Bakalářská práce se věnuje procesu přípravy dětí z dětských domovů na vstup do samostatného života. Teoretická část je zaměřena na rodinu a její význam pro správný vývoj dítěte a ústavní péči v České republice. Bude zde rovněž uvedena charakteristika dětského domova. Poslední kapitola teoretické části se věnuje problematice přípravy dětí na odchod z dětského domova, ale také otázkám legislativy, podpory a péče dětí opouštějících tuto ústavní výchovu. Praktická část zahrnuje popis a výsledky výzkumného šetření z oblasti přípravy dětí z některých dětských domovů v Ústeckém kraji na vstup do samostatného života.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the process which prepares children from children's homes to enter independent life. The theoretical part is focused on family and its significance for the correct development of a child and institutional care in the Czech Republic. The characteristics of a children's home will also be listed here. The last chapter of the theoretical part deals with the problematics of preparing children to leave a children's home but also with the legislative issues, support and care for children leaving this institutional care. The practical part includes the description and results of the research from the area of preparation of children from a few children's homes in the Ústí Region to enter independent life.
Klíčová slova
Dětský domov, rodina, ústavní výchova, odchod z dětského domova, příprava na samostatný život
Klíčová slova v angličtině
Children's home, family, institutional care, leave from children's home, preparation for independent life
Rozsah průvodní práce
56
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje procesu přípravy dětí z dětských domovů na vstup do samostatného života. Teoretická část je zaměřena na rodinu a její význam pro správný vývoj dítěte a ústavní péči v České republice. Bude zde rovněž uvedena charakteristika dětského domova. Poslední kapitola teoretické části se věnuje problematice přípravy dětí na odchod z dětského domova, ale také otázkám legislativy, podpory a péče dětí opouštějících tuto ústavní výchovu. Praktická část zahrnuje popis a výsledky výzkumného šetření z oblasti přípravy dětí z některých dětských domovů v Ústeckém kraji na vstup do samostatného života.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the process which prepares children from children's homes to enter independent life. The theoretical part is focused on family and its significance for the correct development of a child and institutional care in the Czech Republic. The characteristics of a children's home will also be listed here. The last chapter of the theoretical part deals with the problematics of preparing children to leave a children's home but also with the legislative issues, support and care for children leaving this institutional care. The practical part includes the description and results of the research from the area of preparation of children from a few children's homes in the Ústí Region to enter independent life.
Klíčová slova
Dětský domov, rodina, ústavní výchova, odchod z dětského domova, příprava na samostatný život
Klíčová slova v angličtině
Children's home, family, institutional care, leave from children's home, preparation for independent life
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude řešit problematiku mladistvých, kteří po dosažení zletilosti odcházejí z dětských domovů a jejich schopnost integrace do běžného života. Bakalářská práce bude rozdělena do dvou částí. Teoretická část bude pojednávat o přehledném shrnutí základních poznatků a pojmů souvisejících s problematikou dětí v dětských domovech za využití odborné literatury. Zabývat se bude charakteristikou rodiny a jednotlivými typy školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Součástí této práce je zároveň definování pojmu "dětský domov" a jeho klientely. Další část se bude již konkrétněji zabývat odchodem dítěte z dětského domova a jeho připravenosti na samostatný život. Část práce bude věnována také projektům a nadacím podporující sociální i ekonomickou inkluzi v podobě uplatnění na trhu práce, funkční a finanční gramotnosti a získání samostatného bydlení a začlenění se do běžného života. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda a jakým způsobem jsou děti z dětských domovů připraveni na integraci do samostatného života po dosažení zletilosti a po ukončení studia.
Zpracování empirické části bude probíhat formou kvalitativního výzkumu, ke sběru dat bude využita metoda polostruktovaného rozhovoru, kde dotazováni budou dospívající děti z dětských domovů v Ústeckém kraji ve věku 17-19 let.
Výsledky výzkumného šetření mohou být použity v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude řešit problematiku mladistvých, kteří po dosažení zletilosti odcházejí z dětských domovů a jejich schopnost integrace do běžného života. Bakalářská práce bude rozdělena do dvou částí. Teoretická část bude pojednávat o přehledném shrnutí základních poznatků a pojmů souvisejících s problematikou dětí v dětských domovech za využití odborné literatury. Zabývat se bude charakteristikou rodiny a jednotlivými typy školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Součástí této práce je zároveň definování pojmu "dětský domov" a jeho klientely. Další část se bude již konkrétněji zabývat odchodem dítěte z dětského domova a jeho připravenosti na samostatný život. Část práce bude věnována také projektům a nadacím podporující sociální i ekonomickou inkluzi v podobě uplatnění na trhu práce, funkční a finanční gramotnosti a získání samostatného bydlení a začlenění se do běžného života. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda a jakým způsobem jsou děti z dětských domovů připraveni na integraci do samostatného života po dosažení zletilosti a po ukončení studia.
Zpracování empirické části bude probíhat formou kvalitativního výzkumu, ke sběru dat bude využita metoda polostruktovaného rozhovoru, kde dotazováni budou dospívající děti z dětských domovů v Ústeckém kraji ve věku 17-19 let.
Výsledky výzkumného šetření mohou být použity v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-504-2.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
MÜHLPACHR, Pavel. Vývoj ústavní péče: (filosoficko-historický pohled). Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2512-3.
MYŠKOVÁ, Lucie. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče a standardy kvality služeb ambulantních středisek výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2018. ISBN 978-80-7481-222-4.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-504-2.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
MÜHLPACHR, Pavel. Vývoj ústavní péče: (filosoficko-historický pohled). Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2512-3.
MYŠKOVÁ, Lucie. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče a standardy kvality služeb ambulantních středisek výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2018. ISBN 978-80-7481-222-4.