Diplomová práce se bude zabývat popisem a souhrnem současného výskytu problémů se vzděláváním žáků z odlišného kulturního prostředí na základní škole. Cílem bude zjistit a prozkoumat, v čem pedagogové ze svých zkušeností shledávají překážku při vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem a jaké možnosti podpory využívají při vzdělávání těchto žáků. V teoretické části budou definovány klíčové pojmy, např. žák s odlišným mateřským jazykem, vzdělávání, podpora a plán pedagogické podpory pro žáka v jiném kulturním prostředí. Praktická část se bude věnovat zkušenostem pedagogů se současnými aspekty ve vzdělávání žáků mladšího školního věku z odlišného kulturního prostředí. Záměrně vybraný vzorek respondentů budou tvořit pedagogové základní školy v Lovosicích, kteří vzdělávají žáky s odlišným mateřským jazykem. Pro sběr dat bude použit kvalitativní výzkum metodou polostrukturovaného hloubkového rozhovoru.
Anotace v angličtině
The thesis will deal with the description and summary of the current occurrence of problems with the education of pupils from different cultural environment in primary school. The aim will be to identify and explore how educators find it difficult to educate pupils with different mother language and what support opportunities they use in the education of these pupils. Key concepts will be defined in the theoretical part, e.g. pupil with different mother language, education, support and a plan of pedagogical support for the pupil in a different cultural environment. The practical part will focus on the experience of teachers with current aspects in the education of pupils from different cultural environment, younger school age. The deliberately selected sample of respondents will be made up of teachers of the primary school in Lovosice, who educate pupils with different mother language. Qualitative research using the semi-structured in-depth interview method will be used for data collection.
Pupil with different mother language, education, pedagogical support, bilingualism, personality of the teacher
Rozsah průvodní práce
83
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se bude zabývat popisem a souhrnem současného výskytu problémů se vzděláváním žáků z odlišného kulturního prostředí na základní škole. Cílem bude zjistit a prozkoumat, v čem pedagogové ze svých zkušeností shledávají překážku při vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem a jaké možnosti podpory využívají při vzdělávání těchto žáků. V teoretické části budou definovány klíčové pojmy, např. žák s odlišným mateřským jazykem, vzdělávání, podpora a plán pedagogické podpory pro žáka v jiném kulturním prostředí. Praktická část se bude věnovat zkušenostem pedagogů se současnými aspekty ve vzdělávání žáků mladšího školního věku z odlišného kulturního prostředí. Záměrně vybraný vzorek respondentů budou tvořit pedagogové základní školy v Lovosicích, kteří vzdělávají žáky s odlišným mateřským jazykem. Pro sběr dat bude použit kvalitativní výzkum metodou polostrukturovaného hloubkového rozhovoru.
Anotace v angličtině
The thesis will deal with the description and summary of the current occurrence of problems with the education of pupils from different cultural environment in primary school. The aim will be to identify and explore how educators find it difficult to educate pupils with different mother language and what support opportunities they use in the education of these pupils. Key concepts will be defined in the theoretical part, e.g. pupil with different mother language, education, support and a plan of pedagogical support for the pupil in a different cultural environment. The practical part will focus on the experience of teachers with current aspects in the education of pupils from different cultural environment, younger school age. The deliberately selected sample of respondents will be made up of teachers of the primary school in Lovosice, who educate pupils with different mother language. Qualitative research using the semi-structured in-depth interview method will be used for data collection.
Pupil with different mother language, education, pedagogical support, bilingualism, personality of the teacher
Zásady pro vypracování
1.Důkladně se seznámit se směrnicí děkana č. 5D/2020 a dodržovat její náležitosti.
2.Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu a doplnit ho vlastním komentářem.
3. Zpracovat teoretickou část do konkrétních kapitol a podkapitol, které budou zaměřeny na žáka mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem, vzdělávání, podporu a plán pedagogické podpory pro žáka v jiném kulturním prostředí.
4.Připravit podklady pro praktickou část diplomové práce a realizovat vlastní šetření. Cílem bude zjistit a prozkoumat, v čem pedagogové ze svých zkušeností shledávají překážku při vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem a jaké možnosti podpory využívají při vzdělávání těchto žáků. Záměrně vybraný vzorek respondentů budou tvořit pedagogové základní školy v Lovosicích, kteří vzdělávají žáky s odlišným mateřským jazykem.
5. Zpracovat a vyhodnotit získaná data a specifikovat doporučení ke vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na základní škole.
6. Zpracovat diskusi.
7. Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a navrhnout doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1.Důkladně se seznámit se směrnicí děkana č. 5D/2020 a dodržovat její náležitosti.
2.Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu a doplnit ho vlastním komentářem.
3. Zpracovat teoretickou část do konkrétních kapitol a podkapitol, které budou zaměřeny na žáka mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem, vzdělávání, podporu a plán pedagogické podpory pro žáka v jiném kulturním prostředí.
4.Připravit podklady pro praktickou část diplomové práce a realizovat vlastní šetření. Cílem bude zjistit a prozkoumat, v čem pedagogové ze svých zkušeností shledávají překážku při vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem a jaké možnosti podpory využívají při vzdělávání těchto žáků. Záměrně vybraný vzorek respondentů budou tvořit pedagogové základní školy v Lovosicích, kteří vzdělávají žáky s odlišným mateřským jazykem.
5. Zpracovat a vyhodnotit získaná data a specifikovat doporučení ke vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na základní škole.
6. Zpracovat diskusi.
7. Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a navrhnout doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. KOLDINSKÁ, Kristina, Harald Christian SCHEU a Martin ŠTEFKO, ed. Sociální integrace cizinců. Praha: Auditorium, 2016. ISBN 978-80-87284-60-5. Kolektiv autorů META, Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Praha: Meta, o.p.s., 2014. MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2. PUGNEROVÁ, Michaela. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0532-8. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. VALENTA, Milan, Lenka KREJČOVÁ a Bibiána HLEBOVÁ. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0621-9. ZÁLESKÁ, Klára. Podpora školní adaptace dětí-cizinců: náhled do české a norské praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9649-3.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. KOLDINSKÁ, Kristina, Harald Christian SCHEU a Martin ŠTEFKO, ed. Sociální integrace cizinců. Praha: Auditorium, 2016. ISBN 978-80-87284-60-5. Kolektiv autorů META, Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Praha: Meta, o.p.s., 2014. MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2. PUGNEROVÁ, Michaela. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0532-8. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. VALENTA, Milan, Lenka KREJČOVÁ a Bibiána HLEBOVÁ. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0621-9. ZÁLESKÁ, Klára. Podpora školní adaptace dětí-cizinců: náhled do české a norské praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9649-3.