Diplomová práce je tematicky orientovaná na problematiku edukace žáků s potřebou podpory z důvodu sociálního znevýhodnění. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení, jeho dopadu na vzdělávání a zahrnují mimo jiné problematiku aktuálního legislativního rámce vzdělávání a podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, se zvláštním zřetelem na žáky, které je možné považovat za socioekonomicky či sociokulturně znevýhodněné. Věnuje se možnostem komplexní podpory a rozvoje žáků se sociálním znevýhodněním z pohledu pedagogů v Ústeckém kraji. V empirické části je zaměřena na prezentaci výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření cíleného na analýzu využívání vybraných aspektů edukace výše uvedené cílové skupiny. Data jsou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy základních škol v Ústeckém kraji. Výstupem diplomové práce jsou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné pozitivní změny v oblasti edukace žáků s potřebou podpory z důvodu sociálního znevýhodnění.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of education of students in need of support due to being socially disadvantaged. The outcomes of the theoretical part are based on the contemporary findings in the field of social exclusion, its impact on education and they also include the current legal framework for education and support of students with special educational needs, while paying extra attention to those who could be considered socio-economically or socio-culturally limited. It deals with possibilities of complex support and development of socially disadvantaged students from the perspective of teachers in the Ústí region. The aim of the practical part is to present the conclusions of a qualitative research focusing on analysis of application of chosen aspects of education by the previously mentioned tragéd group. The data is gathered via semi-structured interviews with teachers from elementary schools in the Ústí region. The outcome of the diploma thesis is structured recommendations and suggestions for possible positive changes in the area of education of students in need of support due to being socially disadvantaged.
Klíčová slova
Sociální vyloučení; sociální znevýhodnění; podpůrná opatření; inkluze; socioekonomický statut; speciální vzdělávací potřeby.
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion; social disadvantages; support measures; inclusion; socioeconomic status; special educational needs.
Rozsah průvodní práce
113
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je tematicky orientovaná na problematiku edukace žáků s potřebou podpory z důvodu sociálního znevýhodnění. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení, jeho dopadu na vzdělávání a zahrnují mimo jiné problematiku aktuálního legislativního rámce vzdělávání a podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, se zvláštním zřetelem na žáky, které je možné považovat za socioekonomicky či sociokulturně znevýhodněné. Věnuje se možnostem komplexní podpory a rozvoje žáků se sociálním znevýhodněním z pohledu pedagogů v Ústeckém kraji. V empirické části je zaměřena na prezentaci výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření cíleného na analýzu využívání vybraných aspektů edukace výše uvedené cílové skupiny. Data jsou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy základních škol v Ústeckém kraji. Výstupem diplomové práce jsou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné pozitivní změny v oblasti edukace žáků s potřebou podpory z důvodu sociálního znevýhodnění.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of education of students in need of support due to being socially disadvantaged. The outcomes of the theoretical part are based on the contemporary findings in the field of social exclusion, its impact on education and they also include the current legal framework for education and support of students with special educational needs, while paying extra attention to those who could be considered socio-economically or socio-culturally limited. It deals with possibilities of complex support and development of socially disadvantaged students from the perspective of teachers in the Ústí region. The aim of the practical part is to present the conclusions of a qualitative research focusing on analysis of application of chosen aspects of education by the previously mentioned tragéd group. The data is gathered via semi-structured interviews with teachers from elementary schools in the Ústí region. The outcome of the diploma thesis is structured recommendations and suggestions for possible positive changes in the area of education of students in need of support due to being socially disadvantaged.
Klíčová slova
Sociální vyloučení; sociální znevýhodnění; podpůrná opatření; inkluze; socioekonomický statut; speciální vzdělávací potřeby.
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion; social disadvantages; support measures; inclusion; socioeconomic status; special educational needs.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku edukace žáků s potřenou podpory z důvodu sociálního znevýhodnění. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení, jeho dopadu na vzdělávání, a budou mimo jiné zahrnovat problematiku aktuálního legislativního rámce vzdělávání a podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, se zvláštním zřetelem na žáky, které je možné považovat za socioekonomicky či sociokulturně znevýhodněné. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu využívání vybraných aspektů edukace výše uvedené cílové skupiny. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy základních škol v ústeckém kraji. Výstupem diplomové práce budou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné změny v oblasti edukace žáků s potřebou podpory z důvodu sociálního znevýhodnění.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku edukace žáků s potřenou podpory z důvodu sociálního znevýhodnění. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení, jeho dopadu na vzdělávání, a budou mimo jiné zahrnovat problematiku aktuálního legislativního rámce vzdělávání a podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, se zvláštním zřetelem na žáky, které je možné považovat za socioekonomicky či sociokulturně znevýhodněné. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu využívání vybraných aspektů edukace výše uvedené cílové skupiny. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy základních škol v ústeckém kraji. Výstupem diplomové práce budou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné změny v oblasti edukace žáků s potřebou podpory z důvodu sociálního znevýhodnění.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.
BITTNEROVÁ, Dana a Mirjam MORAVCOVÁ, ed. Etnické komunity v české společnosti. Praha: Ermat, 2006. ISBN 80-903086-7-8.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7
SVOBODA, Zdeněk a Petra MORVAYOVÁ. Schola excludus. V Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila a VÍTKOVÁ, Marie. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. Masarykova univerzita, Brno, 2014. ISBN 978-80-270-7530-6.
VOMÁČKOVÁ, Helena. Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2015. ISBN 978-80-7414-933-7.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.
BITTNEROVÁ, Dana a Mirjam MORAVCOVÁ, ed. Etnické komunity v české společnosti. Praha: Ermat, 2006. ISBN 80-903086-7-8.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7
SVOBODA, Zdeněk a Petra MORVAYOVÁ. Schola excludus. V Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila a VÍTKOVÁ, Marie. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. Masarykova univerzita, Brno, 2014. ISBN 978-80-270-7530-6.
VOMÁČKOVÁ, Helena. Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2015. ISBN 978-80-7414-933-7.