Bakalářská práce Vztah dětí ke zvířatům v mateřské škole s farmou je rozdělena do několika hlavních kapitol, přičemž první z nich je zaměřena teoreticky a klade si za cíl komplexně obsáhnout téma předškolního vývojového období, vztahu dětí ke zvířatům a enviromentálního vzdělávání v mateřských školách. Následující kapitoly jsou empirické a zaměřují se na metodologii, zjištěné výsledky a diskusi. Jako výzkumný nástroj byl v této práci zvolen dotazník vlastní konstrukce, který byl administrován jednotlivým respondentům, jimiž byly děti v předškolním věku ze dvou vybraných vzdělávacích institucí. Jednou z nich byla MŠ Klostermannova 1474/11, Děčín VI, která uplatňuje environmentální vzdělávání a tou druhá MŠ Moskevská 1044/9, Děčín VI, běžná mateřská škola. Z výsledků zkoumání vyplynulo, že přítomnost zvířat v mateřské škole a prakticky každodenní kontakt s nimi se pozitivně podepisuje na vztahu dětí ke zvířatům.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis Children's relationship with animals in a kindergarten with a farm is divided into several main chapters. The first chapter is theoretically focused and aims to comprehensively cover the topic of the preschool development period, children's relationship with animals and environmental education in kindergartens. The following chapters are empirical. They focus on methodology, findings, and discussions. A self-constructed questionnaire was chosen as a research tool in this work. The questionnaire was administered to individual respondents, who were children of preschool age from two different kindergarten. One of them was Klosterman Kindergarten, which applies environmental education. The other was regular kindergarten. The results showed that the presence of animals in the kindergarten and daily contact with them has a positive effect on children's relationship with animals.
Klíčová slova
Mateřská škola, předškolní vzdělávání, předškolní věk, vztah dětí ke zvířatům, enviromentální výchova
Bakalářská práce Vztah dětí ke zvířatům v mateřské škole s farmou je rozdělena do několika hlavních kapitol, přičemž první z nich je zaměřena teoreticky a klade si za cíl komplexně obsáhnout téma předškolního vývojového období, vztahu dětí ke zvířatům a enviromentálního vzdělávání v mateřských školách. Následující kapitoly jsou empirické a zaměřují se na metodologii, zjištěné výsledky a diskusi. Jako výzkumný nástroj byl v této práci zvolen dotazník vlastní konstrukce, který byl administrován jednotlivým respondentům, jimiž byly děti v předškolním věku ze dvou vybraných vzdělávacích institucí. Jednou z nich byla MŠ Klostermannova 1474/11, Děčín VI, která uplatňuje environmentální vzdělávání a tou druhá MŠ Moskevská 1044/9, Děčín VI, běžná mateřská škola. Z výsledků zkoumání vyplynulo, že přítomnost zvířat v mateřské škole a prakticky každodenní kontakt s nimi se pozitivně podepisuje na vztahu dětí ke zvířatům.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis Children's relationship with animals in a kindergarten with a farm is divided into several main chapters. The first chapter is theoretically focused and aims to comprehensively cover the topic of the preschool development period, children's relationship with animals and environmental education in kindergartens. The following chapters are empirical. They focus on methodology, findings, and discussions. A self-constructed questionnaire was chosen as a research tool in this work. The questionnaire was administered to individual respondents, who were children of preschool age from two different kindergarten. One of them was Klosterman Kindergarten, which applies environmental education. The other was regular kindergarten. The results showed that the presence of animals in the kindergarten and daily contact with them has a positive effect on children's relationship with animals.
Klíčová slova
Mateřská škola, předškolní vzdělávání, předškolní věk, vztah dětí ke zvířatům, enviromentální výchova
Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje týkající se tématu. Na základě studia podkladových materiálů vypracovat teoretickou část. Zaměřit se na vymezení pojmů souvisejících s venkovní výukou, prožitkovým učením, vztahu ke zvířatům a environmentální výchovou v předškolním prostředí. V rámci výzkumné části práce porovnat vztah předškolních dětí ke zvířatům v zařízeních s rozdílnou dostupností kontaktu se zvířaty. Získaná data vyhodnotit, interpretovat a diskutovat v širším kontextu daného segmentu oboru. Studentka se seznámí s aktuálně platnou směrnicí děkana o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a bude dbát na její dodržování.
Zásady pro vypracování
Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje týkající se tématu. Na základě studia podkladových materiálů vypracovat teoretickou část. Zaměřit se na vymezení pojmů souvisejících s venkovní výukou, prožitkovým učením, vztahu ke zvířatům a environmentální výchovou v předškolním prostředí. V rámci výzkumné části práce porovnat vztah předškolních dětí ke zvířatům v zařízeních s rozdílnou dostupností kontaktu se zvířaty. Získaná data vyhodnotit, interpretovat a diskutovat v širším kontextu daného segmentu oboru. Studentka se seznámí s aktuálně platnou směrnicí děkana o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a bude dbát na její dodržování.
Seznam doporučené literatury
Chawla, L. (2015). Benefits of Nature Contact for Children. 2013; Journal of Planning Literature, 30(4) 433–452. Činčera, J., Holec, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. – Envigogika, 11(2). doi: 10.1177/088541221559544110.14712/18023061.533
Daniš, P. (2016). Děti venku v přírodě: ohrožený druh? – Ministerstvo životního prostředí, Praha. 39 s.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. – Grada Publishing, a.s., Praha. 265 p.
Muchová, K. (2018). Vztah dětí předškolního věku k živočichům. Bakalářská práce. – Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, Katedra preprimárního a primárního vzdělávání, Ústí nad Labem. 59 p.
Prokop, P., & Randler, C. (2018). Biological Predispositions and Individual Differences in Human Attitudes Toward Animals. Ethnozoology, 447–466. doi: 10.1016/b978-0-12-809913-1.00023-5
Seznam doporučené literatury
Chawla, L. (2015). Benefits of Nature Contact for Children. 2013; Journal of Planning Literature, 30(4) 433–452. Činčera, J., Holec, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. – Envigogika, 11(2). doi: 10.1177/088541221559544110.14712/18023061.533
Daniš, P. (2016). Děti venku v přírodě: ohrožený druh? – Ministerstvo životního prostředí, Praha. 39 s.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. – Grada Publishing, a.s., Praha. 265 p.
Muchová, K. (2018). Vztah dětí předškolního věku k živočichům. Bakalářská práce. – Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, Katedra preprimárního a primárního vzdělávání, Ústí nad Labem. 59 p.
Prokop, P., & Randler, C. (2018). Biological Predispositions and Individual Differences in Human Attitudes Toward Animals. Ethnozoology, 447–466. doi: 10.1016/b978-0-12-809913-1.00023-5