Bakalářská práce je zaměřena na specifickou práci s dětmi s hyperkinetickou poruchou v mateřské škole. Cílem práce bylo zjistit, jaké metody jsou využívány u dětí s hyperkinetickou poruchou v mateřské škole. Práce se skládá z teoretické části, kde jsou popsány jednotlivé kapitoly vztahující se k tématu hyperkinetických poruch - vymezení, projevy, diagnostika, léčba, vzdělávání za použití odborných zdrojů. V teoretické části je vymezeno předškolní vzdělávání. Dále práce obsahuje praktickou část, kde je proveden kvalitativní výzkum pomocí rozhovoru s asistenty pedagoga a pedagogy a pozorování dětí s hyperkinetickou poruchou v prostředí mateřské školy. Rozhovory byly hodnoceny pomocí otevřeného kódování. K pozorování byl využit záznamový arch. Výzkum byl realizován ve 4 mateřských školách. Z výzkumu vyplynulo, že nejčastějšími metodami jsou trpělivost, důslednost, opakování a časté vysvětlování. Dětem s hyperkinetickou poruchou pomáhá při začlenění do kolektivu asistent pedagoga a učí je spolupracovat s ostatními dětmi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on specific work with children with hyperkinetic disorder in kindergarten. The aim of the thesis was to find out what methods are used for children with hyperkinetic disorder in kindergarten. The thesis consists of a theoretical part, where individual chapters related to the topic of hyperkinetic disorders are described - definition, manifestations, diagnostics, treatment, education using professional sources. The theoretical part defines pre-primary education. Furthermore, the thesis contains a practical part where qualitative research is carried out using interviews with teaching assistants and pedagogues and observations of children with hyperkinetic disorder in the kindergarten environment. The interviews were evaluated using open coding. The record was used for observation. The research was carried out in 4 kindergartens. Research has shown that the most common methods are patience, consistency, repetition, and frequent explanations. The assistant teacher helps children with hyperkinetic disorder to integrate into the team and teaches them to work with other children.
Bakalářská práce je zaměřena na specifickou práci s dětmi s hyperkinetickou poruchou v mateřské škole. Cílem práce bylo zjistit, jaké metody jsou využívány u dětí s hyperkinetickou poruchou v mateřské škole. Práce se skládá z teoretické části, kde jsou popsány jednotlivé kapitoly vztahující se k tématu hyperkinetických poruch - vymezení, projevy, diagnostika, léčba, vzdělávání za použití odborných zdrojů. V teoretické části je vymezeno předškolní vzdělávání. Dále práce obsahuje praktickou část, kde je proveden kvalitativní výzkum pomocí rozhovoru s asistenty pedagoga a pedagogy a pozorování dětí s hyperkinetickou poruchou v prostředí mateřské školy. Rozhovory byly hodnoceny pomocí otevřeného kódování. K pozorování byl využit záznamový arch. Výzkum byl realizován ve 4 mateřských školách. Z výzkumu vyplynulo, že nejčastějšími metodami jsou trpělivost, důslednost, opakování a časté vysvětlování. Dětem s hyperkinetickou poruchou pomáhá při začlenění do kolektivu asistent pedagoga a učí je spolupracovat s ostatními dětmi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on specific work with children with hyperkinetic disorder in kindergarten. The aim of the thesis was to find out what methods are used for children with hyperkinetic disorder in kindergarten. The thesis consists of a theoretical part, where individual chapters related to the topic of hyperkinetic disorders are described - definition, manifestations, diagnostics, treatment, education using professional sources. The theoretical part defines pre-primary education. Furthermore, the thesis contains a practical part where qualitative research is carried out using interviews with teaching assistants and pedagogues and observations of children with hyperkinetic disorder in the kindergarten environment. The interviews were evaluated using open coding. The record was used for observation. The research was carried out in 4 kindergartens. Research has shown that the most common methods are patience, consistency, repetition, and frequent explanations. The assistant teacher helps children with hyperkinetic disorder to integrate into the team and teaches them to work with other children.
Bakalářská práce bude zaměřena na specifickou práci s dětmi s hyperkinetickou poruchou v mateřské škole. Cílem práce je zjistit, jaké metody jsou využívány u dětí s hyperkinetickou poruchou v mateřské škole. Práce se bude skládat z teoretické části, kde budou popsány jednotlivé kapitoly vztahující se k tématu hyperkinetických poruch \textendash vymezení, projevy, diagnostika, léčba, vzdělávání za použití odborných zdrojů. V teoretické části bude vymezeno předškolní vzdělávání. Dále bude práce obsahovat praktickou část, kde bude proveden kvalitativní výzkum pomocí rozhovoru s asistenty pedagoga a pedagogy a pozorování dětí s hyperkinetickou poruchou v prostředí mateřské školy. Rozhovory budou hodnoceny pomocí otevřeného kódování. K pozorování bude využit záznamový arch. Výzkum bude realizován ve 4 mateřských školách. V závěru budou uvedena doporučení pro praxi na základě získaných zjištění.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na specifickou práci s dětmi s hyperkinetickou poruchou v mateřské škole. Cílem práce je zjistit, jaké metody jsou využívány u dětí s hyperkinetickou poruchou v mateřské škole. Práce se bude skládat z teoretické části, kde budou popsány jednotlivé kapitoly vztahující se k tématu hyperkinetických poruch \textendash vymezení, projevy, diagnostika, léčba, vzdělávání za použití odborných zdrojů. V teoretické části bude vymezeno předškolní vzdělávání. Dále bude práce obsahovat praktickou část, kde bude proveden kvalitativní výzkum pomocí rozhovoru s asistenty pedagoga a pedagogy a pozorování dětí s hyperkinetickou poruchou v prostředí mateřské školy. Rozhovory budou hodnoceny pomocí otevřeného kódování. K pozorování bude využit záznamový arch. Výzkum bude realizován ve 4 mateřských školách. V závěru budou uvedena doporučení pro praxi na základě získaných zjištění.
Seznam doporučené literatury
CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014, 118 s. ISBN 9788026206217.
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007.
JENETT, Wolfdieter. ADHD: Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Edika, 2013, 192 s. ISBN 978-80-266-0158-6.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Legislativa ADHD pro školy a poradny. Praha: Raabe, 2015, 131 s. ISBN 978-80-7496-167-0.
MAZÁNKOVÁ, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál, 2018, 119 s. ISBN 9788026213659.Začátek formuláře
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠKRDLÍKOVÁ, Petra. Hyperaktivní předškoláci: výchova a vzdělávání dětí s ADHD. Praha: Portál, 2015, 137 s. ISBN 9788026209287.
WINTER, Britta. Jak na ADHD a problémy s pozorností: praktické tipy pro každý den. Brno: Edika, 2018, 131 s. ISBN 9788026613046.
Seznam doporučené literatury
CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014, 118 s. ISBN 9788026206217.
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007.
JENETT, Wolfdieter. ADHD: Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Edika, 2013, 192 s. ISBN 978-80-266-0158-6.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Legislativa ADHD pro školy a poradny. Praha: Raabe, 2015, 131 s. ISBN 978-80-7496-167-0.
MAZÁNKOVÁ, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál, 2018, 119 s. ISBN 9788026213659.Začátek formuláře
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠKRDLÍKOVÁ, Petra. Hyperaktivní předškoláci: výchova a vzdělávání dětí s ADHD. Praha: Portál, 2015, 137 s. ISBN 9788026209287.
WINTER, Britta. Jak na ADHD a problémy s pozorností: praktické tipy pro každý den. Brno: Edika, 2018, 131 s. ISBN 9788026613046.