Předkládaná diplomová práce zpracovává prostřednictvím akčního výzkumu téma aktivizujících metod a klíčových kompetencí ve vzdělávání. Cílem předkládané práce bylo zjistit vliv rozličných alternativních výukových metod na rozvoj zvolených klíčových kompetencí (kompetence komunikativní a k řešení problémů) u studentů gymnázia. Práci lze chápat jako vzorníček úkolů určených především studentům na gymnáziu. Provedený výzkum může rovněž posloužit jako výchozí bod dalšího bádání v oblasti zvolených, ale i zbývajících klíčových kompetencí, případně v oblasti dovedností.
Anotace v angličtině
This diploma thesis shows thanks to action research topic of activating methods and key competencies in high school education. My goal was to find out the influence of alternative teaching methods on the development of selected key competencies (problem solving competency, communication competence) during lessons at secondary school. The thesis can be also used as a list of assignments, which can be used in daily praxis at high school. Even more the research can be starting point of other research in this or similar field of study.
Klíčová slova
Klíčové kompetence, kompetence k řešení problémů, komunikační kompetence, aktivizující metody
Klíčová slova v angličtině
Key competencies, problem solving competency, communication competence, activating methods
Rozsah průvodní práce
55
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce zpracovává prostřednictvím akčního výzkumu téma aktivizujících metod a klíčových kompetencí ve vzdělávání. Cílem předkládané práce bylo zjistit vliv rozličných alternativních výukových metod na rozvoj zvolených klíčových kompetencí (kompetence komunikativní a k řešení problémů) u studentů gymnázia. Práci lze chápat jako vzorníček úkolů určených především studentům na gymnáziu. Provedený výzkum může rovněž posloužit jako výchozí bod dalšího bádání v oblasti zvolených, ale i zbývajících klíčových kompetencí, případně v oblasti dovedností.
Anotace v angličtině
This diploma thesis shows thanks to action research topic of activating methods and key competencies in high school education. My goal was to find out the influence of alternative teaching methods on the development of selected key competencies (problem solving competency, communication competence) during lessons at secondary school. The thesis can be also used as a list of assignments, which can be used in daily praxis at high school. Even more the research can be starting point of other research in this or similar field of study.
Klíčová slova
Klíčové kompetence, kompetence k řešení problémů, komunikační kompetence, aktivizující metody
Klíčová slova v angličtině
Key competencies, problem solving competency, communication competence, activating methods
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude čítat dvě části. První část, teoretická, bude rešerší problematiky metodologie, klíčových kompetencí jedince, alternativních výukových metod a individualizace výuky. Druhá část, praktická, bude realizována prostřednictvím akčního výzkumu; metoda pozorování. Hlavním cílem práce je zjistit vliv rozličných alternativních výukových metod na rozvoj klíčových kompetencí (komunikační dovednosti a schopnost řešit problémy) studentů gymnázia. Provedený výzkum může posloužit v pedagogické praxi jako ukazatel vhodnosti zvolených výukových metod a jejich možné efektivity vzhledem k výuce studentů gymnázia.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude čítat dvě části. První část, teoretická, bude rešerší problematiky metodologie, klíčových kompetencí jedince, alternativních výukových metod a individualizace výuky. Druhá část, praktická, bude realizována prostřednictvím akčního výzkumu; metoda pozorování. Hlavním cílem práce je zjistit vliv rozličných alternativních výukových metod na rozvoj klíčových kompetencí (komunikační dovednosti a schopnost řešit problémy) studentů gymnázia. Provedený výzkum může posloužit v pedagogické praxi jako ukazatel vhodnosti zvolených výukových metod a jejich možné efektivity vzhledem k výuce studentů gymnázia.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan; Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
ČAPEK, Robert; Moderní didaktika:Lexikon výukových a hodnoticích metod, Praha: Grada 2015.
Kolektiv autorů, The role of the key competencies in enhancing students' motivation to finish their studies, in: Agronomy Series of Scientific Research / Lucrari Stiintifice Seria Agronomie. 2015, Vol. 58 Issue 1, p245-248.
VETEŠKA, Jaroslav; TURECKIOVÁ Michaela; Kompetence ve vzdělávání,Praha: Grada 2008.
VYDROVÁ, Janka; Student´s key competencies required for applicability in practice – students' point of view, in: Scientific Papers of the University of Pardubice. Series D, Faculty of Economics & Administration. 2018, Vol. 26 Issue 44, p245-256.
WALL, Kate, Akční výzkum je věcí profesní odvahy: rozhovor s kate wall, in: Studia Paedagogica; 2015, Vol. 20 Issue 2, p127-133.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan; Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
ČAPEK, Robert; Moderní didaktika:Lexikon výukových a hodnoticích metod, Praha: Grada 2015.
Kolektiv autorů, The role of the key competencies in enhancing students' motivation to finish their studies, in: Agronomy Series of Scientific Research / Lucrari Stiintifice Seria Agronomie. 2015, Vol. 58 Issue 1, p245-248.
VETEŠKA, Jaroslav; TURECKIOVÁ Michaela; Kompetence ve vzdělávání,Praha: Grada 2008.
VYDROVÁ, Janka; Student´s key competencies required for applicability in practice – students' point of view, in: Scientific Papers of the University of Pardubice. Series D, Faculty of Economics & Administration. 2018, Vol. 26 Issue 44, p245-256.
WALL, Kate, Akční výzkum je věcí profesní odvahy: rozhovor s kate wall, in: Studia Paedagogica; 2015, Vol. 20 Issue 2, p127-133.