Tato bakalářská práce pojednává o marketingové strategii u maloobchodu. Jejím cílem je vytvoření marketingové strategie obchodu s bylinkami za využití technologie eye tracking. Teoretická část je zaměřena na základní pojmy a strategii marketingu. Je zde popsána primární stavba zraku, historie a současnost technologie eye trackingu. Praktická část popisuje postup tvorby čtyř variant plakátu, speciálně navržených pro obchod Bylinky od Venuše. Detailně rozebírá postup při měření intenzity pozornosti za pomocí eye trackingu. Na základě vyhodnocených výsledků jednotlivých participantů i výsledků získaných z agregovaných výstupů při pozorování plakátů došlo k vytvoření finálního plakátu. Zároveň jsou dána doporučení pro zkvalitnění marketinkové kampaně a pro případný další výzkum. Přínosem této práce je i první vyzkoušení přístroje eye trackingu na půdě Univerzity J. E. Purkyně v rámci projektu REGBES a vytvoření marketingového plakátu sloužícího ke zvýšení návštěvnosti a obratu daného obchodu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with marketing strategies in retail. Its goal is to create a marketing strategy for a shop using eye tracking technologies. The theoretical part is focused on basic concepts and marketing strategies. It describes the primary structure of eye sight (vision), the history of eye tracking technology and the current eye tracking technology. The practical part describes the process of creating four variants of posters, specially designed for the Bylinky od Venuše (herbal) shop. It discusses in detail the procedure for measuring intensity of attention using eye tracking. The final poster was created based on the evaluated results of individual participants and the results obtained from aggregated outputs during posters' observation by the visitors. At the same time, recommendations are given to improve the shop's marketing campaign as well as for possible further research. The benefit of this thesis is the first testing of eye tracking devices at the J. E. Purkyně University within the REGBES project and creation of a marketing poster used to increase the number of potential visitors and the turnover of the store respectively
Tato bakalářská práce pojednává o marketingové strategii u maloobchodu. Jejím cílem je vytvoření marketingové strategie obchodu s bylinkami za využití technologie eye tracking. Teoretická část je zaměřena na základní pojmy a strategii marketingu. Je zde popsána primární stavba zraku, historie a současnost technologie eye trackingu. Praktická část popisuje postup tvorby čtyř variant plakátu, speciálně navržených pro obchod Bylinky od Venuše. Detailně rozebírá postup při měření intenzity pozornosti za pomocí eye trackingu. Na základě vyhodnocených výsledků jednotlivých participantů i výsledků získaných z agregovaných výstupů při pozorování plakátů došlo k vytvoření finálního plakátu. Zároveň jsou dána doporučení pro zkvalitnění marketinkové kampaně a pro případný další výzkum. Přínosem této práce je i první vyzkoušení přístroje eye trackingu na půdě Univerzity J. E. Purkyně v rámci projektu REGBES a vytvoření marketingového plakátu sloužícího ke zvýšení návštěvnosti a obratu daného obchodu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with marketing strategies in retail. Its goal is to create a marketing strategy for a shop using eye tracking technologies. The theoretical part is focused on basic concepts and marketing strategies. It describes the primary structure of eye sight (vision), the history of eye tracking technology and the current eye tracking technology. The practical part describes the process of creating four variants of posters, specially designed for the Bylinky od Venuše (herbal) shop. It discusses in detail the procedure for measuring intensity of attention using eye tracking. The final poster was created based on the evaluated results of individual participants and the results obtained from aggregated outputs during posters' observation by the visitors. At the same time, recommendations are given to improve the shop's marketing campaign as well as for possible further research. The benefit of this thesis is the first testing of eye tracking devices at the J. E. Purkyně University within the REGBES project and creation of a marketing poster used to increase the number of potential visitors and the turnover of the store respectively
Cílem bakalářské práce je vytvořit a zefektivnit marketingovou kampaň pomocí zařízení-tracking. Marketingová kampaň se týká obchodu s přírodními léčivy v Ústí nad Labem. Eye-trackingové zařízení bude použito na zdokonalení obrazových reklamních materiálů.
Zvolila jsem postup, který by měl v konkrétním případě vyhodnotit využitelnost eye-trackingové technologie (monitoring očních pohybů) v marketingu v konkrétní reklamní kampani, která se opře o analytické výsledky této práce.
Konkrétně plánuji určit na vzorku předem vytvořených stávajících marketingových materiálů (plakátů) pozornostní preference testovaných subjektů (fyzických osob). Na základu vzniklé analýzy upravím finální marketingový materiál tak, aby vykázal vyšší než původní efektivitu v dopadu na cílové subjekty (chceme, aby si jedinec plakátu všiml, zapamatoval si logo a v ideálním případě i základní nosnou informaci týkající se kvality zboží). Předkládané marketingové materiály pro skupinu respondentů budou variovány zejména s ohledem na rozměr, grafiku a obsah.
