Bakalářská práce se věnuje problematice syndromu vyhoření a jeho prevenci. Práce je rozdělena do dvou částí. První, teoretická část, vymezuje na základě odborné literatury pojmy syndromu vyhoření, jeho problematiku, vznik, příčiny, jednotlivá stádia procesu, léčbu syndromu a také možnosti prevence. Rovněž je zde zmíněno téma psychohygieny, která má k syndromu vyhoření úzký vztah. V této části budou také popsány profese s vyšším rizikem vzniku tohoto syndromu. Druhá, praktická část, je rozdělena na dvě kapitoly. První kapitola obsahuje studii provedených výzkumů v České republice. Druhá kapitola tvoří
vlastní kvantitativní výzkum pomocí MBI dotazníku. Respondenti jsou vybráni z více profesí pro možnost srovnání. Cílem výzkumu je zjistit míru vyhoření zkoumaných vzorků v závislosti na pohlaví, věku a délce praxe. Výsledky výzkumu budeme analyzovat a postupně určovat, jaká skupina je ohroženější. Také zde budou navrhnuta opatření, která by vedla k prevenci vzniku syndromu vyhoření u těchto pracovníků.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the issue of burnout syndrome and its prevention. The work is divided into two parts. The first theoretical part determines on the base of professional literature term of burnout syndrome, its issues, origin, causes, individual stages of the process, treatment of the syndrome and also options of prevention. There is mentioned topic of mental hygiene as well, which is closely related to burnout syndrome. The professions with a higher risk of creation this syndrome will be described in this part. The second, practical part is divided into two chapters. The first chapter contains a study of research carried out in the Czech Republic. The second chapter includes own quantitative research using MBI questionnaire. Respondents are selected from multiple professions for the possibility of comparison. The aim of the research is to determinate rate the burnout of the researched samples depending on gender, age and length of practice. The results will be analyzed and gradually determine which group is more at risk. The measures, which would lead to prevention of burnout syndrome in these workers, will be proposed.
Bakalářská práce se věnuje problematice syndromu vyhoření a jeho prevenci. Práce je rozdělena do dvou částí. První, teoretická část, vymezuje na základě odborné literatury pojmy syndromu vyhoření, jeho problematiku, vznik, příčiny, jednotlivá stádia procesu, léčbu syndromu a také možnosti prevence. Rovněž je zde zmíněno téma psychohygieny, která má k syndromu vyhoření úzký vztah. V této části budou také popsány profese s vyšším rizikem vzniku tohoto syndromu. Druhá, praktická část, je rozdělena na dvě kapitoly. První kapitola obsahuje studii provedených výzkumů v České republice. Druhá kapitola tvoří
vlastní kvantitativní výzkum pomocí MBI dotazníku. Respondenti jsou vybráni z více profesí pro možnost srovnání. Cílem výzkumu je zjistit míru vyhoření zkoumaných vzorků v závislosti na pohlaví, věku a délce praxe. Výsledky výzkumu budeme analyzovat a postupně určovat, jaká skupina je ohroženější. Také zde budou navrhnuta opatření, která by vedla k prevenci vzniku syndromu vyhoření u těchto pracovníků.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the issue of burnout syndrome and its prevention. The work is divided into two parts. The first theoretical part determines on the base of professional literature term of burnout syndrome, its issues, origin, causes, individual stages of the process, treatment of the syndrome and also options of prevention. There is mentioned topic of mental hygiene as well, which is closely related to burnout syndrome. The professions with a higher risk of creation this syndrome will be described in this part. The second, practical part is divided into two chapters. The first chapter contains a study of research carried out in the Czech Republic. The second chapter includes own quantitative research using MBI questionnaire. Respondents are selected from multiple professions for the possibility of comparison. The aim of the research is to determinate rate the burnout of the researched samples depending on gender, age and length of practice. The results will be analyzed and gradually determine which group is more at risk. The measures, which would lead to prevention of burnout syndrome in these workers, will be proposed.
Prostudovat aktuální směrnici děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování.
V teoretické části bude blíže objasněna problematika syndromu vyhoření, jeho vznik a příčiny, které jej vyvolávají, příznaky, které jej provází, dále jednotlivá stádia procesu, jeho léčbu a také prevenci. Rovněž zde bude zmíněné téma duševní hygieny, a jak se syndromem souvisí. Také v této části budou popsány profese s vyšším rizikem vzniku tohoto syndromu.
V praktické části budou vyhodnocovány studie provedených výzkumů v České republice. Dále bude vytvořen vlastní kvantitativní výzkum pomocí MBI dotazníku u respondentů z více profesí. Cílem výzkumu je zjistit míru vyhoření zkoumaných vzorků v závislosti na pohlaví, věku a délce praxe. Výsledky budou analyzovány a bude se určovat, jaká skupina je ohroženější a navrhnou se opatření, která by vedla k prevenci jeho vzniku.
Zásady pro vypracování
Prostudovat aktuální směrnici děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování.
V teoretické části bude blíže objasněna problematika syndromu vyhoření, jeho vznik a příčiny, které jej vyvolávají, příznaky, které jej provází, dále jednotlivá stádia procesu, jeho léčbu a také prevenci. Rovněž zde bude zmíněné téma duševní hygieny, a jak se syndromem souvisí. Také v této části budou popsány profese s vyšším rizikem vzniku tohoto syndromu.
V praktické části budou vyhodnocovány studie provedených výzkumů v České republice. Dále bude vytvořen vlastní kvantitativní výzkum pomocí MBI dotazníku u respondentů z více profesí. Cílem výzkumu je zjistit míru vyhoření zkoumaných vzorků v závislosti na pohlaví, věku a délce praxe. Výsledky budou analyzovány a bude se určovat, jaká skupina je ohroženější a navrhnou se opatření, která by vedla k prevenci jeho vzniku.
