Cílem diplomové práce je zmapovat a popsat míru narušení komunikačních schopností u dětí se zrakovým postižením a navrhnout reedukační postupy vhodné pro speciální pedagogickou praxi. Teoretická část práce vysvětluje obecné pojmy komunikace, řeč, jazyk a komunikační schopnost. Dále je zde popsána ontogeneze vývoje řeči dítěte od narození do předškolního období. Narušená komunikační schopnost je definována na základě projevů v jednotlivých jazykových rovinách, stručně je charakterizována kategorie narušené komunikační schopnosti dyslalie a tři důležité součásti logopedické intervence - prevence, diagnostika a terapie. Diplomová práce je zaměřena na děti se zrakovým postižením, proto jsou v dalších kapitolách práce uvedeny zrakové funkce, vývoj zraku, pojem zrakové vnímání a problematika dětských zrakových vad. V praktické části diplomové práce jsou interpretovány výsledky výzkumného šetření, při kterém byla zmapována úroveň komunikačních schopností dětí a žáků se zrakovým postižením v lexikálně-sémantické, foneticko-fonologické, morfologicko-syntaktické a pragmatické jazykové rovině.
Ke zjištění rozdílu mezi skupinou respondentů se zrakovým postižením a respondenty bez zrakového postižení jsou formulovány hypotézy pro vybrané schopnosti v jednotlivých jazykových rovinách. Pro statistické testování je využit neparametrický Mann-Whitney U test. Výsledky statistického testování jsou analyzovány a vyhodnoceny. Významný statistický rozdíl mezi respondenty se zrakovým postižením a respondenty bez zrakového postižení byl zjištěn ve foneticko-fonologické jazykové rovině ve schopnosti rozlišit znělé a neznělé souhlásky a změnu měkčení ve slově.
Na závěr diplomové práce je uvedena diskuze a jsou navrženy vhodné reedukační postupy pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to map and describe the degree of impairment of communication skills in visually impaired children and to propose appropriate reeducation procedures appropriate for special pedagogical practice. The theoretical part of the thesis explains the general concepts of communication, speech, language and communication skills. The ontogenesis of the speech development of a child from birth to preschool period is described as well. The impaired communication ability is defined on the basis of manifestations on individual language levels. The categories of impaired communication ability as well as three important components of speech therapy intervention - prevention, diagnosis and therapy - are briefly characterized. The thesis is focused on children with visual impairment, therefore the physiological aspects of vision, the concept of visual perception and the issue of children's visual impairments are presented in the following chapters. The practical part of the thesis interprets results of a research survey in which the level of communication skills of visually impaired students in the lexical-semantic, phonetic -phonological, morphological-semantic and pragmatic language levels was mapped. To determine the difference between a group of respondents with visual impairment and respondents without visual impairment, hypotheses are formulated for selected abilities in individual language levels. The non-parametric Mann-Whitney U test is used for statistical testing. The results of statistical testing are analyzed and evaluated.
A significant statistical difference between respondents with visual impairment and respondents without visual impairment was found in the phonological-phonetic language level in the ability to distinguish between voiced and unvoiced consonants and the change in softening in a word. The last chapter of the thesis is devoted to discussion and suitable reeducation procedures for special pedagogical practice are proposed.
Klíčová slova
dítě se zrakovým postižením, narušená komunikační schopnost, jazykové roviny, řeč, komunikace
Klíčová slova v angličtině
visually impaired child, impaired communication ability, language levels, speech, communication
Rozsah průvodní práce
110
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zmapovat a popsat míru narušení komunikačních schopností u dětí se zrakovým postižením a navrhnout reedukační postupy vhodné pro speciální pedagogickou praxi. Teoretická část práce vysvětluje obecné pojmy komunikace, řeč, jazyk a komunikační schopnost. Dále je zde popsána ontogeneze vývoje řeči dítěte od narození do předškolního období. Narušená komunikační schopnost je definována na základě projevů v jednotlivých jazykových rovinách, stručně je charakterizována kategorie narušené komunikační schopnosti dyslalie a tři důležité součásti logopedické intervence - prevence, diagnostika a terapie. Diplomová práce je zaměřena na děti se zrakovým postižením, proto jsou v dalších kapitolách práce uvedeny zrakové funkce, vývoj zraku, pojem zrakové vnímání a problematika dětských zrakových vad. V praktické části diplomové práce jsou interpretovány výsledky výzkumného šetření, při kterém byla zmapována úroveň komunikačních schopností dětí a žáků se zrakovým postižením v lexikálně-sémantické, foneticko-fonologické, morfologicko-syntaktické a pragmatické jazykové rovině.
