Diplomová práce se zabývá problematikou využití nových medií v pedagogické praxi primárního vzdělávání. Konkrétně se zaměřuje na aplikaci digitální fotografie ve vyučovacím procesu výtvarné výchovy a využitelnost tohoto tématu v kurikulárních dokumentech. Zkoumá možnosti úpravy fotografií v příslušných mobilních aplikacích, které jsou následně implementovány pomocí video - centrického pojetí výuky a projektové metody. Tyto vyučovací prostředky jsou aplikovány v metodických listech s komprehensivním výtvarně vzdělávacím zaměřením pojednávacím o propojení získaných vlastivědných znalostí respondentů s kreativní činností. V neposlední řadě se věnuje prezentaci vzniklých artefaktů a jejich archivací.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the use of new media in the pedagogical practice of primary education. Specifically, it focuses on the application of digital photography in the teaching process of art education and the usability of the topic in question in curricular documents. The thesis investigates the options of editing photographs, using appropriate mobile phone applications, which are then implemented with the help of a video-centric concept of teaching and the project method. The given teaching aids are applied in methodical sheets with a comprehensive focus on art education in order to merge the acquired homeland knowledge of the respondents with creative activities. Last but not least, it discusses the presentation of the created artifacts and their archiving.
Klíčová slova
Digitální fotografie
Nová média
Mobilní aplikace
Projektová metoda
Video - centrické pojetí výuky
Klíčová slova v angličtině
Digital photography
New media
Mobile phone applications
Project method
Video-centric concept of teaching
Rozsah průvodní práce
102 s. - 27 s. přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou využití nových medií v pedagogické praxi primárního vzdělávání. Konkrétně se zaměřuje na aplikaci digitální fotografie ve vyučovacím procesu výtvarné výchovy a využitelnost tohoto tématu v kurikulárních dokumentech. Zkoumá možnosti úpravy fotografií v příslušných mobilních aplikacích, které jsou následně implementovány pomocí video - centrického pojetí výuky a projektové metody. Tyto vyučovací prostředky jsou aplikovány v metodických listech s komprehensivním výtvarně vzdělávacím zaměřením pojednávacím o propojení získaných vlastivědných znalostí respondentů s kreativní činností. V neposlední řadě se věnuje prezentaci vzniklých artefaktů a jejich archivací.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the use of new media in the pedagogical practice of primary education. Specifically, it focuses on the application of digital photography in the teaching process of art education and the usability of the topic in question in curricular documents. The thesis investigates the options of editing photographs, using appropriate mobile phone applications, which are then implemented with the help of a video-centric concept of teaching and the project method. The given teaching aids are applied in methodical sheets with a comprehensive focus on art education in order to merge the acquired homeland knowledge of the respondents with creative activities. Last but not least, it discusses the presentation of the created artifacts and their archiving.
Klíčová slova
Digitální fotografie
Nová média
Mobilní aplikace
Projektová metoda
Video - centrické pojetí výuky
Klíčová slova v angličtině
Digital photography
New media
Mobile phone applications
Project method
Video-centric concept of teaching
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 5C/2019 a bude dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části se zaměří na historii vzniku fotografie. Popíše specifika fotografické tvorby ve srovnání s klasickými výtvarnými médii. Zamyslí se nad výrazovými možnostmi fotografie a zváží i možnosti mezipředmětových vztahů. Na základě vlastních poznatků navrhne a ověří v praxi soubor metodických listů, které budou využívat současných možností digitální fotografie jako snadno dostupného výtvarného média.
Předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 5C/2019 a bude dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části se zaměří na historii vzniku fotografie. Popíše specifika fotografické tvorby ve srovnání s klasickými výtvarnými médii. Zamyslí se nad výrazovými možnostmi fotografie a zváží i možnosti mezipředmětových vztahů. Na základě vlastních poznatků navrhne a ověří v praxi soubor metodických listů, které budou využívat současných možností digitální fotografie jako snadno dostupného výtvarného média.
Předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Seznam doporučené literatury
BIRGUS, V MLČOCH, J. Česká fotografie 20.století.Praha: Kant, 2010. ISBN 978-80-7437-026-7
ČERNOCHOVÁ, M KOMRSKA, T NOVÁK, J.Využití počítače při vyučování. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6
HAZUKOVÁ H., ŠAMŠULA P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2005. ISBN 80-7290-237-7