Seznam doporučené literatury
BEDRNOVÁ, E. a kol. Duševní hygiena a sebeřízení. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1996. ISBN 80-7079-019-9.
ČÍRTKOVÁ, L.. Policejní psychologie. 2. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2016, 320 s. ISBN 978-80-7380-581-4.
DUŠEK, Karel a Alena VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. Psyché. ISBN 978-80-247-4826-9.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2006. ISBN 978-807-4293-313.
Internal construct validity of the Shirom-Melamed Burnout Questionnaire (SMBQ)', 2012, BMC Public Health, vol. 12, no. 1, pp. 1-8. Available from: 10.1186/1471-2458-12-1.
JEKLOVÁ, M., REITMAYEROVÁ, E. Syndrom vyhoření. 1. vydání. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1..
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. 2. Rozšířené a doplněné vydání, Praha: SZÚ, 2003. ISBN 978-80-7367-299-7.
Kebza, V., Šolcová, I. Burnout syndrom: teoretická východiska, diagnostické a intervenční možnosti. Československá psychologie, 1998, ISSN: 0009-062X
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada Publishing, 1994. ISBN 80-7169-121- 6.
KUBEŠ, Marián a Ľubica ŠEBESTOVÁ. 360stupňová zpětná vazba jako nástroj rozvoje lidí. Praha: Grada, 2008. Manažer. Management. ISBN 978-80-247-2314-3.
MÍČEK, L. Duševní hygiena. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
MLČÁK, Z. Potenciální zdroje stresu v sociální práci a jejich zvládání, In.: Sociální práce, 3/2005.
POTTEROVÁ, B. A. Jak se bránit pracovnímu vyčerpání. "Pracovní vyhoření" \textendash příčiny a východiska. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-211-3.
PTÁČEK, R., Jiří Raboch, Vladimír Klebza a kolektiv. Burnout syndrom jako mezioborový jev, 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, ISBN 978-80-247-5114-6.
PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 798-80-7367-381- 9.
RUSH, M. D. Syndrom vyhoření. 1. vydání. Praha: Návrat domů, 2003. ISBN 80-7255-074-8.
STOCK, CH. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1. vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3553-5.
ŠVINGALOVÁ, D. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. 1. vydání. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-105-8.
ŠKODA J., DOULÍK P. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2016. ISBN 978-80-7414-992-4
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. PORTÁL s. r. o. , 2007. ISBN 8026206444, 9788026206446
Edukační laboratoř: Výzkum potvrdil, že 61 procent předškolních pedagogů je ohroženo syndromem vyhoření [online]. Dostupné z: https://www.edukacnilaborator.cz/novinky/vyzkum-potvrdil-ze-61-procent-predskolnich-pedagogu-je-ohrozeno-syndromem-vyhoreni?
Seznam doporučené literatury
BEDRNOVÁ, E. a kol. Duševní hygiena a sebeřízení. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1996. ISBN 80-7079-019-9.
ČÍRTKOVÁ, L.. Policejní psychologie. 2. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2016, 320 s. ISBN 978-80-7380-581-4.
DUŠEK, Karel a Alena VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. Psyché. ISBN 978-80-247-4826-9.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2006. ISBN 978-807-4293-313.
Internal construct validity of the Shirom-Melamed Burnout Questionnaire (SMBQ)', 2012, BMC Public Health, vol. 12, no. 1, pp. 1-8. Available from: 10.1186/1471-2458-12-1.
JEKLOVÁ, M., REITMAYEROVÁ, E. Syndrom vyhoření. 1. vydání. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1..
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. 2. Rozšířené a doplněné vydání, Praha: SZÚ, 2003. ISBN 978-80-7367-299-7.
Kebza, V., Šolcová, I. Burnout syndrom: teoretická východiska, diagnostické a intervenční možnosti. Československá psychologie, 1998, ISSN: 0009-062X
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada Publishing, 1994. ISBN 80-7169-121- 6.
KUBEŠ, Marián a Ľubica ŠEBESTOVÁ. 360stupňová zpětná vazba jako nástroj rozvoje lidí. Praha: Grada, 2008. Manažer. Management. ISBN 978-80-247-2314-3.
MÍČEK, L. Duševní hygiena. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
MLČÁK, Z. Potenciální zdroje stresu v sociální práci a jejich zvládání, In.: Sociální práce, 3/2005.
POTTEROVÁ, B. A. Jak se bránit pracovnímu vyčerpání. "Pracovní vyhoření" \textendash příčiny a východiska. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-211-3.
PTÁČEK, R., Jiří Raboch, Vladimír Klebza a kolektiv. Burnout syndrom jako mezioborový jev, 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, ISBN 978-80-247-5114-6.
PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 798-80-7367-381- 9.
RUSH, M. D. Syndrom vyhoření. 1. vydání. Praha: Návrat domů, 2003. ISBN 80-7255-074-8.
STOCK, CH. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1. vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3553-5.
ŠVINGALOVÁ, D. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. 1. vydání. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-105-8.
ŠKODA J., DOULÍK P. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2016. ISBN 978-80-7414-992-4
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. PORTÁL s. r. o. , 2007. ISBN 8026206444, 9788026206446
Edukační laboratoř: Výzkum potvrdil, že 61 procent předškolních pedagogů je ohroženo syndromem vyhoření [online]. Dostupné z: https://www.edukacnilaborator.cz/novinky/vyzkum-potvrdil-ze-61-procent-predskolnich-pedagogu-je-ohrozeno-syndromem-vyhoreni?