Ke zjištění rozdílu mezi skupinou respondentů se zrakovým postižením a respondenty bez zrakového postižení jsou formulovány hypotézy pro vybrané schopnosti v jednotlivých jazykových rovinách. Pro statistické testování je využit neparametrický Mann-Whitney U test. Výsledky statistického testování jsou analyzovány a vyhodnoceny. Významný statistický rozdíl mezi respondenty se zrakovým postižením a respondenty bez zrakového postižení byl zjištěn ve foneticko-fonologické jazykové rovině ve schopnosti rozlišit znělé a neznělé souhlásky a změnu měkčení ve slově.
Na závěr diplomové práce je uvedena diskuze a jsou navrženy vhodné reedukační postupy pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to map and describe the degree of impairment of communication skills in visually impaired children and to propose appropriate reeducation procedures appropriate for special pedagogical practice. The theoretical part of the thesis explains the general concepts of communication, speech, language and communication skills. The ontogenesis of the speech development of a child from birth to preschool period is described as well. The impaired communication ability is defined on the basis of manifestations on individual language levels. The categories of impaired communication ability as well as three important components of speech therapy intervention - prevention, diagnosis and therapy - are briefly characterized. The thesis is focused on children with visual impairment, therefore the physiological aspects of vision, the concept of visual perception and the issue of children's visual impairments are presented in the following chapters. The practical part of the thesis interprets results of a research survey in which the level of communication skills of visually impaired students in the lexical-semantic, phonetic -phonological, morphological-semantic and pragmatic language levels was mapped. To determine the difference between a group of respondents with visual impairment and respondents without visual impairment, hypotheses are formulated for selected abilities in individual language levels. The non-parametric Mann-Whitney U test is used for statistical testing. The results of statistical testing are analyzed and evaluated.
A significant statistical difference between respondents with visual impairment and respondents without visual impairment was found in the phonological-phonetic language level in the ability to distinguish between voiced and unvoiced consonants and the change in softening in a word. The last chapter of the thesis is devoted to discussion and suitable reeducation procedures for special pedagogical practice are proposed.
Klíčová slova
dítě se zrakovým postižením, narušená komunikační schopnost, jazykové roviny, řeč, komunikace
Klíčová slova v angličtině
visually impaired child, impaired communication ability, language levels, speech, communication
Zásady pro vypracování
V teoretické části diplomové práce budou na základě dostupné literatury vysvětleny pojmy komunikace, jazyk a řeč, jazykové roviny, jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti, zrakové postižení, možnosti podpory vývoje řeči u dětí se zrakovým postižením, vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností a zrakovým postižením.
Praktická část bude mít charakter screeningového šetření, které zmapuje stav komunikačních schopností u dětí se zrakovým postižením. Výzkumný vzorek budou tvořit žáci se zrakovým postižením ze speciální základní školy, příp. děti ze speciální mateřské školy s odkladem školní docházky.
Zjištěná data budou analyzována, vyhodnocena a prezentována s cílem popsat míru narušení komunikačních schopností u cílové skupiny a navrhnout vhodné reedukační postupy.
Zásady pro vypracování
V teoretické části diplomové práce budou na základě dostupné literatury vysvětleny pojmy komunikace, jazyk a řeč, jazykové roviny, jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti, zrakové postižení, možnosti podpory vývoje řeči u dětí se zrakovým postižením, vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností a zrakovým postižením.
Praktická část bude mít charakter screeningového šetření, které zmapuje stav komunikačních schopností u dětí se zrakovým postižením. Výzkumný vzorek budou tvořit žáci se zrakovým postižením ze speciální základní školy, příp. děti ze speciální mateřské školy s odkladem školní docházky.
Zjištěná data budou analyzována, vyhodnocena a prezentována s cílem popsat míru narušení komunikačních schopností u cílové skupiny a navrhnout vhodné reedukační postupy.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7
LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005.
KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 67 s. ISBN 80-7216-191-1.
KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
LUDÍKOVÁ, Libuše a Dita FINKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 87 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3697-5.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 150 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3853-6.
NEUBAUER, Karel. Speech-language therapy and neurogenic disorders of communication. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2016. ISBN 978-807465194-6.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7
LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005.
KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 67 s. ISBN 80-7216-191-1.
KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
LUDÍKOVÁ, Libuše a Dita FINKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 87 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3697-5.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 150 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3853-6.
NEUBAUER, Karel. Speech-language therapy and neurogenic disorders of communication. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2016. ISBN 978-807465194-6.