Bakalářská práce na téma "Metody a prostředky intervence narušené komunikační schopnosti v rodinném prostředí u dětí s mentálním postižením" má za cíl zjistit, jak rodiče pracují se svými dětmi, které jsou mentálně postižené, z hlediska intervence narušené komunikační schopnosti. Dílčími cíli je zjistit, kolik času věnují rodiče rozvoji řeči v závislosti na vzdělání rodičů, kde rodiče hledají inspiraci a v neposlední řadě jaký mají pohled na logopedickou péči. Teoretická část čerpá z odborné literatury, zaměřuje se na rodinu mentálně postiženého dítěte a na narušenou komunikační schopnost. Praktickou část tvoří výzkumné šetření, které je zaměřeno na čtyři základní kategorie, které byly definovány pomocí cílů práce. Výzkumné šetření je provedeno metodou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis on "Methods and means of intervention of impaired communication skills in the family environment for children with mental disabilities" aims to determine how parents work with children who are mentally disabled, in terms of intervention impair communication skills. The partial goal is to determine how much time parents spend on speech development depending on their parents' education, where parents look for inspiration and, last but not least, their views on speech therapy care. The theoretical part draws on the literature, focuses on the family of a mentally handicapped child and impairs communication skills. The practical part consists of a research survey, which is focused on four basic categories, which were defined using the objectives of the work. The research survey is carried out by the method of a questionnaire survey.
Klíčová slova
dítě, rodina, rodinné prostředí, mentální postižení, logopedická intervence, narušená komunikační schopnost
Klíčová slova v angličtině
child, family, family environment, mental disability, speech therapy, disturbed communication ability
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma "Metody a prostředky intervence narušené komunikační schopnosti v rodinném prostředí u dětí s mentálním postižením" má za cíl zjistit, jak rodiče pracují se svými dětmi, které jsou mentálně postižené, z hlediska intervence narušené komunikační schopnosti. Dílčími cíli je zjistit, kolik času věnují rodiče rozvoji řeči v závislosti na vzdělání rodičů, kde rodiče hledají inspiraci a v neposlední řadě jaký mají pohled na logopedickou péči. Teoretická část čerpá z odborné literatury, zaměřuje se na rodinu mentálně postiženého dítěte a na narušenou komunikační schopnost. Praktickou část tvoří výzkumné šetření, které je zaměřeno na čtyři základní kategorie, které byly definovány pomocí cílů práce. Výzkumné šetření je provedeno metodou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis on "Methods and means of intervention of impaired communication skills in the family environment for children with mental disabilities" aims to determine how parents work with children who are mentally disabled, in terms of intervention impair communication skills. The partial goal is to determine how much time parents spend on speech development depending on their parents' education, where parents look for inspiration and, last but not least, their views on speech therapy care. The theoretical part draws on the literature, focuses on the family of a mentally handicapped child and impairs communication skills. The practical part consists of a research survey, which is focused on four basic categories, which were defined using the objectives of the work. The research survey is carried out by the method of a questionnaire survey.
Klíčová slova
dítě, rodina, rodinné prostředí, mentální postižení, logopedická intervence, narušená komunikační schopnost
Klíčová slova v angličtině
child, family, family environment, mental disability, speech therapy, disturbed communication ability
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit směrnicí děkana č. 5D/2019 o vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP. Prostudovat si odbornou literaturu a relevantní zdroje vztahující se k tématu. Stanovit cíl bakalářské práce a teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se zvoleného tématu. Teoretická část se bude zaměřovat na mentální postižení, na rodiny s dětmi s mentálním postižením a v neposlední řadě na logopedickou intervenci u dětí s mentálním postižením. Cílem praktické části bude připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření na metody a prostředky intervence v rodinném prostředí u dětí s mentálním postižením. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu. Vybrat výzkumný vzorek a stanovit postup řešení. Realizovat vlastní výzkumné šetření. Dále zpracovat zjištěné údaje, na jejichž základě budou vyhodnoceny závěry práce.
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit směrnicí děkana č. 5D/2019 o vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP. Prostudovat si odbornou literaturu a relevantní zdroje vztahující se k tématu. Stanovit cíl bakalářské práce a teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se zvoleného tématu. Teoretická část se bude zaměřovat na mentální postižení, na rodiny s dětmi s mentálním postižením a v neposlední řadě na logopedickou intervenci u dětí s mentálním postižením. Cílem praktické části bude připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření na metody a prostředky intervence v rodinném prostředí u dětí s mentálním postižením. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu. Vybrat výzkumný vzorek a stanovit postup řešení. Realizovat vlastní výzkumné šetření. Dále zpracovat zjištěné údaje, na jejichž základě budou vyhodnoceny závěry práce.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024739410.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání (ve Vyšehradu první). Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 9788074297977.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7178-546-0.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80271-0378-2.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024739410.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání (ve Vyšehradu první). Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 9788074297977.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7178-546-0.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80271-0378-2.