Bakalářská práce se zabývá problematikou multisenzoriální terapie a zkoumání jejího vlivu na žáky s poruchou chování. Hlavním cílem je představit možnosti využití multisenzoriální místnosti (Snoezelenu) v rámci výchovně vzdělávacího procesu a posoudit její účinek na vzorku respondentů. Dílčím cílem je sestavení plánu aktivit na školní rok a následně jej realizovat v praxi. Výzkumným záměrem je ověřit, zda v rámci plnění plánu aktivit je ovlivněna emoční oblast vybraných žáků. Teoretická část seznamuje s postupem a výsledky kvalitativního šetření zaměřeného na analýzu využití Snoezelenu ve vybrané škole z úrovně ISCED 2. Cílovou skupinu tvoří čtyři žáci s poruchami chování. Sledováno je především uvolnění žáků, zmírnění projevů agrese, snížení neklidu a nežádoucích stereotypů plynoucích z daného postižení. Spolu s metodou analýzy jsou využity metody pozorování a rozhovoru. Nasbíraná data jsou zpracována metodou otevřeného kódování a vyhodnocena pomocí nástrojů deskriptivní statistiky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the is me of multisensory therapy and the investigation of its influence on students with behavioral disorders. The main goal is to present the possibilities of using the multisensory room (Snoezelen) with in the educational process and to assess it seffect on the sample of respondents. A partial goalis to draw up a plan of activities for the school year and then implement it in practice. The research purpose is to verify whether the emotional area of the selected pupils is affected as part of the implementation of the activity plan. The theoretical part introducest he procedure and results of a qualitative investigation focused on the analysis of the use of Snoezelen in a selected school from ISCED level 2. The target group consists of four students with behavioral disorders. The focus is mainly on the relaxation of the pupils, mitigation of aggression, reduction of restlessness and unwanted stereotypes arising from the given disability. Together with the method of analysis, observation and interview methods are used. The collected data are processed using the open coding method and evaluated using descriptive statistics tools.
Klíčová slova
Terapie, speciální pedagogika, multisenzoriální místnost - Snoezelen, kazuistika, poruchy chování, smysly.
Klíčová slova v angličtině
Therapy, special pedagogy, multisensoryroom - Snoezelen, case studies, behavioral disorders, senses.
Rozsah průvodní práce
77, obrazové 6 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou multisenzoriální terapie a zkoumání jejího vlivu na žáky s poruchou chování. Hlavním cílem je představit možnosti využití multisenzoriální místnosti (Snoezelenu) v rámci výchovně vzdělávacího procesu a posoudit její účinek na vzorku respondentů. Dílčím cílem je sestavení plánu aktivit na školní rok a následně jej realizovat v praxi. Výzkumným záměrem je ověřit, zda v rámci plnění plánu aktivit je ovlivněna emoční oblast vybraných žáků. Teoretická část seznamuje s postupem a výsledky kvalitativního šetření zaměřeného na analýzu využití Snoezelenu ve vybrané škole z úrovně ISCED 2. Cílovou skupinu tvoří čtyři žáci s poruchami chování. Sledováno je především uvolnění žáků, zmírnění projevů agrese, snížení neklidu a nežádoucích stereotypů plynoucích z daného postižení. Spolu s metodou analýzy jsou využity metody pozorování a rozhovoru. Nasbíraná data jsou zpracována metodou otevřeného kódování a vyhodnocena pomocí nástrojů deskriptivní statistiky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the is me of multisensory therapy and the investigation of its influence on students with behavioral disorders. The main goal is to present the possibilities of using the multisensory room (Snoezelen) with in the educational process and to assess it seffect on the sample of respondents. A partial goalis to draw up a plan of activities for the school year and then implement it in practice. The research purpose is to verify whether the emotional area of the selected pupils is affected as part of the implementation of the activity plan. The theoretical part introducest he procedure and results of a qualitative investigation focused on the analysis of the use of Snoezelen in a selected school from ISCED level 2. The target group consists of four students with behavioral disorders. The focus is mainly on the relaxation of the pupils, mitigation of aggression, reduction of restlessness and unwanted stereotypes arising from the given disability. Together with the method of analysis, observation and interview methods are used. The collected data are processed using the open coding method and evaluated using descriptive statistics tools.
Klíčová slova
Terapie, speciální pedagogika, multisenzoriální místnost - Snoezelen, kazuistika, poruchy chování, smysly.
