Disertační práce je věnována problematice derivace a kompozice ve vyučování českému jazyku na základních a středních školách.
Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je charakterizována slovotvorba jako lingvistická disciplína, jsou vymezeny základní pojmy týkající se dané problematiky a je specifikováno slovotvorné učivo a popsáno jeho pojetí v kurikulárních dokumentech. Následně jsou charakterizovány učebnice českého jazyka pro základní a střední školy a teoreticky vymezeny a uchopeny některé problematické slovotvorné jevy, s nimiž se při popisu slovotvorného systému češtiny a i při výuce učiva o tvoření slov lze setkat.
Praktická část je věnována analýze slovotvorného učiva (resp. učiva o derivaci a kompozici) v učebnicích českého jazyka pro základní a střední školy, analýze veřejně přístupných pracovních listů věnovaných tvoření slov v češtině a jejich klasifikaci na základě vytvořené typologie. Následuje vyhodnocení výzkumu provedeného formou didaktického testu u žáků základních a středních škol a studentů vysokých škol a zaměřeného na zjišťování jejich znalostí z oblasti stavby slova a tvoření slov a vyhodnocení dotazníkového šetření mezi učiteli českého jazyka, pomocí něhož bylo zjišťováno, jakým způsobem učitelé přistupují ke slovotvornému učivu a výuce slovotvorby. Součástí praktické části práce jsou také návrhy možností, jak s problematickými jevy při výuce učiva o slovotvorbě pracovat.
Anotace v angličtině
The dissertation is devoted to the issue of derivation and composition in teaching Czech language at primary and secondary schools.
The work is divided into two parts. The theoretical part characterizes word formation as a linguistic discipline, defines the basic concepts related to the issue and specifies the word formation curriculum and describes its concept in curricular documents. Subsequently, Czech language textbooks for primary and secondary schools are characterized and some problematic word-forming phenomena are theoretically defined and grasped, which can be encountered in the description of the Czech word-formation system and in the teaching of word formation
The practical part is devoted to the analysis of word-formation curriculum (or curriculum on derivation and composition) in Czech language textbooks for primary and secondary schools, analysis of publicly accessible worksheets devoted to word formation in Czech and their classification based on the established typology. This is followed by an evaluation of research carried out in the form of a didactic test for primary and secondary school pupils and university students focused on finding out their knowledge of word structure and word formation and an evaluation of a questionnaire survey among Czech language teachers to find out how teachers approach word-formation curriculum and teaching word formation. Part of the practical part of the work are also suggestions for ways to work with problematic phenomena in teaching word-formation.
Klíčová slova
tvoření slov, vyučování českého jazyka, derivace, kompozice, slovotvorný rozbor, učebnice českého jazyka, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
word formation, Czech language teaching, derivation, composition, word formation analysis, czech language textbook, worksheets
Rozsah průvodní práce
220 s., přílohy - 82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce je věnována problematice derivace a kompozice ve vyučování českému jazyku na základních a středních školách.
Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je charakterizována slovotvorba jako lingvistická disciplína, jsou vymezeny základní pojmy týkající se dané problematiky a je specifikováno slovotvorné učivo a popsáno jeho pojetí v kurikulárních dokumentech. Následně jsou charakterizovány učebnice českého jazyka pro základní a střední školy a teoreticky vymezeny a uchopeny některé problematické slovotvorné jevy, s nimiž se při popisu slovotvorného systému češtiny a i při výuce učiva o tvoření slov lze setkat.
Praktická část je věnována analýze slovotvorného učiva (resp. učiva o derivaci a kompozici) v učebnicích českého jazyka pro základní a střední školy, analýze veřejně přístupných pracovních listů věnovaných tvoření slov v češtině a jejich klasifikaci na základě vytvořené typologie. Následuje vyhodnocení výzkumu provedeného formou didaktického testu u žáků základních a středních škol a studentů vysokých škol a zaměřeného na zjišťování jejich znalostí z oblasti stavby slova a tvoření slov a vyhodnocení dotazníkového šetření mezi učiteli českého jazyka, pomocí něhož bylo zjišťováno, jakým způsobem učitelé přistupují ke slovotvornému učivu a výuce slovotvorby. Součástí praktické části práce jsou také návrhy možností, jak s problematickými jevy při výuce učiva o slovotvorbě pracovat.
Anotace v angličtině
The dissertation is devoted to the issue of derivation and composition in teaching Czech language at primary and secondary schools.
The work is divided into two parts. The theoretical part characterizes word formation as a linguistic discipline, defines the basic concepts related to the issue and specifies the word formation curriculum and describes its concept in curricular documents. Subsequently, Czech language textbooks for primary and secondary schools are characterized and some problematic word-forming phenomena are theoretically defined and grasped, which can be encountered in the description of the Czech word-formation system and in the teaching of word formation
The practical part is devoted to the analysis of word-formation curriculum (or curriculum on derivation and composition) in Czech language textbooks for primary and secondary schools, analysis of publicly accessible worksheets devoted to word formation in Czech and their classification based on the established typology. This is followed by an evaluation of research carried out in the form of a didactic test for primary and secondary school pupils and university students focused on finding out their knowledge of word structure and word formation and an evaluation of a questionnaire survey among Czech language teachers to find out how teachers approach word-formation curriculum and teaching word formation. Part of the practical part of the work are also suggestions for ways to work with problematic phenomena in teaching word-formation.
