Obsah diplomové práce je zaměřen na řeč a narušenou komunikační schopnost u dětí v mladším školním věku. Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol, v nichž je pozornost věnována teoretickým východiskům ke zvolené problematice jako narušené komunikační schopnosti, vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a kompetencím pedagogů. Praktická část je kvantitativního charakteru. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit názory učitelů týkající se narušené komunikační schopnosti u jejich žáků a následně jsme se zaměřili na to, do jaké míry jsou informováni a připraveni k edukaci těchto žáků mladšího školního věku s narušenou komunikační schopností na 1. stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The content of the thesis is focused on speech and impaired communication skills in children of primary school age. The theoretical part is divided into five chapters, in which attention is given on to the theoretical initial points for the chosen issue, such as impaired communication skills, education of pupils with impaired communication skills and the competence of pedagogues. The practical part is of a quantitative nature. The main goal of the research is to investigate and to find out the opinions of teachers regarding the impaired communication skills of their pupils, and then we focused on the extension of the information gathered by teachers and prepared to educate these pupils of younger school age with impaired communication skills in the 1st grade of primary school.
Klíčová slova
Narušená komunikační schopnost, pedagog, vzdělávání, žák, primární škola
Klíčová slova v angličtině
Impaired communication skills, teacher, education, pupil, primary school
Rozsah průvodní práce
74 s. (109 008)
Jazyk
CZ
Anotace
Obsah diplomové práce je zaměřen na řeč a narušenou komunikační schopnost u dětí v mladším školním věku. Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol, v nichž je pozornost věnována teoretickým východiskům ke zvolené problematice jako narušené komunikační schopnosti, vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a kompetencím pedagogů. Praktická část je kvantitativního charakteru. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit názory učitelů týkající se narušené komunikační schopnosti u jejich žáků a následně jsme se zaměřili na to, do jaké míry jsou informováni a připraveni k edukaci těchto žáků mladšího školního věku s narušenou komunikační schopností na 1. stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The content of the thesis is focused on speech and impaired communication skills in children of primary school age. The theoretical part is divided into five chapters, in which attention is given on to the theoretical initial points for the chosen issue, such as impaired communication skills, education of pupils with impaired communication skills and the competence of pedagogues. The practical part is of a quantitative nature. The main goal of the research is to investigate and to find out the opinions of teachers regarding the impaired communication skills of their pupils, and then we focused on the extension of the information gathered by teachers and prepared to educate these pupils of younger school age with impaired communication skills in the 1st grade of primary school.
Klíčová slova
Narušená komunikační schopnost, pedagog, vzdělávání, žák, primární škola
Klíčová slova v angličtině
Impaired communication skills, teacher, education, pupil, primary school
Zásady pro vypracování
Seznámit se s aktuální směrnicí děkana č. 5D/2020 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a dbát na její důsledné dodržování při zpracování zvoleného tématu, ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce a doplnit ji vlastním komentářem.
Zpracovat teoretickou část práce do kapitol a podkapitol zaměřených na řeč a narušenou komunikační schopnost u žáků v mladším školním věku, definovat základní pojmy, specifikovat předpoklady a důležité kompetence v souvislosti s potřebnou kvalifikací pedagoga, vymezit logopedickou intervenci a nastínit průpravu pro učitele.
Připravit praktickou část sestavením dotazníku, oslovit vybrané základní školy a realizovat výzkumné šetření, které bude kvantitativního charakteru. Prostřednictvím dotazníku budou zjišťovány názory učitelů týkající se NKS u žáků (četnost jejího výskytu a jejích konkr. podob) a také to, jak a do jaké míry jsou pedagogové informováni o dané problematice a jakým způsobem spolupracují s rodiči, případně logopedem.
Zpracovat a vyhodnotit zjištěné informace z dotazníků, zpracovat je do přehledných tabulek a grafů, okomentovat výsledky šetření a vyvodit z nich závěry.
Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Seznámit se s aktuální směrnicí děkana č. 5D/2020 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a dbát na její důsledné dodržování při zpracování zvoleného tématu, ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce a doplnit ji vlastním komentářem.
Zpracovat teoretickou část práce do kapitol a podkapitol zaměřených na řeč a narušenou komunikační schopnost u žáků v mladším školním věku, definovat základní pojmy, specifikovat předpoklady a důležité kompetence v souvislosti s potřebnou kvalifikací pedagoga, vymezit logopedickou intervenci a nastínit průpravu pro učitele.
Připravit praktickou část sestavením dotazníku, oslovit vybrané základní školy a realizovat výzkumné šetření, které bude kvantitativního charakteru. Prostřednictvím dotazníku budou zjišťovány názory učitelů týkající se NKS u žáků (četnost jejího výskytu a jejích konkr. podob) a také to, jak a do jaké míry jsou pedagogové informováni o dané problematice a jakým způsobem spolupracují s rodiči, případně logopedem.
Zpracovat a vyhodnotit zjištěné informace z dotazníků, zpracovat je do přehledných tabulek a grafů, okomentovat výsledky šetření a vyvodit z nich závěry.
Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 150 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3853-6.
DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007. 248 s. Logopaedia clinica. ISBN 978-80-902536-6-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 208 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1990-0.
KANTOROVÁ, Jana a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex, 2008. 244 s. Vzdělávání. ISBN 978-80-7409-024-0.
KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora a BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 224 s. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
ŠKODOVÁ, Eva a kol. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. 615 s., viii s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7367-340-6.
VRBOVÁ, Renáta a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 126 s. ISBN 978-80-244-3312-7.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 150 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3853-6.
DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007. 248 s. Logopaedia clinica. ISBN 978-80-902536-6-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 208 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1990-0.
KANTOROVÁ, Jana a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex, 2008. 244 s. Vzdělávání. ISBN 978-80-7409-024-0.
KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora a BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 224 s. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
ŠKODOVÁ, Eva a kol. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. 615 s., viii s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7367-340-6.
VRBOVÁ, Renáta a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 126 s. ISBN 978-80-244-3312-7.