V přípravné fázi si určím technické specifikace výzkumu-prostor, kde bude přístroj umístěn a hypotézy, které by měl výzkum potvrdit či vyvrátit. Zároveň dojde k vytvoření obrazových marketingových materiálů pro podporu této metodiky (plakátů) a využití během výzkumu. Přístroj nainstaluji na průzkumném místě s cílem určit jeho ideální pozici s ohledem na technické parametry a umístění sledovaných subjektů a předmětů (v našem případě sledovaný plakát, respektive varianty plakátu pro podporu prodeje specifického výrobku).
Náhodně vyberu odpovídající testovanou skupiny respondentů (bude předmětem další statě práce). V průzkumu budu posuzovat i spojitost s věku, vzděláním, preferencím a vztahu k objektům apod. Uvažuji jen o samostatném zkoumání každého takového subjektu, tedy neuvažuji v této fázi o skupinovém posuzování.
Provedu základní měření, které následně pohovorem se sledovanou osobou vyhodnotím. Budu sledovat, zda subjektivní pocity a vnímání odpovídá měření a zjištěným skutečnostem. Předpokládám účast na výzkumu minimálně u15 osob.
Testované skupině budu dle nastaveného režimu předkládat variovaný reklamní materiál s tím, že pomocí zvolené technologie bude docházet k záznamu očního pohybu a jeho analytickému vyhodnocení, včetně grafické podoby. Cílem je zjistit, jakým objektům na předkládaných materiálech, částem či textům a grafikám věnuje zákazník pozornost a jak dlouho tato pozornost trvá. Určím, zda je to v rovině vědomé či nevědomé a jaký je vztah k těmto předmětům (popiskům, či grafickým znázornění) apod. Výsledky zjištění budou analyzovány s cílem definovat problematické části materiálu (např. části, kterým není věnována žádná pozornost) a naopak určit, jaké části jsou pro typologii preferované atd. Snahou je pochopit motivace a preference osob, modely chování v daném prostředí. Výstup bude zpracován graficky, písemně a podložen obrazovou dokumentací.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvořit a zefektivnit marketingovou kampaň pomocí zařízení-tracking. Marketingová kampaň se týká obchodu s přírodními léčivy v Ústí nad Labem. Eye-trackingové zařízení bude použito na zdokonalení obrazových reklamních materiálů.
Zvolila jsem postup, který by měl v konkrétním případě vyhodnotit využitelnost eye-trackingové technologie (monitoring očních pohybů) v marketingu v konkrétní reklamní kampani, která se opře o analytické výsledky této práce.
Konkrétně plánuji určit na vzorku předem vytvořených stávajících marketingových materiálů (plakátů) pozornostní preference testovaných subjektů (fyzických osob). Na základu vzniklé analýzy upravím finální marketingový materiál tak, aby vykázal vyšší než původní efektivitu v dopadu na cílové subjekty (chceme, aby si jedinec plakátu všiml, zapamatoval si logo a v ideálním případě i základní nosnou informaci týkající se kvality zboží). Předkládané marketingové materiály pro skupinu respondentů budou variovány zejména s ohledem na rozměr, grafiku a obsah.
V přípravné fázi si určím technické specifikace výzkumu-prostor, kde bude přístroj umístěn a hypotézy, které by měl výzkum potvrdit či vyvrátit. Zároveň dojde k vytvoření obrazových marketingových materiálů pro podporu této metodiky (plakátů) a využití během výzkumu. Přístroj nainstaluji na průzkumném místě s cílem určit jeho ideální pozici s ohledem na technické parametry a umístění sledovaných subjektů a předmětů (v našem případě sledovaný plakát, respektive varianty plakátu pro podporu prodeje specifického výrobku).
Náhodně vyberu odpovídající testovanou skupiny respondentů (bude předmětem další statě práce). V průzkumu budu posuzovat i spojitost s věku, vzděláním, preferencím a vztahu k objektům apod. Uvažuji jen o samostatném zkoumání každého takového subjektu, tedy neuvažuji v této fázi o skupinovém posuzování.
Provedu základní měření, které následně pohovorem se sledovanou osobou vyhodnotím. Budu sledovat, zda subjektivní pocity a vnímání odpovídá měření a zjištěným skutečnostem. Předpokládám účast na výzkumu minimálně u15 osob.
