Diplomová práce "Mezigenerační tvůrčí setkávání dětí primárního vzdělávání a seniorů" je zaměřena na tvořivou spolupráci při výtvarných činnostech vycházejících z výtvarných her a experimentů.
Teoretická část je zaměřena na charakteristiku mladšího školního a seniorského věku. Věnuje se tedy konkrétně cílům, významům a překážkám výchovy a vzdělávání obou věkových skupin. Dále se zabývá mezigeneračními vztahy a jejich aspekty. V následující části je popsáno současné pojetí výtvarné výchovy a metody a prostředky výtvarného vyjadřování.
Praktická část je tvořena metodickými listy, které podporují rozvoj výtvarný i sociální. Součástí je fotodokumentace vzniklých prací i mé vlastní tvorby. Zahrnuto je i hodnocení dosažených cílů a reflexe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Intergenerational creative meeting of primary education children and seniors" is focused on creative cooperation in art activities based on art games and experiments.
The theoretical part is focused on the characteristics of younger school age senior age, goals, meanings and obstacles to education of both age groups. It also deals with intergenerational relations and their aspects. The following section describes the current concept of art education and methods and means of artistic expression.
The practical part consists of methodological sheets that support artistic and social development. It includes photo documentation of the created works and my own works. An evaluation of the achieved goals and reflection is also included.
Klíčová slova
hra, výtvarná hra, výtvarný experiment, volný čas, mezigenerační vztahy
Klíčová slova v angličtině
game, art game, art experiment, free time, intergenerational raletions
Rozsah průvodní práce
115 str. - 35 str. přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Mezigenerační tvůrčí setkávání dětí primárního vzdělávání a seniorů" je zaměřena na tvořivou spolupráci při výtvarných činnostech vycházejících z výtvarných her a experimentů.
Teoretická část je zaměřena na charakteristiku mladšího školního a seniorského věku. Věnuje se tedy konkrétně cílům, významům a překážkám výchovy a vzdělávání obou věkových skupin. Dále se zabývá mezigeneračními vztahy a jejich aspekty. V následující části je popsáno současné pojetí výtvarné výchovy a metody a prostředky výtvarného vyjadřování.
Praktická část je tvořena metodickými listy, které podporují rozvoj výtvarný i sociální. Součástí je fotodokumentace vzniklých prací i mé vlastní tvorby. Zahrnuto je i hodnocení dosažených cílů a reflexe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Intergenerational creative meeting of primary education children and seniors" is focused on creative cooperation in art activities based on art games and experiments.
The theoretical part is focused on the characteristics of younger school age senior age, goals, meanings and obstacles to education of both age groups. It also deals with intergenerational relations and their aspects. The following section describes the current concept of art education and methods and means of artistic expression.
The practical part consists of methodological sheets that support artistic and social development. It includes photo documentation of the created works and my own works. An evaluation of the achieved goals and reflection is also included.
Klíčová slova
hra, výtvarná hra, výtvarný experiment, volný čas, mezigenerační vztahy
Klíčová slova v angličtině
game, art game, art experiment, free time, intergenerational raletions
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana č. 5D/2019 a bude dbát na jejich dodržování.
Prostuduje odbournou literaturu a další zdroje a na jejich základě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části se zaměří na obecné vymezení pojmů mezigeneračního setkávání z psychologického a sociálního hlediska a dále na terminologii týkající se vzdělávání ve výtvarné výchově v primární edukaci. To vše s ohledem na specifika, individuální potřeby a možnosti věkové skupiny žáků i seniorů.
V praktické části se zaměří na realizaci výtvarné řady, která povode k rozvoji tvořivosti mladších žáků a seniorů prostřednictvím nejrůznějších technik. Na základě metodických listů představí zrealizovaný projekt, jehož výstupem bude výstava s charitativním záměrem. Předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Součástí diplomové práce je také autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarně zaměřeného projektu ve školním prostředí.
Studentka průběžně konzultuje dílčí zpracování své kvalifikační práce a hrubý koncept předloží jeden měsíc před odevzdáním práce.
Realizace práce proběhne v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana č. 5D/2019 a bude dbát na jejich dodržování.
Prostuduje odbournou literaturu a další zdroje a na jejich základě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části se zaměří na obecné vymezení pojmů mezigeneračního setkávání z psychologického a sociálního hlediska a dále na terminologii týkající se vzdělávání ve výtvarné výchově v primární edukaci. To vše s ohledem na specifika, individuální potřeby a možnosti věkové skupiny žáků i seniorů.
V praktické části se zaměří na realizaci výtvarné řady, která povode k rozvoji tvořivosti mladších žáků a seniorů prostřednictvím nejrůznějších technik. Na základě metodických listů představí zrealizovaný projekt, jehož výstupem bude výstava s charitativním záměrem. Předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Součástí diplomové práce je také autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarně zaměřeného projektu ve školním prostředí.
Studentka průběžně konzultuje dílčí zpracování své kvalifikační práce a hrubý koncept předloží jeden měsíc před odevzdáním práce.
Realizace práce proběhne v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
ONDRÁKOVÁ, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 1995. ISBN 80-902267-4-4.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5446-8.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, VADÍKOVÁ, Katarína M., ed. Specifika edukace seniorů. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, 2013. ISBN 978-80-87723-09-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-333-9.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
ONDRÁKOVÁ, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 1995. ISBN 80-902267-4-4.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5446-8.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, VADÍKOVÁ, Katarína M., ed. Specifika edukace seniorů. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, 2013. ISBN 978-80-87723-09-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-333-9.