Klíčová slova v angličtině
Therapy, special pedagogy, multisensoryroom - Snoezelen, case studies, behavioral disorders, senses.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou multisenzoriální terapie a zkoumáním jejího vlivu na žáky s poruchou chování. Hlavním cílem bude představit možnosti využití multisenzoriální místnosti (Snoezelenu) v rámci výchovně vzdělávacího procesu a posoudit její účinek na vzorku respondentů. Dílčím cílem bude sestavit plán aktivit na školní rok a následně jej realizovat v praxi. Výzkumným záměrem bude ověřit, zda v rámci plnění plánu aktivit byla ovlivněna emoční oblast vybraných žáků. Teoretická část bude zaměřena na vymezení poruch chování, jejich diagnostiku, na seznámení s prvky, formami a metodami typické pro Snoezelen a jeho využití v procesu edukace. Praktická část bude seznamovat s postupem a výsledky kvalitativního šetření zaměřeného na analýzu využití Snoezelenu ve vybrané škole z úrovně ISCED 2. Cílovou skupinu budou tvořit 4 žáci s poruchami chování. Sledováno bude především uvolnění žáků, zmírnění projevů agrese, snížení neklidu a nežádoucích stereotypů plynoucích z daného postižení. Spolu s metodou analýzy budou využity metody pozorování a rozhovoru. Nasbíraná data budou zpracována metodou otevřeného kódování a vyhodnocena pomocí nástrojů deskriptivní statistiky.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou multisenzoriální terapie a zkoumáním jejího vlivu na žáky s poruchou chování. Hlavním cílem bude představit možnosti využití multisenzoriální místnosti (Snoezelenu) v rámci výchovně vzdělávacího procesu a posoudit její účinek na vzorku respondentů. Dílčím cílem bude sestavit plán aktivit na školní rok a následně jej realizovat v praxi. Výzkumným záměrem bude ověřit, zda v rámci plnění plánu aktivit byla ovlivněna emoční oblast vybraných žáků. Teoretická část bude zaměřena na vymezení poruch chování, jejich diagnostiku, na seznámení s prvky, formami a metodami typické pro Snoezelen a jeho využití v procesu edukace. Praktická část bude seznamovat s postupem a výsledky kvalitativního šetření zaměřeného na analýzu využití Snoezelenu ve vybrané škole z úrovně ISCED 2. Cílovou skupinu budou tvořit 4 žáci s poruchami chování. Sledováno bude především uvolnění žáků, zmírnění projevů agrese, snížení neklidu a nežádoucích stereotypů plynoucích z daného postižení. Spolu s metodou analýzy budou využity metody pozorování a rozhovoru. Nasbíraná data budou zpracována metodou otevřeného kódování a vyhodnocena pomocí nástrojů deskriptivní statistiky.
Seznam doporučené literatury
FILATOVA, Renata, JANKŮ, Kateřina, Snoezelen. 1. vydání.Ostrava, 2010. ISBN 978-80-260-0115-7
FAJMONOVÁ, J., CHOVANCOVÁ, M.: Možnosti využití snoezelenu při práci s žáky v ZŠ speciální. 1.vyd. Praha: IPPP, 2008. 119 s. ISBN 978-80-86856-39-1
FOWLER, Susan. Multisensory Rooms and Environments. 1.vyd. London: Jessica Kingsley Publisher, 2008. ISBN 978-1-84310-462-9
UHLÍŘ, Jan. ÁDÉHÁDĚ: jak na emoce dětí s ADHD. Praha: Raabe, 2020. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-454-1.
SHAPIRO, Lawrence E. 44 aktivit pro děti s ADHD: podpora sebedůvěry, sociálních dovedností a sebekontroly. Přeložil Monika KITTOVÁ. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1599-8.
EMMERLINGOVÁ, Stanislava. Vidím to jinak: skryté příčiny ADHD a dalších poruch chování a učení : příručka pro rodiče (i budoucí) a všechny, kteří pomáhají dětem. [Smrčí]: [Stanislava Emmerlingová], 2020. ISBN 978-80-270-7666-6.
BUDÍKOVÁ, Jaroslava a Lenka KOMENDOVÁ. Předškolák s ADHD: pozornost a hyperaktivita. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-416-9.
KENDÍKOVÁ, Jitka. ADHD krok za krokem. Praha: Raabe, 2019. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-438-1.
JANKŮ, Kateřina. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
SNOEZELEN-MSE, FILATOVA, R., Ostrava: Tiskárna Kleinwächter, 2014, ISBN 978–80–905419–3–1.
Seznam doporučené literatury
FILATOVA, Renata, JANKŮ, Kateřina, Snoezelen. 1. vydání.Ostrava, 2010. ISBN 978-80-260-0115-7
FAJMONOVÁ, J., CHOVANCOVÁ, M.: Možnosti využití snoezelenu při práci s žáky v ZŠ speciální. 1.vyd. Praha: IPPP, 2008. 119 s. ISBN 978-80-86856-39-1
FOWLER, Susan. Multisensory Rooms and Environments. 1.vyd. London: Jessica Kingsley Publisher, 2008. ISBN 978-1-84310-462-9
UHLÍŘ, Jan. ÁDÉHÁDĚ: jak na emoce dětí s ADHD. Praha: Raabe, 2020. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-454-1.
SHAPIRO, Lawrence E. 44 aktivit pro děti s ADHD: podpora sebedůvěry, sociálních dovedností a sebekontroly. Přeložil Monika KITTOVÁ. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1599-8.
EMMERLINGOVÁ, Stanislava. Vidím to jinak: skryté příčiny ADHD a dalších poruch chování a učení : příručka pro rodiče (i budoucí) a všechny, kteří pomáhají dětem. [Smrčí]: [Stanislava Emmerlingová], 2020. ISBN 978-80-270-7666-6.
BUDÍKOVÁ, Jaroslava a Lenka KOMENDOVÁ. Předškolák s ADHD: pozornost a hyperaktivita. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-416-9.
KENDÍKOVÁ, Jitka. ADHD krok za krokem. Praha: Raabe, 2019. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-438-1.
JANKŮ, Kateřina. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
SNOEZELEN-MSE, FILATOVA, R., Ostrava: Tiskárna Kleinwächter, 2014, ISBN 978–80–905419–3–1.