Diplomová práce se zabývá symfonickými básněmi Antonína Dvořáka, které zkomponoval podle balad ze sbírky Kytice Karla Jaromíra Erbena. Vybranými symfonickými básněmi jsou Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Holoubek. Cílem práce je představení symfonických básní a navržení poslechových aktivit se skladbami v hodinách hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a nižším stupni víceletého gymnázia. Důraz je kladen na aktivní poslech a mezipředmětové vztahy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with symphonic poems by Antonín Dvořák which he composed according to ballads by Karel Jaromír Erben from his collection Kytice. Selected symphonic poems are called Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat and Holoubek. The aim of the thesis is to present symphonic poems and to propose a listening activities with compositions in music lessons at the 2nd level of primary school and the lower level of grammar school. Emphasis is placed on active listening and interdisciplinary relationships.
Klíčová slova
česká programní hudba, symfonické básně, Antonín Dvořák, Karel Jaromír Erben, Kytice, poslech hudby, hudební výchova
Klíčová slova v angličtině
czech programme music, symfonic poems, Antonín Dvořák, Karel Jaromír Erben, Kytice, listening to music, music education
Rozsah průvodní práce
126 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá symfonickými básněmi Antonína Dvořáka, které zkomponoval podle balad ze sbírky Kytice Karla Jaromíra Erbena. Vybranými symfonickými básněmi jsou Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Holoubek. Cílem práce je představení symfonických básní a navržení poslechových aktivit se skladbami v hodinách hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a nižším stupni víceletého gymnázia. Důraz je kladen na aktivní poslech a mezipředmětové vztahy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with symphonic poems by Antonín Dvořák which he composed according to ballads by Karel Jaromír Erben from his collection Kytice. Selected symphonic poems are called Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat and Holoubek. The aim of the thesis is to present symphonic poems and to propose a listening activities with compositions in music lessons at the 2nd level of primary school and the lower level of grammar school. Emphasis is placed on active listening and interdisciplinary relationships.
Klíčová slova
česká programní hudba, symfonické básně, Antonín Dvořák, Karel Jaromír Erben, Kytice, poslech hudby, hudební výchova
Klíčová slova v angličtině
czech programme music, symfonic poems, Antonín Dvořák, Karel Jaromír Erben, Kytice, listening to music, music education
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucím práce (1x za 2 týdny).
2. Práce s literaturou 02\textendash04/2021.
3. Tvroba textu práce 05\textendash08/2021.
4. Finalizace textu a ověření předpokladů.
5. Odevzdání práce 08/2021.
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucím práce (1x za 2 týdny).
2. Práce s literaturou 02\textendash04/2021.
3. Tvroba textu práce 05\textendash08/2021.
4. Finalizace textu a ověření předpokladů.
5. Odevzdání práce 08/2021.
Seznam doporučené literatury
Herden, J.: Hudba jako řeč. Praha: Scientia, 1998
Herden, J.: Hudba pro děti. Praha: Univerzita Karlova, 1992
Herden, J.: My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997
Herden, J.: My pozor dáme a posloucháme. Praha: Scientia, 1994
Hons, M.: Analýza. Praha: Togga, 2010
Šourek, O.: Dvořákovy skladby orchestrální (II.). Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1946
Zenkl, L.: ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1984
Seznam doporučené literatury
Herden, J.: Hudba jako řeč. Praha: Scientia, 1998
Herden, J.: Hudba pro děti. Praha: Univerzita Karlova, 1992
Herden, J.: My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997
Herden, J.: My pozor dáme a posloucháme. Praha: Scientia, 1994
Hons, M.: Analýza. Praha: Togga, 2010
Šourek, O.: Dvořákovy skladby orchestrální (II.). Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1946
Zenkl, L.: ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1984