Testované skupině budu dle nastaveného režimu předkládat variovaný reklamní materiál s tím, že pomocí zvolené technologie bude docházet k záznamu očního pohybu a jeho analytickému vyhodnocení, včetně grafické podoby. Cílem je zjistit, jakým objektům na předkládaných materiálech, částem či textům a grafikám věnuje zákazník pozornost a jak dlouho tato pozornost trvá. Určím, zda je to v rovině vědomé či nevědomé a jaký je vztah k těmto předmětům (popiskům, či grafickým znázornění) apod. Výsledky zjištění budou analyzovány s cílem definovat problematické části materiálu (např. části, kterým není věnována žádná pozornost) a naopak určit, jaké části jsou pro typologii preferované atd. Snahou je pochopit motivace a preference osob, modely chování v daném prostředí. Výstup bude zpracován graficky, písemně a podložen obrazovou dokumentací.
Seznam doporučené literatury
1.Reference
Bergstrom, J. R., & Schall, A. (2014). Eye Tracking in User Experience Design (1st ed.). Elsevier.
Fukuda, T., Moritmoto, K., & Yamana, H. Model-Based Eye-Tracking Method for Low-ResolutionEye-Images,1-8. https://www.researchgate.net/profile/Hayato_Yamana2/publication/267366338_Model-Based_Eye-Tracking_Method_for_Low-Resolution_Eye-Images/links/5465d9d50cf25b85d17dac87.pdf
Cholewa-Wójcik, A., & Kawecka, A. (2015). The influence of effectiveness of packaging elements on the consumers´ preferences with the use of marketing eye-tracking technique. Modern Management Review, 2015(1), 49 - 62.
Klimeš, J. (2001). Oční kamera a její využití v eye-trackingu. Strategie, 2001(9), 1-6. http://klimes.mysteria.cz/clanky/psychologie/ocnikamera_marketing.pdf
Papoutsaki, A., Sangkloy, P., Laskey, J., Daskalova, N., Huang, J., & Hays, J. (2016). WebGazer: Scalable Webcam Eye Tracking Using User Interactions. Proceedings Of The Twenty-Fifth International Joint Conference On Artificial Intelligence, 2016(1), 3839-3845. https://par.nsf.gov/servlets/purl/10024076
Popelka, S., Brichtová, A., & Voženílek, V. (2012). Eye-tracking a jeho využití při hodnocení map. Geografický Časopis Sav, 01/2012(64).
Santos, R., Oliveira, J., Rocha, J., & Giraldi, J. (2015). Eye Tracking in Neuromarketing: A Research Agenda for Marketing Studies. Published By Canadian Center Of Science And Education, 7(1), 32-42. file:///C:/Users/Jana/Downloads/39987-156613-1-PB%20(1).pdf
Zamani, H., Abas, A., & Amin, M. K. M. (2017). Eye Tracking Application on Emotion Analysis for Marketing Strategy. Journal Of Telecommunication, Electronic And ComputerEngineering, 8(11),87-91. https://journal.utem.edu.my/index.php/jtec/article/view/1415/926
Seznam doporučené literatury
1.Reference
Bergstrom, J. R., & Schall, A. (2014). Eye Tracking in User Experience Design (1st ed.). Elsevier.
Fukuda, T., Moritmoto, K., & Yamana, H. Model-Based Eye-Tracking Method for Low-ResolutionEye-Images,1-8. https://www.researchgate.net/profile/Hayato_Yamana2/publication/267366338_Model-Based_Eye-Tracking_Method_for_Low-Resolution_Eye-Images/links/5465d9d50cf25b85d17dac87.pdf
Cholewa-Wójcik, A., & Kawecka, A. (2015). The influence of effectiveness of packaging elements on the consumers´ preferences with the use of marketing eye-tracking technique. Modern Management Review, 2015(1), 49 - 62.
Klimeš, J. (2001). Oční kamera a její využití v eye-trackingu. Strategie, 2001(9), 1-6. http://klimes.mysteria.cz/clanky/psychologie/ocnikamera_marketing.pdf
Papoutsaki, A., Sangkloy, P., Laskey, J., Daskalova, N., Huang, J., & Hays, J. (2016). WebGazer: Scalable Webcam Eye Tracking Using User Interactions. Proceedings Of The Twenty-Fifth International Joint Conference On Artificial Intelligence, 2016(1), 3839-3845. https://par.nsf.gov/servlets/purl/10024076
Popelka, S., Brichtová, A., & Voženílek, V. (2012). Eye-tracking a jeho využití při hodnocení map. Geografický Časopis Sav, 01/2012(64).
Santos, R., Oliveira, J., Rocha, J., & Giraldi, J. (2015). Eye Tracking in Neuromarketing: A Research Agenda for Marketing Studies. Published By Canadian Center Of Science And Education, 7(1), 32-42. file:///C:/Users/Jana/Downloads/39987-156613-1-PB%20(1).pdf
Zamani, H., Abas, A., & Amin, M. K. M. (2017). Eye Tracking Application on Emotion Analysis for Marketing Strategy. Journal Of Telecommunication, Electronic And ComputerEngineering, 8(11),87-91. https://journal.utem.edu.my/index.php/jtec/article/view/1415/926