Bakalářská práce bude zaměřena na efektivitu pedagogické komunikace s žáky na základních školách speciálních. Teoretická východiska práce budou vycházet z relevantních poznatků v oblasti komunikace, sociální interakce a v oblasti vzdělávání žáků na základních speciálních školách. Praktická část práce bude realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření. Efektivita pedagogické komunikace bude pozorována v průběhu výuky prostřednictvím hodnocení komunikačních projevů. Daná pozorování budou doplněna o rozhovory s pozorovanými pedagogy a žáky. Cílem výzkumu bude nalezení možností pro zefektivnění komunikace mezi pedagogem a žákem. Získaná data budou analyzována metodou otevřeného a axiálního kódování. Výstupem práce budou závěry a konkrétní doporučení, jež mohou pedagogové využít v praxi při jejich vlastní komunikaci s žáky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the effectiveness of pedagogical communication with students at special elementary schools. The theoretical resource will be based on relevant findings in the field of communication, social interaction, and in the field of special elementary school education. The practical part will be done through qualitative research. The effectiveness of pedagogical communication will be observed during tuition through evaluation of communication. A discussion with observed teachers and students will be added to those observations. The aim of this research is to find options for streamlining the communication between teacher and student. Earned information will be analysed by the method of open coding and axial coding. The outcome of this thesis will bet the conclusions and concrete recommendation that teachers can use in their communication with students.
Klíčová slova
komunikace, sociální interakce, pedagogická komunikace, speciální škola, speciální vzdělávací potřeby, osobnost pedagoga
Klíčová slova v angličtině
communication, social interaction, pedagogical communication, special school, special educational needs, teacher's personality
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce bude zaměřena na efektivitu pedagogické komunikace s žáky na základních školách speciálních. Teoretická východiska práce budou vycházet z relevantních poznatků v oblasti komunikace, sociální interakce a v oblasti vzdělávání žáků na základních speciálních školách. Praktická část práce bude realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření. Efektivita pedagogické komunikace bude pozorována v průběhu výuky prostřednictvím hodnocení komunikačních projevů. Daná pozorování budou doplněna o rozhovory s pozorovanými pedagogy a žáky. Cílem výzkumu bude nalezení možností pro zefektivnění komunikace mezi pedagogem a žákem. Získaná data budou analyzována metodou otevřeného a axiálního kódování. Výstupem práce budou závěry a konkrétní doporučení, jež mohou pedagogové využít v praxi při jejich vlastní komunikaci s žáky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the effectiveness of pedagogical communication with students at special elementary schools. The theoretical resource will be based on relevant findings in the field of communication, social interaction, and in the field of special elementary school education. The practical part will be done through qualitative research. The effectiveness of pedagogical communication will be observed during tuition through evaluation of communication. A discussion with observed teachers and students will be added to those observations. The aim of this research is to find options for streamlining the communication between teacher and student. Earned information will be analysed by the method of open coding and axial coding. The outcome of this thesis will bet the conclusions and concrete recommendation that teachers can use in their communication with students.
Klíčová slova
komunikace, sociální interakce, pedagogická komunikace, speciální škola, speciální vzdělávací potřeby, osobnost pedagoga
Klíčová slova v angličtině
communication, social interaction, pedagogical communication, special school, special educational needs, teacher's personality
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na efektivitu pedagogické komunikace s žáky na základních školách speciálních. Teoretická východiska práce budou vycházet z relevantních poznatků v oblasti komunikace, sociální interakce a v oblasti vzdělávání žáků na základních speciálních školách. Praktická část práce bude realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření. Efektivita pedagogické komunikace bude pozorována v průběhu výuky prostřednictvím hodnocení komunikačních projevů. Daná pozorování budou doplněna o rozhovory s pozorovanými pedagogy a žáky. Cílem výzkumu bude nalezení možností pro zefektivnění komunikace mezi pedagogem a žákem. Získaná data budou analyzována metodou otevřeného a axiálního kódování. Výstupem práce budou závěry a konkrétní doporučení, jež mohou pedagogové využít v praxi při jejich vlastní komunikaci s žáky.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na efektivitu pedagogické komunikace s žáky na základních školách speciálních. Teoretická východiska práce budou vycházet z relevantních poznatků v oblasti komunikace, sociální interakce a v oblasti vzdělávání žáků na základních speciálních školách. Praktická část práce bude realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření. Efektivita pedagogické komunikace bude pozorována v průběhu výuky prostřednictvím hodnocení komunikačních projevů. Daná pozorování budou doplněna o rozhovory s pozorovanými pedagogy a žáky. Cílem výzkumu bude nalezení možností pro zefektivnění komunikace mezi pedagogem a žákem. Získaná data budou analyzována metodou otevřeného a axiálního kódování. Výstupem práce budou závěry a konkrétní doporučení, jež mohou pedagogové využít v praxi při jejich vlastní komunikaci s žáky.
Seznam doporučené literatury
1. ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2993-0.
2. JANOUŠEK, Jaromír. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. Psyché. ISBN 978-80-247-1594-0.
3. MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
4. NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha: Grada, 2005. Pedagogika. ISBN 80-247-0738-1.
5. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
6. ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK a Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9529-8.
7. ŠTĚPANÍK, Jaroslav. Umění jednat s lidmi: cesta k úspěchu. Praha: Grada, 2003. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-0530-3.
Seznam doporučené literatury
1. ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2993-0.
2. JANOUŠEK, Jaromír. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. Psyché. ISBN 978-80-247-1594-0.
3. MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
4. NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha: Grada, 2005. Pedagogika. ISBN 80-247-0738-1.
5. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
6. ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK a Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9529-8.
7. ŠTĚPANÍK, Jaroslav. Umění jednat s lidmi: cesta k úspěchu. Praha: Grada, 2003. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-0530-3.