Bakalářská práce se zabývá tématem Využití hudebních nástrojů v předškolním vzdělávání s respektováním principů Orffova Schulwerku. V teoretické části se zabývá vývojem dítěte a jeho vztahu k hudebním činnostem, hudební výchovou v předškolním vzdělávání, osobností Carla Orffa, jeho pedagogickém díle a popsáním Orffova instrumentáře. V praktické části práce nabízí konkrétní návrhy na činnosti, v podobě metodických listů, ve kterých jsou využity hudební nástroje z Orffova instrumentáře. Tematickým blokem jsou Zvířata kolem nás. Součástí práce je také průzkum, který se zabývá realizací hudebních činností v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topic The use of musical instruments in preschool education with respect to the principles of Orff's Schulwerk. The theoretical part deals with the development of the child and his relationship to musical activities, music education in preschool education, the personality of Carl Orff, his pedagogical work and the description of Orff's instruments. In the practical part of the work offers specific proposals for activities, in the form of methodological sheets, in which musical instruments from Orff's instruments are used. The thematic block is Animals around us. Part of the work is also a survey that deals with the implementation of musical activities in kindergarten.
Klíčová slova
předškolní věk, mateřská škola, hudební nástroje, Carl Orff, Orffův Schulwerk, instrumentální činnosti, RVP PV
Bakalářská práce se zabývá tématem Využití hudebních nástrojů v předškolním vzdělávání s respektováním principů Orffova Schulwerku. V teoretické části se zabývá vývojem dítěte a jeho vztahu k hudebním činnostem, hudební výchovou v předškolním vzdělávání, osobností Carla Orffa, jeho pedagogickém díle a popsáním Orffova instrumentáře. V praktické části práce nabízí konkrétní návrhy na činnosti, v podobě metodických listů, ve kterých jsou využity hudební nástroje z Orffova instrumentáře. Tematickým blokem jsou Zvířata kolem nás. Součástí práce je také průzkum, který se zabývá realizací hudebních činností v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topic The use of musical instruments in preschool education with respect to the principles of Orff's Schulwerk. The theoretical part deals with the development of the child and his relationship to musical activities, music education in preschool education, the personality of Carl Orff, his pedagogical work and the description of Orff's instruments. In the practical part of the work offers specific proposals for activities, in the form of methodological sheets, in which musical instruments from Orff's instruments are used. The thematic block is Animals around us. Part of the work is also a survey that deals with the implementation of musical activities in kindergarten.
Klíčová slova
předškolní věk, mateřská škola, hudební nástroje, Carl Orff, Orffův Schulwerk, instrumentální činnosti, RVP PV
Podrobné seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem (5D/2019) \textendash Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Prostudování odborné literatury a jiných informačních zdrojů vztahujících se k danému tématu.
Průběžné konzultace s vedoucím práce.
Zpracování teoretické části bakalářské práce, která se bude zabývat charakteristikou pojmů souvisejících s tématem, popisem hudebních nástrojů a jejich možným využitím v předškolním vzdělávání a osobností učitele \textendash především hudebních schopností.
Připravení a zpracování kvalitního výzkumu formou metodických příprav pro učitele v mateřských školách.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Závěr, naplnění cílů, seznam literatury a informačních zdrojů.
Zásady pro vypracování
Podrobné seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem (5D/2019) \textendash Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Prostudování odborné literatury a jiných informačních zdrojů vztahujících se k danému tématu.
Průběžné konzultace s vedoucím práce.
Zpracování teoretické části bakalářské práce, která se bude zabývat charakteristikou pojmů souvisejících s tématem, popisem hudebních nástrojů a jejich možným využitím v předškolním vzdělávání a osobností učitele \textendash především hudebních schopností.
Připravení a zpracování kvalitního výzkumu formou metodických příprav pro učitele v mateřských školách.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Závěr, naplnění cílů, seznam literatury a informačních zdrojů.
Seznam doporučené literatury
BEN-TOVIM,Atarah, BOYD Douglas. Hudební nástroj a naše dítě. Praha: Portál, 2007, Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-206-5.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Raabe, 2006, ISBN 978-80-87553-65-7.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9.
MODR, Antonín. Hudební nástroje. Praha: Státní nakladatelství, 1954.
OLING, Bert, WALLISCH, Heinz. Encyklopedie hudebních nástrojů. Praha: Rebo, 2004. ISBN 80-7234-289-4.
SEDLÁK, František, VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
BEN-TOVIM,Atarah, BOYD Douglas. Hudební nástroj a naše dítě. Praha: Portál, 2007, Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-206-5.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Raabe, 2006, ISBN 978-80-87553-65-7.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9.
MODR, Antonín. Hudební nástroje. Praha: Státní nakladatelství, 1954.
OLING, Bert, WALLISCH, Heinz. Encyklopedie hudebních nástrojů. Praha: Rebo, 2004. ISBN 80-7234-289-4.
SEDLÁK, František, VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.