Klíčová slova
tvoření slov, vyučování českého jazyka, derivace, kompozice, slovotvorný rozbor, učebnice českého jazyka, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
word formation, Czech language teaching, derivation, composition, word formation analysis, czech language textbook, worksheets
Zásady pro vypracování
Důkladně bude prostudována dostupná domácí odborná literatura věnovaná slovotvorbě a didaktice českého jazyka. Bude přihlédnuto i k pracím slovenské jazykovědy, které se zabývají slovotvorbou.
Na základě prostudované odborné literatury bude následně napsán text teoretické části DP.
V další části DP bude provedena analýza aktuálně užívaných učebnic českého jazyka pro základní a střední školy.
Na základě studia odborné literatury a zkušeností z praxe bude vytvořena typologie pracovních listů užívaných při výuce českého jazyka na základních a středních školách a následně bude provedena analýza veřejně přístupných pracovních listů (v elektronické podobě).
Pro účely výzkumu bude sestaven didaktický test pro žáky základních a středních škol a studenty vysokých škol a dotazník pro učitele českého jazyka působící na základních a středních školách
Výsledky všech analýz budou vyhodnoceny, zpracovány a interpretovány, na jejich základě budou stanoveny závěry a zformulovány návrhy a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Důkladně bude prostudována dostupná domácí odborná literatura věnovaná slovotvorbě a didaktice českého jazyka. Bude přihlédnuto i k pracím slovenské jazykovědy, které se zabývají slovotvorbou.
Na základě prostudované odborné literatury bude následně napsán text teoretické části DP.
V další části DP bude provedena analýza aktuálně užívaných učebnic českého jazyka pro základní a střední školy.
Na základě studia odborné literatury a zkušeností z praxe bude vytvořena typologie pracovních listů užívaných při výuce českého jazyka na základních a středních školách a následně bude provedena analýza veřejně přístupných pracovních listů (v elektronické podobě).
Pro účely výzkumu bude sestaven didaktický test pro žáky základních a středních škol a studenty vysokých škol a dotazník pro učitele českého jazyka působící na základních a středních školách
Výsledky všech analýz budou vyhodnoceny, zpracovány a interpretovány, na jejich základě budou stanoveny závěry a zformulovány návrhy a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BOZDĚCHOVÁ, Ivana. Tvoření slov skládáním. Praha: Institut sociálních vztahů, 1995.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování. 2., upravené vydání. Praha: SPN \textendash ped. nakl., 1998.
Čeština doma a ve světě. Školská jazykovědná terminologie. Praha: FF UK, 1997, 5 (2).
DOKULIL, Miloš. Tvoření slov v češtině 1: Teorie odvozování slov. Praha: Nakladatelství československé akademie věd, 1962.
DOKULIL, Miloš a kol. Mluvnice češtiny. (1), Fonetika, fonologie, morfonologie a morfemika, tvoření slov. Praha: Academia, 1986.
HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ: Díl II. Jazyková výchova. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ: Díl I. Část obecná. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
HÁJKOVÁ, Eva a Svatava MACHOVÁ, ed. Školská jazykovědná terminologie: sborník z konference konané dne 29. listopadu 2001 na Univerzitě Karlově v Praze - Pedagogické fakultě. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002.
MITTER, Patrik. Složená hybridní substantiva s prvním komponentem cizího původu v češtině. Acta Universitatis Purkynianae č. 95. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2003.
MITTER, Patrik. Kompozice v kontextu současné češtiny. Acta Universitatis Purkynianae č. 144. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2006.
MITTER, Patrik. Hybridní složeniny s prvním komponentem domácího původu v současné češtině. Acta Universitatis Purkynianae č. 144. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2008.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998.
ŠMILAUER, Vladimír. Novočeské tvoření slov. Praha: SPN, 1971.
Seznam doporučené literatury
BOZDĚCHOVÁ, Ivana. Tvoření slov skládáním. Praha: Institut sociálních vztahů, 1995.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování. 2., upravené vydání. Praha: SPN \textendash ped. nakl., 1998.
Čeština doma a ve světě. Školská jazykovědná terminologie. Praha: FF UK, 1997, 5 (2).
DOKULIL, Miloš. Tvoření slov v češtině 1: Teorie odvozování slov. Praha: Nakladatelství československé akademie věd, 1962.
DOKULIL, Miloš a kol. Mluvnice češtiny. (1), Fonetika, fonologie, morfonologie a morfemika, tvoření slov. Praha: Academia, 1986.
HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ: Díl II. Jazyková výchova. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ: Díl I. Část obecná. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
HÁJKOVÁ, Eva a Svatava MACHOVÁ, ed. Školská jazykovědná terminologie: sborník z konference konané dne 29. listopadu 2001 na Univerzitě Karlově v Praze - Pedagogické fakultě. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002.
MITTER, Patrik. Složená hybridní substantiva s prvním komponentem cizího původu v češtině. Acta Universitatis Purkynianae č. 95. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2003.
MITTER, Patrik. Kompozice v kontextu současné češtiny. Acta Universitatis Purkynianae č. 144. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2006.
MITTER, Patrik. Hybridní složeniny s prvním komponentem domácího původu v současné češtině. Acta Universitatis Purkynianae č. 144. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2008.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998.
ŠMILAUER, Vladimír. Novočeské tvoření slov. Praha: SPN, 1971.