Tato bakalářská práce je zaměřena na volný čas dětí s mentálním postižením a jeho problematiku a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku mentálního postižení, příčiny vzniku, klasifikaci, specifika výchovy a vzdělávání žáků s mentálním postižením a možnosti ústavní péče u lidí s hendikepem. Dále je zde charakterakterizován volný čas a důležitost jeho smysluplného trávení jak u dětí zdravých, tak hendikepovaných. Praktická část popisuje použité metody a cíl výzkumu, způsoby jeho dosažení a zvolené respondenty. Cílem práce bude zjistit současný stav možností náplně volného času dětí s mentálním postižením v Ústeckém kraji.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on the free time of children with mental disabilities and the issues associated with these disabilities. The thesis itself is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on the characteristics of mental disabilities, the causes of their occurrence, classification, the specifics of upbringing and education of students with mental disabilities, and the possibilities of institutional care for people with handicaps. Furthermore, free time and the importance of its meaningful use in both healthy and handicapped children are characterized here. The practical part describes the methods used and the aim of the research, the ways of achieving it, and the selected respondents. The work will aim to find out the current state of possibilities for filling free time for children with mental disabilities in the region of Ústí nad Labem.
Klíčová slova
dítě, mentální postižení, volný čas, zájmy, volnočasové a zájmové instituce
Klíčová slova v angličtině
child, mental disability, leisure time, interests, leisure and interest institutions
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na volný čas dětí s mentálním postižením a jeho problematiku a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku mentálního postižení, příčiny vzniku, klasifikaci, specifika výchovy a vzdělávání žáků s mentálním postižením a možnosti ústavní péče u lidí s hendikepem. Dále je zde charakterakterizován volný čas a důležitost jeho smysluplného trávení jak u dětí zdravých, tak hendikepovaných. Praktická část popisuje použité metody a cíl výzkumu, způsoby jeho dosažení a zvolené respondenty. Cílem práce bude zjistit současný stav možností náplně volného času dětí s mentálním postižením v Ústeckém kraji.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on the free time of children with mental disabilities and the issues associated with these disabilities. The thesis itself is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on the characteristics of mental disabilities, the causes of their occurrence, classification, the specifics of upbringing and education of students with mental disabilities, and the possibilities of institutional care for people with handicaps. Furthermore, free time and the importance of its meaningful use in both healthy and handicapped children are characterized here. The practical part describes the methods used and the aim of the research, the ways of achieving it, and the selected respondents. The work will aim to find out the current state of possibilities for filling free time for children with mental disabilities in the region of Ústí nad Labem.
Klíčová slova
dítě, mentální postižení, volný čas, zájmy, volnočasové a zájmové instituce
Klíčová slova v angličtině
child, mental disability, leisure time, interests, leisure and interest institutions
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit současný stav možností náplně volného času dětí s mentálním postižením v Ústeckém kraji. Teoretická část se bude zabývat volným časem, problematikou mentálního postižení a možnostmi využití volného času pro tyto děti. Empirická část bude mít charakter kvantitativního výzkumu za použití dotazníků, určených pro rodiče žáků praktických a speciálních škol v Ústeckém kraji. V závěru bude zhodnocena situace, zda rodiče s dětmi nabízených možností trávení volného času využívají a zda je nabídka dostatečná. Získané poznatky by mohly posloužit jako zpětná vazba institucím nabízející tyto volnočasové aktivity a také jako případný návrh nabídku rozšířit. Práce by mohla být inspirací pro pedagogy, kteří se pohybují ve sféře volnočasových aktivit dětí s mentálním postižením.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit současný stav možností náplně volného času dětí s mentálním postižením v Ústeckém kraji. Teoretická část se bude zabývat volným časem, problematikou mentálního postižení a možnostmi využití volného času pro tyto děti. Empirická část bude mít charakter kvantitativního výzkumu za použití dotazníků, určených pro rodiče žáků praktických a speciálních škol v Ústeckém kraji. V závěru bude zhodnocena situace, zda rodiče s dětmi nabízených možností trávení volného času využívají a zda je nabídka dostatečná. Získané poznatky by mohly posloužit jako zpětná vazba institucím nabízející tyto volnočasové aktivity a také jako případný návrh nabídku rozšířit. Práce by mohla být inspirací pro pedagogy, kteří se pohybují ve sféře volnočasových aktivit dětí s mentálním postižením.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
KVAPILÍK, Josef a Marie ČERNÁ. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Avicenum, 1990. Život a zdraví (Avicenum). ISBN 80-201-0019-9.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 4. uprav. vyd. Praha: SPN, 1980. Knižnice speciální pedagogiky.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.
VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-901737-9-9.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
KVAPILÍK, Josef a Marie ČERNÁ. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Avicenum, 1990. Život a zdraví (Avicenum). ISBN 80-201-0019-9.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 4. uprav. vyd. Praha: SPN, 1980. Knižnice speciální pedagogiky.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.
VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-901737-9-9.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9.