Bakalářská práce se zabývá současnou právní úpravou činnosti asistenta pedagoga, srovnává kladené požadavky z perspektivy asistentů pedagoga na základních školách a základních školách speciálních v regionu Chomutov. Je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část popisuje vývoj, charakteristiku a cíle inkluzivního vzdělávání v České republice a dále se zaměřuje na profesi asistenta pedagoga, jejímu vývoji, postavení a legislativnímu rámci. Empirickou část tvoří výsledky vlastního kvalitativního výzkumného šetření zhotoveného na základě strukturovaných rozhovorů s asistenty pedagogy základních škol a základních škol speciálních na území regionu Chomutov. Cílem výzkumu je analýza zjištění, zda současná právní úprava a kompetence asistenta pedagoga jsou v souladu s požadavky na ně kladenými v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the current legal regulation of the activities of a teaching assistant. The requirements are compared from the perspective of the teaching assistants at primary schools and special primary schools in the Chomutov region. It is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part describes the development, characteristics, and goals of inclusive education in the Czech Republic and further focuses on the profession of teaching assistant, its development, position, and legislative framework. The empirical part consists of the results of our qualitative research survey made based on structured interviews with assistant teachers of primary schools and special primary schools in the Chomutov region. The research aims to analyze whether the current legislation and the competencies of the teaching assistant are following the requirements placed on them in practice.
Klíčová slova
asistent pedagoga, žák, náplň práce, spolupráce, inkluze, vzdělávání
Bakalářská práce se zabývá současnou právní úpravou činnosti asistenta pedagoga, srovnává kladené požadavky z perspektivy asistentů pedagoga na základních školách a základních školách speciálních v regionu Chomutov. Je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část popisuje vývoj, charakteristiku a cíle inkluzivního vzdělávání v České republice a dále se zaměřuje na profesi asistenta pedagoga, jejímu vývoji, postavení a legislativnímu rámci. Empirickou část tvoří výsledky vlastního kvalitativního výzkumného šetření zhotoveného na základě strukturovaných rozhovorů s asistenty pedagogy základních škol a základních škol speciálních na území regionu Chomutov. Cílem výzkumu je analýza zjištění, zda současná právní úprava a kompetence asistenta pedagoga jsou v souladu s požadavky na ně kladenými v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the current legal regulation of the activities of a teaching assistant. The requirements are compared from the perspective of the teaching assistants at primary schools and special primary schools in the Chomutov region. It is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part describes the development, characteristics, and goals of inclusive education in the Czech Republic and further focuses on the profession of teaching assistant, its development, position, and legislative framework. The empirical part consists of the results of our qualitative research survey made based on structured interviews with assistant teachers of primary schools and special primary schools in the Chomutov region. The research aims to analyze whether the current legislation and the competencies of the teaching assistant are following the requirements placed on them in practice.
Klíčová slova
asistent pedagoga, žák, náplň práce, spolupráce, inkluze, vzdělávání
Bakalářská práce se bude zabývat současnou právní úpravou činnosti asistenta pedagoga, ve srovnání kladených požadavků ze strany asistentů pedagoga na školách základních a základních speciálních v regionu Chomutov. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice za pomoci odborných zdrojů. Empirickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude analýza zjištění, zda současná právní úprava a kompetence asistenta pedagoga jsou v souladu s požadavky na ně kladenými v praxi. Účastníky strukturovaného rozhovoru budou asistenti pedagogů ze škol základních a základních speciálních na území regionu Chomutov. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná ve speciálně pedagogické praxi a dalších disciplínách tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat současnou právní úpravou činnosti asistenta pedagoga, ve srovnání kladených požadavků ze strany asistentů pedagoga na školách základních a základních speciálních v regionu Chomutov. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice za pomoci odborných zdrojů. Empirickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude analýza zjištění, zda současná právní úprava a kompetence asistenta pedagoga jsou v souladu s požadavky na ně kladenými v praxi. Účastníky strukturovaného rozhovoru budou asistenti pedagogů ze škol základních a základních speciálních na území regionu Chomutov. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná ve speciálně pedagogické praxi a dalších disciplínách tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, Zdeněk SVOBODA, Jiří ŠKODA a Ladislav ZILCHER. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 208 s. ISBN 80-85931-79-6.
NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN isbn978-80-7290-712-0.
RŮŽIČKA, Michal, Monika SMOLÍKOVÁ, Lucie FLEKAČOVÁ a Pavlína BASLEROVÁ. Učitel a asistent ve společném vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5499-3.
KUCHARSKÁ, Anna. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN isbn:978-80-262-0497-8.
HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga - profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN isbn978-80-7603-009-1.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, Zdeněk SVOBODA, Jiří ŠKODA a Ladislav ZILCHER. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 208 s. ISBN 80-85931-79-6.
NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN isbn978-80-7290-712-0.
RŮŽIČKA, Michal, Monika SMOLÍKOVÁ, Lucie FLEKAČOVÁ a Pavlína BASLEROVÁ. Učitel a asistent ve společném vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5499-3.
KUCHARSKÁ, Anna. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN isbn:978-80-262-0497-8.
HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga - profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN isbn978-80-7603-009-1.