak a proč dochází k udržitelné motivaci. Ve výuce jazyků je cílem vybudovat autonomní motivaci, aby studenti byli ochotni používat nový jazyk k interakci a učení bez nutnosti neustálého úsilí učitele (Ryan & Deci, 2002). Ve své diplomové práci budu zkoumat vztah mezi typem motivace žáků 8. a 9. tříd základní školy podle determinační teorie a jejich výkonem v hodině angličtiny. Kvalita motivace totiž přímo souvisí s výkony žáků během výuky cizích jazyků na školách (Ryan & Deci, 2002). Výzkum bude organizován formou dotazníkového šetření, pro které bude do Češtiny převeden nejnovější Dotazník motivace žáků ke studiu Anglického jazyka autorů Agavy a Tageuchiho (2016). Lze předpokládat, že žáci s autonomní motivací, která je považována za kvalitnější typ motivace, budou dosahovat lepších výsledků, poněvadž tato motivace je soběstačná a vyžaduje méně hmotných odměn a trestů. Statisticky bude kontrolována i verbální inteligence účastníků výzkumu měřená subtestem struktury inteligence IST (Amthauer, Brocke, Beauducel & Lippmann, 2015).
Seznam doporučené literatury
Agava, T., & Takeuchi, O. (2016) A New Questionnaire to Assess Japanese EFL Learners’ Motivation: Development and Validation. ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan, 27, 1-16. doi: 10.20581/arele.27.0_1
Amthauer, R., Beauducel, A., Brocke, B., & Lippmann, D. (2015). Test struktury inteligence I-S-T 2000 R. Praha: Hogrefe - Testcentrum.
Biddle, S., Fox, K., & Goudas, M. (1994). Perceived locus of causality, goal orientations, and perceived competence in school physical education classes. British Journal of Educational Psychology, 64, 453-463. doi: 10.1111/j.2044-8279.1994.tb01116.x
Clément, R., Noels, K., Pelletier, L., & Vallerand, R. (2000). Why Are You Learning a Second Language? Motivational Orientations and Self-Determination Theory.Language Learning, 50(1), 57-85. doi: 10.1111/0023-8333.00111
Deci E.L. & Ryan R.M. (Eds.) (2002), Handbook of self-determination research. NY: University of Rochester Press.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000).Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being.The American Psychologist, 55, 68-78. doi: 10.1037/0003-066X.55.1.68
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. NY: Guilford Press.
McEown, M. S., & Oga-Baldwin, W. L. Q. (2019). Self-determination for all language learners: New applications for formal education. System, 86, 1-38. doi: 10.1016/j.system.2019.102124
Seznam doporučené literatury
Agava, T., & Takeuchi, O. (2016) A New Questionnaire to Assess Japanese EFL Learners’ Motivation: Development and Validation. ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan, 27, 1-16. doi: 10.20581/arele.27.0_1
Amthauer, R., Beauducel, A., Brocke, B., & Lippmann, D. (2015). Test struktury inteligence I-S-T 2000 R. Praha: Hogrefe - Testcentrum.
Biddle, S., Fox, K., & Goudas, M. (1994). Perceived locus of causality, goal orientations, and perceived competence in school physical education classes. British Journal of Educational Psychology, 64, 453-463. doi: 10.1111/j.2044-8279.1994.tb01116.x
Clément, R., Noels, K., Pelletier, L., & Vallerand, R. (2000). Why Are You Learning a Second Language? Motivational Orientations and Self-Determination Theory.Language Learning, 50(1), 57-85. doi: 10.1111/0023-8333.00111
Deci E.L. & Ryan R.M. (Eds.) (2002), Handbook of self-determination research. NY: University of Rochester Press.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000).Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being.The American Psychologist, 55, 68-78. doi: 10.1037/0003-066X.55.1.68
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. NY: Guilford Press.
McEown, M. S., & Oga-Baldwin, W. L. Q. (2019). Self-determination for all language learners: New applications for formal education. System, 86, 1-38. doi: 10.1016/j.system.2019.102124